Home » Știință » Un nou spray nazal pentru Alzheimer elimină toxinele din neuroni

Un nou spray nazal pentru Alzheimer elimină toxinele din neuroni

Publicat: 16.07.2024

Proteinele răsucite și încâlcite se găsesc în creierul multora dintre cei care mor de boala Alzheimer. Unii oameni de știință bănuiesc că aceste noduri neuronale pot afecta și chiar ucide celulele creierului, dar până în prezent, în cadrul studiilor clinice, medicamentele care au încercat să vizeze încurcăturile au avut un succes limitat.

Un nou medicament promițător a fost introdus acum de o echipă internațională, condusă de cercetători de la Universitatea din Texas. Spray-ul nazal poate trece de bariera hemato-encefalică și poate distruge încurcăturile de proteine tau la șoarecii vii. De asemenea, medicamentul funcționează și în laborator, eliminând încurcăturile din interiorul și dintre neuronii umani.

Medicamentul a fost special conceput pentru a recunoaște și a distruge cea mai toxică formă a proteinelor tau, precum cea observată în unele cazuri de Alzheimer și demență.

Dar aceasta nu a fost singura provocare. De asemenea, cercetătorii au trebuit să afle cum să facă medicamentul să treacă de bariera hematoencefalică și să ajungă în celulele creierului.

Neurocercetătorul Sagar Gaikwad și echipa sa au decis să împacheteze medicamentul în bule minuscule care pot trece de membranele celulare. Pulverizând medicamentul pe nasul șoarecilor, au reușit să ocolească bariera hemato-encefalică, scrie ScienceAlert.

Noduri neuronale care pot afecta și chiar ucide celulele creierului

La șoarecii în vârstă cu boli cerebrale asociate cu tau, o singură pulverizare a fost suficientă pentru a elimina tau toxic din creier. Două săptămâni mai târziu, șoarecii prezentau funcții cognitive îmbunătățite. Desigur, acest lucru nu înseamnă că medicamentul va avea același impact asupra oamenilor.

Într-o analiză a rezultatelor pentru Science Translational Medicine, neurologii Soraya Meftah, Claire Durrant și Tara Spires-Jones de la Universitatea din Edinburgh, care nu au fost implicați în studiul actual, notează că, deși multe terapii bazate pe tau sunt promițătoare în modelele animale, transpunerea lor în medicamente eficiente pentru oameni „a eșuat până acum”.

Este nevoie de mult mai multă muncă, dar rezultatele inițiale ale lui Gaikwad și ale colegilor săi sunt promițătoare.

Un medicament promițător

În experimentele pe țesut cerebral uman postmortem donat de la pacienți cu boala Alzheimer, demență cu corpi Lewy și boala Pick (o formă de demență frontotemporală), noul medicament cu anticorpi nu numai că a eliminat încurcăturile tau, dar a oprit și eliberarea de „semințe tau”, care călătoresc prin neuronii conectați pentru a încurca proteinele în alte părți ale creierului.

„Rămân multe întrebări deschise, inclusiv dacă acest tratament administrat intranazal la om va permite pătrunderea anticorpului în doze eficiente în creierul nostru mult mai mare și dacă există efecte secundare potențial periculoase, cum ar fi inflamația, care este o preocupare în toate studiile de imunoterapie orientate spre amiloid”, scriu Meftah, Durrant și Spires-Jones.

Gaikwad și colegii săi speră ca tehnica lor să inspire cercetări suplimentare în tratamentul bolilor asociate cu tau.

Studiul a fost publicat în Science Translational Medicine.

Semnele bolii Alzheimer ar putea fi ascunse în modul în care vorbim