Home » Știință » Astronauții au aflat cât de repede trece timpul pe Lună

Astronauții au aflat cât de repede trece timpul pe Lună

Publicat: 11.07.2024

De când astronauții au părăsit suprafața selenară pentru ultima dată, în urmă cu 52 de ani, timpul a trecut. Comparativ cu noi, pământenii, Luna a așteptat întoarcerea noastră puțin mai mult timp – cu aproximativ 1,1 secunde.

Nu sunt multe nici cele 57 de milionimi (0,0000575) de secundă pe care timpul Lunii le devansează în fiecare zi față de cel al planetei noastre. Dar acest rezultat crucial al unui nou studiu realizat de oamenii de știință de la NASA ar putea face diferența între sincronizarea sistemelor de navigație și lansarea de către agenția spațială americană a mult-așteptatei misiuni cu echipaj pe Lună și dincolo de aceasta.

Știm despre capacitatea gravitației de a încetini timpul de când Albert Einstein a postulat teoria generală a relativității. Dar aspectele practice ale măsurării oricăror distorsiuni temporale care apar în urma diferențelor de gravitație – cum ar fi contrastul dintre atracția Pământului și cea a Lunii – au rămas mult în urmă.

Abia în ultimul deceniu am avut ceasuri atomice suficient de sensibile pentru a detecta mici diferențe de timp între două obiecte care se mișcă unul față de celălalt sau sunt supuse unor forțe gravitaționale diferite.

Un sistem unificat de referință temporală pentru Lună

În pauza de o jumătate de secol dintre aselenizările cu echipaj, oamenii de știință nu au avut un motiv imperios să afle cum funcționează aceste mici diferențe de timp între Pământ și companionul nostru selenar. Luna are o șesime din gravitația Pământului, dar astronauții nu au făcut decât o scurtă escală, așa că nu a fost o problemă prea mare.

Acum, oamenii de știință au un termen limită: NASA dorește să readucă astronauții pe Lună până în 2026, în cadrul misiunilor Artemis, unde vor începe să exploreze posibile locații pentru baze selenare care într-o zi ar putea servi drept punct de plecare spre Marte.

„Avem în vedere o prezență susținută pe Lună”, a declarat Cheryl Gramling de la NASA, inginer de sisteme de navigație la Goddard Space Flight Center din Maryland. „Infrastructura de pe Pământ, cum ar fi GPS, oferă timp până la nivelul nanosecundei”, a continuat Gramling. „Dacă încercați să navigați sau să aterizați pe Lună și să evitați zonele periculoase, atunci această precizie contează”.

La începutul acestui an, în aprilie, NASA și alte agenții americane au fost însărcinate să elaboreze un sistem unificat de referință temporală pentru Lună, asupra căruia alte agenții spațiale să poată fi de acord, scrie ScienceAlert.

NASA dorește să readucă astronauții pe Lună până în 2026

Această nouă descoperire ajută în această privință și a fost în lucru de ceva timp. „Cineva trebuia să se așeze și să calculeze”, a declarat Slava Turyshev, un fizician de la Jet Propulsion Laboratory al NASA care a condus studiul.

De pe Pământ, se pare că Luna a câștigat 57 de milionimi de secundă pe zi terestră. Turyshev și colegii săi au ajuns la această cifră prin calcularea scării mobile a timpului pentru Pământ și Lună în raport cu baricentrul Sistemului Solar. Acesta este centrul comun de masă al Sistemului Solar, în jurul căruia Soarele, planetele și sateliții orbitează într-un echilibru delicat.

Calculele lui Turyshev și ale colegilor se apropie de cele 56,02 microsecunde la care a ajuns în februarie o altă echipă de cercetători de la Institutul Național de Standarde și Tehnologie din SUA. Dar micile fracțiuni de secundă contează la distanțe atât de mari, așa că mai este ceva de lucru.

Niciunul dintre rezultate nu a fost revizuit de colegi, iar definiția finală a timpului selenar va trebui să fie confirmată de o serie de agenții și organisme internaționale, precum Biroul Internațional de Măsuri și Greutăți și Uniunea Astronomică Internațională, care intenționează să se întâlnească în luna august.

Oamenii de știință au descoperit originile fierului metalic de pe Lună

Am putea lansa resurse de pe Lună folosind tunuri electromagnetice?

Oamenii se întorc pe Lună. Și, pentru prima data în istorie, nu va mai fi vorba despre un american

Când ar putea fi construită prima cale ferată pe Lună?