Home » Știință » O moleculă nemaigăsită până acum în afara Sistemului Solar, detectată pe o planetă cu „ploaie de gheață”

Ilustrație artistică: exoplaneta HD 189733b. Sursa foto: Profimedia
Publicat: 10.07.2024

O exoplanetă de mărimea lui Jupiter este de mult timp un mister pentru astronomi. Temperaturile de la suprafață sunt extrem de ridicate, vântul suflă cu o forță imensă și ploaia este „de gheață”. Acum, datele colectate cu Telescopul Spațial James Webb au dezvăluit un alt detaliu ciudat despre planeta HD 189733b, anume că miroase „a ouă stricate”.

Cercetătorii care studiază atmosfera planetei HD 189733b cu ajutorul observațiilor de la Webb au detectat cantități de hidrogen sulfurat, un gaz incolor care are un miros sulfuric puternic și nu a mai fost găsit până acum în afara Sistemului Solar. Descoperirea reprezintă un pas major pentru studiul exoplanetelor.

Rezultatele au fost publicate în jurnalul Nature.

Oamenii de știință au descoperit exoplaneta HD 189733b în 2005

Oamenii de știință au descoperit HD 189733b în anul 2005, iar mai apoi și-au dat seama că este un gigant jazos și un „Jupiter fierbinte”, adică o planetă cu o compoziție similară lui Jupiter, cea mai mare planetă din Sistemul Solar, dar cu temperaturi mult mai mari.

Aflată la 64 de ani-lumină de Pământ, exoplaneta este cel mai apropiat „Jupiter fierbinte” ce poate fi studiat de astronomi. Tocmai de aceea, HD 189733b este una dintre cele mai bine studiate exoplanete, transmite CNN.

Astronomii au avut parte de o mare surpriză

Planeta este de aproximativ 10% mai mare decât Jupiter, dar mult mai fierbinte pentru că este de 13 ori mai aproape de steaua sa decât este Mercur de Soarele nostru. HD 189733b are nevoie de doar două zile terestre pentru a efectua orbita în jurul stelei sale.

Această distanță apropiată de steaua sa înseamnă că temperatura medie este de 926 grade Celsius iar vânturile puternice aruncă particule de silicat asemenea sticlei cu o viteză de peste 8.000 de kilometri la oră.

Atunci când au folosit Telescopul Webb pentru a studia planeta, astronomii au avut parte de o mare surpriză.

Apă, dioxid de carbon și monoxid de carbon în atmosfera planetei

Hidrogenul sulfurat există pe Jupiter și este așteptat să existe și pe alte exoplanete de tip gigant gazos, dar dovezile în acest sens au fost greu de obținut în afara Sistemului Solar.

„Hidrogenul sulfurat este unul dintre principalele rezervoare de sulf din atmosferele planetare”, a explicat Guangwei Fu, autor coordonator al studiului și astrofizician la Johns Hopkins University din SUA.

Totodată, cercetătorii au mai detectat și apă, dioxid de carbon și monoxid de carbon în atmosfera planetei, ceea ce înseamnă că aceste molecule ar putea fi comune și pe alte exoplanete de tipul acesta.

Ar putea exista viață pe o exoplanetă ca HD 189733b?

Astronomii nu cred că viața ar putea exista pe exoplaneta HD 189733b tocmai din cauza temperaturilor extreme, însă prezența sulfului aici ne poate spune mai multe despre cum se formează planetele.

„Sulful este un element vital pentru crearea de molecule mai complexe și – la fel ca oxigenul, carbonul și fosfatul – oamenii de știință trebuie să-l studieze mai mult pentru a înțelege pe deplin cum sunt făcute și din ce sunt făcute planetele”, a adăugat Fu.

Molecule cu mirosuri distincte, cum ar fi amoniacul, au mai fost găsite anterior în atmosferele exoplanetelor.

Forma Sistemului Solar s-a schimbat dramatic, au descoperit oamenii de știință

Celulele solare care se „vindecă” singure ar putea deveni, curând, realitate

Ce s-a întâmplat cu Pământul după ce Soarele a întâlnit „ceva din afara Sistemului Solar” în urmă cu 2 milioane de ani?

Record mondial al panourilor solare, stabilit cu un „material miraculos”