Noi cercetări au descoperit o legătură între tavanele înalte din sălile de examen și performanța studenților, ceea ce poate părea ciudat la prima vedere, dar devine tot mai logic pe măsură ce te gândești mai mult.
Deși forma unei camere nu poate compensa lipsa de studiu sau nu te poate face mai inteligent decât erai înainte, știm că mediul în care ne aflăm are un efect asupra noastră. Acest lucru include abilitatea noastră de a ne concentra și de a lucra la sarcini mintale.
Autorii studiului, de la University of South Australia și Deakin University din Australia, sugerează că sălile mari și deschise, cu tavanele înalte, îngreunează concentrarea studenților asupra sarcinilor pe care le au de rezolvat.
Un studiu anterior al unora dintre aceiași cercetători, folosind tehnologie de cartografiere cerebrală și realitate virtuală, a găsit o relație între abilitatea cognitivă și dimensiunea percepută a împrejurimilor unei persoane. În studiul de față, echipa a vrut să facă teste în lumea reală.
„Am fost curioși să aplicăm descoperirile noastre de laborator pe un set de date din lumea reală și să vedem dacă a fi într-un spațiu mare, cum ar fi o sală de sport, în timp ce trebuie să te concentrezi asupra unei sarcini importante ar rezulta într-o performanță mai slabă”, spune psihologul de mediu Isabella Bower, de la University of South Australia.
Studiul a analizat rezultatele examenelor a 15.400 de studenți din trei campusuri pe parcursul a opt ani, punând scorurile lor în raport cu ceea ce se aștepta pe baza temelor pe care le-au trimis anterior.
În sălile de examen cu tavane înalte, studenții tindeau să obțină rezultate mai slabe în comparație cu cei care susțineau examene în săli cu o înălțime „standard” a tavanului, chiar și după ce au fost luate în considerare vârsta, genul, perioada anului, subiectul examenului și experiența anterioară la examene și alți factori care ar putea influența rezultatele.
Cu toate acestea, nu putem fi încă siguri dacă dimensiunile reale ale camerei au un efect sau dacă este vorba de altceva legat de mediu, cum ar fi temperatura sau umiditatea din spațiu, sau chiar de câți alți studenți se află acolo.
„Aceste spații sunt adesea concepute pentru alte scopuri decât examene, de exemplu săli de sport, expoziții, evenimente și spectacole”, spune Bower.
„Punctul cheie este că sălile mari cu tavane înalte par să dezavantajeze studenții și trebuie să înțelegem ce mecanisme cerebrale sunt implicate și dacă acest lucru afectează toți studenții în aceeași măsură”, continuă ea.
Acestea sunt întrebări la care cercetările viitoare pot încerca să răspundă. Este clar însă că mediul contează și că s-ar putea să nu le oferim studenților cea mai bună șansă de succes prin susținerea examenelor în camere care nu sunt construite special pentru acest scop, scrie Science Alert.
„Examinările au fost o parte cheie a sistemului nostru educațional de peste 1.300 de ani, modelând carierele și viețile studenților”, spune psihologul educațional Jaclyn Broadbent, de la Deakin University.
„Este crucial să recunoaștem impactul potențial al mediului fizic asupra performanței studenților și să facem ajustările necesare pentru a ne asigura că toți studenții au șanse egale de succes”, explică cercetătoarea.
Cercetarea a fost publicată în Journal of Environmental Psychology.
Inteligența artificială ar putea să detecteze osteoporoza în stadii incipiente
Putem să moștenim cu adevărat traumele strămoșilor?
Semnele bolii Alzheimer ar putea fi ascunse în modul în care vorbim
Frumusețea nu aduce fericire. Ce se întâmplă cu oamenii care arată prea bine?