Home » Știință » O nouă cale de comunicare descoperită în creier! Cum ne-ar putea ajuta?

O nouă cale de comunicare descoperită în creier! Cum ne-ar putea ajuta?

Publicat: 10.07.2024

O cale de comunicare recent descoperită, care leagă centre nervoase îndepărtate din creier, craniu și corp, ar putea oferi o nouă țintă pentru a opri migrenele.

Cercetătorii încearcă de mult timp să stabilească unde încep migrenele în creier și cum aceste dureri de cap induc durere și alte simptome, cum ar fi vărsăturile. Înțelegerea acestui aspect ar ajuta la găsirea unor noi modalități de a preveni apariția migrenelor sau, cel puțin, de a atenua durerea acută odată ce aceasta începe.

Pentru o treime dintre persoanele care suferă de migrene, acestea sunt precedate de o aură, o lumină strălucitoare sau o încețoșare a vederii care este ea însăși prefigurată de un val de activitate cerebrală anormală care se propagă prin cortex, stratul exterior al creierului.

Dar modul în care această activitate din interiorul creierului afectează receptorii neuronilor sensibili la durere din exteriorul acestuia a rămas puțin neclar.

Creierul este învelit într-un strat protector, bariera hematoencefalică. Aceasta ține substanțele potențial dăunătoare și agenții patogeni departe de sistemul nervos central (SNC). Măduva spinării are și ea propriul său cocon, care împiedică, de asemenea, trecerea moleculelor mari.

Noua cale de comunicare a fost recent descoperită

Ganglionul trigemen este unul dintre nodurile nervoase cheie care leagă SNC de toți nervii din afara acestuia – sistemul nervos periferic. Implicat deja în migrene și dureri de cap, acest grup de nervi este situat la baza craniului și transmite informații senzoriale de la față și maxilar, către creier.

Cercetătorii credeau că ganglionul trigemenului se află în afara barierei hematoencefalice, ceea ce însemna că ar putea fi o țintă mai ușoară pentru medicamente, cum ar fi inhibitorii CGRP, un nou tip promițător de terapie împotriva migrenei.

Totuși, această poziționare implica faptul că ganglionul trigemen nu era expus la lichidul cefalorahidian (LCR) care îmbăiază creierul și măduva spinării.

Noul studiu pe șoareci arată exact contrariul: Acesta a arătat că LCR transportă moleculele de semnalizare direct la celulele din ganglionul trigemen, ocolind o rută mai lentă, cunoscută prin meninge, o membrană cu trei straturi care învelesc creierul și măduva spinării, scrie ScienceAlert.

Unde încep migrenele în creier?

„Identificăm o cale de comunicare între sistemul nervos central și periferic care ar putea explica relația dintre aura migrenei și durerea de cap”, explică Martin Kaag Rasmussen, biolog la Universitatea din Copenhaga, și colegii săi în lucrarea publicată.

Într-o serie de experimente de imagistică în timp real, cercetătorii au urmărit fluxul LCR din cortexul vizual al creierului, locul cel mai frecvent al aurei de migrenă, către ganglionul trigemen la șoareci.

Lichidul a pătruns rapid în rădăcina ganglionului trigemen, care, în urma disecțiilor ulterioare, a fost lipsit de un înveliș strâns care împiedică moleculele dizolvate să pătrundă în nervii trigeminali mai departe de-a lungul corpului lor subțire.

Mai mult, moleculele dizolvate în LCR dintr-o emisferă a cortexului au circulat în principal către ganglionul trigemenului de pe aceeași parte a capului, ceea ce ar putea explica de ce migrenele tind să fie unilaterale.

Rasmussen și colegii săi au constatat, de asemenea, că, de fapt, conținutul LCR al animalelor era modificat după o aură. Acesta conținea molecule eliberate din cortex după trecerea unui val de activitate cerebrală anormală, moleculele respective activând nervii ganglionului trigemen.

Un spray nazal cu acțiune rapidă, conceput de Pfizer pentru tratarea migrenelor, a fost aprobat de FDA

De ce dor migrenele dacă creierul nu are receptori de durere?

Riscul de migrene ar putea fi crescut atât la persoanele supraponderale, cât și la cele subponderale

Un medicament pentru migrene s-a dovedit eficient pentru scăderea în greutate la șoareci

Utilizatorii Android primesc noi funcții anti-furt de la Google
Che Guevara, revoluţionarul care TREBUIA să moară
Cine ar putea câștiga Premiul Nobel pentru Pace în 2024?
Biletele de avion în Europa, mai ieftine cu aproape 60% față de perioada verii
Înșelătorie cu criptomonede LEGO chiar pe pagina oficială a companiei de jucării
Un nutriționist spune adevărul: Provoacă sau nu ciocolata acnee?
HERA, misiunea europeană „cu creier românesc”, lansată cu succes la bordul unei rachete SpaceX
Cu secole înainte ca America de Nord „să fie descoperită” de Columb, vikingii și indigenii făceau comerț cu fildeș
Cercetătorii descoperă cum apar vocile cauzate de schizofrenie
Premiul Nobel pentru Medicină 2024, câștigat de doi cercetători care au descoperit „un principiu fundamental”
Oamenii percep trecutul mai bine decât viitorul, arată un studiu
ALTCEVA CU ADRIAN ARTENE, EXCLUSIV: Regretul care îl macină pe Dragoș Anastasiu, multimilionarul României: „Am greșit față de copilul meu”
Test de cultură generală. Care este diferența dintre zahărul de trestie și zahărul de sfeclă?
Un studiu uriaș a găsit o legătură între radon și leucemia la copii