Home » Știință » Femeile expuse la substanțe chimice ar putea alăpta mai puțin

Femeile expuse la substanțe chimice ar putea alăpta mai puțin

Publicat: 04.07.2024

Femeile expuse la substanțe chimice toxice înainte de sarcină se confruntă cu un risc crescut de a alăpta o perioadă mai scurtă de timp, arată o cercetare recentă.

Este vorba despre un studiu care a urmărit durata alăptării pentru peste 800 de mămici din New Hampshire și a constatat că o expunere mai mare la substanțe chimice de tip PFAS ar putea determina încetinirea sau oprirea completă a alăptării în termen de șase luni.

Constatările sunt „motiv de îngrijorare”, este de părere Megan Romano, epidemiolog la Universitatea Dartmouth și autor principal al cercetării.

Substanțele chimice reduc și calitatea laptelui matern

PFAS sunt o clasă de aproximativ 16.000 de compuși utilizați pentru a face produsele rezistente la apă, pete și căldură. Aceștia sunt numiți „substanțe chimice veșnice”, deoarece nu se descompun în mod natural. Substanțele chimice sunt strâns legate de apariția unor boli precum cancer, malformații congenitale, boli hepatice, boli tiroidiene, scăderea numărului de spermatozoizi și de o serie de alte probleme grave de sănătate.

Un studiu din 2021 a constatat că toate probele de lapte matern examinate de cercetători conțineau niveluri de PFAS în lapte cuprinse între 50 de părți pe trilion (ppt) și peste 1.850 ppt. Nu există standarde pentru PFAS în laptele matern, dar Agenția pentru Protecția Mediului a constatat că nicio expunere la anumite tipuri de PFAS nu este sigură și a stabilit o limită legală de 4 ppt.

De asemenea, substanțele chimice reduc calitatea laptelui. Noul studiu a constatat că o expunere intensivă a dus la un risc cu 28% mai mare de întrerupere a alăptării înainte de șase luni, iar în unele situații, mamele nu au mai putut alăpta deloc.

Alimentele și apa, principalele căi de expunere

Doar aproximativ o treime dintre mamele din SUA alăptează după 12 luni, deși Organizația Mondială a Sănătății și principalele grupuri pediatrice recomandă până la doi ani și mai mult. PFAS sunt perturbatori endocrini cunoscuți, deși cercetătorii nu au descoperit încă mecanismul biologic care determină scurtarea perioadei de lactație, a declarat epidemiologul Romano.

Studiul a analizat cinci substanțe chimice PFAS și a constatat cea mai puternică corelație între PFOS și PFOA, care sunt considerați cei mai periculoși și omniprezenți compuși PFAS, potrivit The Guardian.

Este dificil pentru oameni să se protejeze, deoarece contaminarea cu PFAS este foarte răspândită. Alimentele și apa sunt principalele căi de expunere, iar testarea și filtrarea apei, precum și o dietă variată, pot fi benefice, a mai spus Romano. Ea a sugerat, de asemenea, utilizarea unui sistem de filtrare a aerului HEPA în casă pentru a reduce PFAS care pot fi în praf și aer.

Cromozomul Y evoluează mai repede decât cromozomul X, arată un studiu pe primate

Reclamele ne fac mai fericiți sau mai triști? Un studiu a încercat să afle!

Brânza ne face fericiți și ar putea avea și beneficii pentru sănătate