Home » Știință » Planeta Marte ar fi fost lovită de meteoroizi mai des decât se credea până acum

Planeta Marte ar fi fost lovită de meteoroizi mai des decât se credea până acum

Publicat: 04.07.2024

În cadrul unuia dintre cele mai recente studii care utilizează date de la Mars InSight Lander, o echipă internațională de oameni de știință condusă de un cercetător de la Universitatea Brown a descoperit că Marte ar putea fi bombardată de roci spațiale la o frecvență mai mare decât se credea anterior.

Potrivit studiului publicat în Science Advances, ratele de impact ar putea fi de două până la 10 ori mai mari decât cele estimate anterior, în funcție de dimensiunea meteoroizilor.

„Este posibil ca Marte să fie mai activă din punct de vedere geologic decât am crezut, ceea ce are implicații asupra vârstei și evoluției suprafeței planetei”, a declarat cercetătoarea principală Ingrid Daubar, profesor asociat de științe ale Pământului, mediului și planetare la Brown.

„Rezultatele noastre se bazează pe un număr mic de exemple pe care le avem la dispoziție, dar estimarea ratei actuale a impactului sugerează că planeta este lovită mult mai frecvent decât putem vedea folosind doar imagistica.”

Ca parte a studiului, echipa de cercetare a utilizat seismometrul de bord extrem de sensibil al InSight pentru a identifica opt noi cratere de impact provocate de meteoroizi care nu au fost văzute anterior de pe orbită.

Frecvența acestor coliziuni cosmice pune la îndoială noțiunile existente cu privire la frecvența cu care meteoroizii lovesc suprafața marțiană și sugerează necesitatea revizuirii modelelor actuale de craterare a planetei Marte pentru a încorpora rate de impact mai mari, în special din partea meteoroizilor mai mici.

Ratele de impact, mult mai mari decât cele estimate anterior

Descoperirile ar putea, în cele din urmă, să remodeleze înțelegerea actuală a suprafeței marțiene – pe măsură ce meteoroizii mici continuă să o sculpteze – și istoria impactului nu doar pe Marte, ci și pe alte planete.

Șase dintre craterele detectate de cercetători se aflau în apropierea locului în care s-a așezat landerul staționar InSight. Cele două impacturi îndepărtate pe care le-au identificat din date au fost cele mai mari impacturi detectate vreodată de oamenii de știință, chiar și după zeci de ani de observare de pe orbită. Cele mai mari impacturi, fiecare lăsând un crater cam de mărimea unui teren de fotbal, au avut loc la doar 97 de zile distanță, subliniind frecvența mai mare a acestor tipuri de evenimente geologice.

„Ne-am aștepta ca un impact de această dimensiune să se producă o dată la câteva decenii, poate chiar o dată în viață, dar aici avem două impacturi care au loc la doar 90 de zile distanță”, a declarat Daubar.

Misiunea InSight a NASA a fost activă din noiembrie 2018 până în decembrie 2022. Unul dintre obiectivele sale principale a fost măsurarea trepidațiilor seismologice ale planetei. Seismometrul a oferit un nou instrument pentru găsirea și detectarea acestor impacturi, dintre care multe ar fi putut trece altfel neobservate.

Toate aceste evenimente au fost cauzate de impacturi

Ratele sunt, de asemenea, importante pentru evaluarea pericolelor potențiale pe care impacturile le reprezintă pentru viitoarele misiuni de explorare, pe măsură ce NASA trimite rovere sau chiar misiuni umane în spațiu.

Pentru a stabili cu exactitate când și unde au avut loc impacturile pe Marte, Daubar și echipa de cercetare au analizat semnalele seismice de la InSight și apoi au comparat aceste date seismice cu imaginile luate de Mars Reconnaissance Orbiter al NASA.

Echipa a confirmat vizual opt dintre evenimente ca fiind cratere noi prin examinarea imaginilor înainte și după. Această dublă abordare a utilizării datelor seismice și a imaginilor orbitale le-a permis să confirme că semnalele seismice au fost cauzate de impacturi și să își verifice constatările pentru a asigura acuratețea.

Studiul actual al lui Daubar și al echipei de cercetare se leagă de o lucrare publicată în Nature Communications, care utilizează și mai multe date de la InSight pentru a analiza toate evenimentele seismice cu frecvență foarte ridicată detectate de modulul de aterizare.

Lucrarea arată că toate aceste evenimente au fost cauzate de impacturi și constată că rata estimată rezultată se încadrează în ceea ce cercetătorii din echipa lui Daubar au calculat, consolidând și mai mult constatările, scrie EurekAlert.

Roverul Perseverance a prelevat nu doar roci de pe Marte, ci și aerul