Home » Știință » Un studiu alarmant confirmă că substanțele chimice se infiltrează prin pielea umană

Publicat: 29.06.2024

Oamenii de știință de la Universitatea din Birmingham au demonstrat, utilizând modele de țesut uman, că „substanțele chimice veșnice” precum PFAS (substanțe alchil per- și polifluorurate) sunt surprinzător de capabile să treacă prin piele.

Atunci când aceste materiale au fost create pentru prima dată, în urmă cu peste o jumătate de secol, companii precum DuPont – producătorul Teflonului – erau conștiente de faptul că unele dintre aceste substanțe antiaderente și impermeabile erau „foarte toxice” atunci când erau inhalate și „moderat toxice” atunci când erau ingerate.

Încă din 1961, documente secrete ale companiei arată că toxicologul șef de la Teflon știa că anumite tipuri de PFAS cu durată lungă de viață nu ar trebui să intre în contact cu pielea.

În 2024, oamenii de știință încep să demonstreze că pielea este o sursă semnificativă de expunere pentru unele dintre cele mai răspândite și mai bine studiate substanțe chimice PFAS.

În prezent, PFAS se găsesc în numeroase produse concepute special pentru derma noastră, inclusiv produse cosmetice la fel de omniprezente ca produsele de protecție solară, cremele hidratante și produsele de curățare.

„Capacitatea acestor substanțe chimice de a fi absorbite prin piele a fost respinsă anterior deoarece moleculele sunt ionizate”, explică Oddný Ragnarsdóttir, cercetător în domeniul mediului. „Se credea că sarcina electrică care le conferă capacitatea de a respinge apa și petele le face, de asemenea, incapabile să traverseze membrana pielii.”

Pielea, o sursă semnificativă de expunere

Experimentele efectuate de Ragnarsdóttir și echipa sa sugerează că acest lucru nu este neapărat adevărat în toate cazurile.

În prezent, peste 12 000 de variante cunoscute de PFAS sunt disponibile pe piață, dar, în acest moment, oamenii de știință nu știu suficient despre modul în care produsele cosmetice se raportează la substanțele chimice veșnice din fluxul sanguin sau dacă acești poluanți au efecte toxice în organism și la ce nivel de expunere, scrie ScienceAlert.

Pentru a-și concentra eforturile, cercetătorii au analizat 17 dintre cele mai comune și mai studiate substanțe chimice din lot. Fiecare dintre substanțe a fost aplicată pe un model 3D de piele umană, conceput pentru a imita pielea umană reală, iar echipa a urmărit pentru a vedea care au fost absorbite.

Dintre PFAS testate, 15 s-au infiltrat în modelul de piele în decurs de 36 de ore. O substanță chimică deosebit de îngrijorătoare care a fost testată, denumită PFOA (acid perfluoro octanoic), este suficient de toxică pentru a fi eliminată treptat din producție în SUA la începutul anilor 2000. Dar nu înainte de a se răspândi în mediul înconjurător. Încă se regăsește în mod regulat în apa de la robinet.

În 2023, PFOA a fost interzis la nivel mondial în temeiul Convenției ONU de la Stockholm, din cauza efectelor sale cancerigene atunci când este ingerat sau inhalat. Acum se pare că această substanță chimică poate fi absorbită și prin piele.

Unele dintre cele mai răspândite substanțe chimice

Din tot PFOA care a fost împrăștiat pe modelul studiat, aproximativ 13,5% a ajuns în sânge. Mai mult, 38% a rămas impregnat în piele, de unde ar putea intra cu ușurință în fluxul sanguin ulterior.

Un studiu recent, care a implicat un singur voluntar de sex masculin, a „demonstrat fără echivoc” că, în cazul în care PFOA este prezent în produsele de protecție solară, substanțele chimice veșnice din acel produs pot fi absorbite în piele și în sânge.

„Este foarte probabil ca o parte din [PFOA] absorbit să fie distribuit din sânge către alte fluide și țesuturi”, sugerează autorii recentului studiu. „Cu toate acestea, doar foarte puține rapoarte care tratează nivelurile de PFAS în organe și sânge sunt disponibile pentru oameni”.

În prezent, PFOA a fost înlocuit pentru totdeauna de substanțe chimice cu lanțuri de carbon mai scurte, dar, în mod îngrijorător, cercetările recente sugerează că, cu cât lanțul este mai lung, cu atât este mai puțin ușor absorbit de piele.

Una dintre aceste substanțe chimice mai noi, cu lanțuri mai scurte, denumită acid perfluoropentanoic (PFPeA), a fost absorbită în piele de patru ori mai rapid decât PFOA.

PFPeA, care este utilizat în mod obișnuit în ambalarea alimentelor, a prezentat toxicitate sistemică pe modele de șoareci atunci când a fost aplicat pe piele. Dar testarea unor astfel de substanțe chimice direct pe oameni este dificilă din punct de vedere etic.

Studiul a fost publicat în Environment International.

Cazurile noi de cancer de piele au atins un nivel record în Marea Britanie

Pacienții care au primit un vaccin împotriva cancerului de piele au avut o rată de supraviețuire de 96%

Tot mai multe cazuri de cancer de piele! Ce spune un dermatolog?