Home » Știință » Peruca te poate otrăvi! Ce au găsit cercetătorii în părul sintetic?

Peruca te poate otrăvi! Ce au găsit cercetătorii în părul sintetic?

Publicat: 01.07.2024

Părul bine îngrijit este un simbol al frumuseții pentru multe femei de origine africană. Părul natural necesită însă îngrijire specială și atenție, ceea ce poate consuma mult timp. Perucile (din păr uman sau sintetic), extensiile și alte accesorii pentru păr le oferă femeilor o alternativă la părul natural. Dar peruca te poate otrăvi, potrivit unui nou studiu.

În Nigeria, aceste alternative sunt foarte populare printre femei, atât tinere cât și în vârstă. Lanțul valoric al părului sintetic este o afacere mare, valorând milioane de dolari, și este gestionat de industrii locale și străine. Saloanele de coafură prosperă, oferind servicii de stilizare și îngrijire a părului pentru femei.

Totuși, iată cum peruca te poate otrăvi: oamenii de știință au descoperit că în părul sintetic se ascund contaminanți. Fibrele artificiale trec prin diverse procese chimice pentru a arăta și a se simți mai asemănătoare cu părul uman. Materiile prime folosite pentru a fabrica unele produse sunt toxice. În plus, produsele de păr sunt fabricate în principal din materiale plastice care nu sunt biodegradabile, ceea ce este dăunător pentru mediu.

Știai că peruca te poate otrăvi? Iată cum!

În studiul din Nigeria, publicat în Journal of Environmental Science and Public Health, cercetătorii au investigat 10 mărci de păr sintetic purtate frecvent de femei. Unele erau fabricate în Nigeria, altele în China, Ghana și SUA. S-a descoperit că toate conțineau niveluri diferite de contaminanți precum argint, cadmiu, crom, nichel, vanadiu și plumb, inclusiv mai multe pesticide care sunt periculoase pentru sănătatea umană.

Părul sintetic este de obicei purtat aproape de scalp. Femeile care îl poartă ar trebui să fie conștiente de potențialul pericol.

Reglementatorii ar trebui să se asigure că producătorii de păr sintetic nu mai folosesc produse sintetice pe bază de plastic și că utilizează fibre naturale din plante și amestecuri proteice în schimb. Aceste fibre de păr sunt biodegradabile și lipsite de substanțe chimice dăunătoare.

Oamenii de știință au cumpărat 10 mărci populare de păr sintetic de diferite culori (Catherine, Eye Candy, Gold, Calypso, LVH, Dazzler, Mini Bob, Nectar, Diana și X-pression) de la piața internațională Ariaria din Aba, în statul Abia din sud-est. Mostrele au fost analizate într-un laborator.

Cercetătorii au folosit metodele standard ale SUA pentru examinarea apei și a apelor uzate pentru a determina prezența metalelor grele (cum ar fi cadmiu, zinc, plumb, crom, mangan, fier, mercur, cupru și nichel) în părul sintetic.

Ce substanțe toxice au fost găsite în peruci?

Au fost găsite metale grele în cantități semnificative. Unul dintre ele, plumbul, este folosit pentru a stabiliza clorura de polivinil (PVC) din care este fabricat părul sintetic. Compușii de plumb (cum ar fi carbonatul de plumb, stearatul de plumb și ftalatul de plumb) previn descompunerea PVC-ului sub influența căldurii, a luminii sau a uzurii și îl fac mai ușor de modelat.

Plumbul este periculos pentru oameni. Afectează membranele, ADN-ul și sistemele de apărare antioxidantă ale celulelor. Plumbul interferează și cu dezvoltarea normală a creierului și sistemului nervos al unui copil, subliniază Phys.org.

Metalele utilizate pentru a stabiliza polimerul nu sunt legate de acesta. Ele pot migra în timp sau atunci când sunt expuse la lumină. Astfel, când femeile poartă păr sintetic, fie ca extensii, fie ca peruci, fie ca gene false, riscă expunerea la plumb și la alte metale grele. Acest lucru este valabil pentru toate mărcile de păr sintetic fabricate din materiale plastice.

La oameni, expunerea la metale grele este asociată cu diverse riscuri biologice, cum ar fi deteriorarea rinichilor, ficatului, plămânilor, sistemului reproductiv și a sistemului nervos. Este asociată și cu cancerul, iritațiile cutanate, astmul și bolile cardiovasculare.

Peruca te poate otrăvi cu pesticide

Oamenii de știință au descoperit că mostrele de păr sintetic erau contaminate cu 11 compuși chimici care sunt pesticide. Nivelurile acestor substanțe chimice depășeau limitele permise, făcându-le periculoase pentru sănătate. Deoarece erau prezente în cantități semnificative, cercetătorii bănuiesc că au fost folosite ca un fel de conservant de către producători.

În mostrele de păr studiate au fost găsite și niveluri ridicate de nitrați. Acest lucru nu a fost raportat în studiile anterioare asupra părului sintetic. Expunerea la niveluri ridicate de nitrați poate duce la boli precum cancerul, mărirea glandei tiroide și methemoglobinemia (o tulburare a sângelui).

Expunerea la substanțele chimice toxice găsite în părul sintetic poate avea consecințe grave asupra sănătății. Pe lângă deteriorarea organelor vitale, acestea pot cauza infertilitate, defecte congenitale, astm, bronșită și cancere. De asemenea, pot duce la tulburări de hiperactivitate cu deficit de atenție, perturbarea sistemului endocrin și boli respiratorii, printre altele.

Persoanele care poartă păr sintetic ar trebui să ia în considerare aceste riscuri, mai ales că substanțele chimice și metalele grele pot fi dăunătoare chiar și în doze mici.

Deoarece Nigeria are mari producători de păr sintetic în Lagos, Agenția Națională pentru Administrarea și Controlul Alimentelor și Medicamentelor ar trebui să revizuiască și să evalueze constant siguranța ingredientelor chimice utilizate în fabricarea acestor produse.

Producătorii de păr sintetic au alte opțiuni. Pot folosi fibre sintetice de înaltă calitate, cum ar fi hiperlonul, în locul fibrelor din plastic. Ar trebui să folosească fibre care nu conțin PVC și materiale toxice și să opteze pentru cele prietenoase cu mediul.

Câte informații poate reține creierul? Cercetătorii s-au înșelat amarnic!

Circumcizia poate preveni infecția cu HIV

Dieta mediteraneană, asociată cu un risc de deces mai scăzut în rândul femeilor

Cum au ajuns nanoplastice în inima unui embrion de găină?

Test de cultură generală. Care instrument muzical este mai vechi decât roata?
Turcia, Bulgaria și România colaborează împotriva minelor din Marea Neagră
Motivul pentru care Rusia și-a bombardat propriul teritoriu de zeci de ori într-un singur an
Posibila revenire a lui Trump la Casa Albă face ca dolarul să crească
În urmă cu 120 ani se stingea din viaţă vizionarul care a propus reîntemeierea statului evreu pe teritoriul Palestinei
În ce țară a fost introdusă săptămâna de lucru de șase zile?
Analiză The Guardian: Obsesia pentru creșterea economică ucide planeta și îmbogățește elitele