Home » Știință » Solstițiul de vară 2024. Astăzi începe vara astronomică în emisfera nordică!

Solstițiul de vară 2024. Astăzi începe vara astronomică în emisfera nordică!

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 20.06.2024

Vara începe oficial cu solstițiul de vară joi, 20 iunie 2024, aceasta fiind prima zi de vară astronomică în emisfera nordică. Dar ce înseamnă cu adevărat solstițiul de vară?

În emisfera nordică, solstițiul de iunie are loc atunci când Soarele ajunge în cel mai nordic punct de pe cer. Astfel începe vara astronomică în jumătatea nordică a Pământului.

Pe de altă parte, în emisfera sudică, solstițiul de iunie reprezintă începutul iernii astronomice, atunci când Soarele ajunge la cel mai joc punct de pe cer.

Vara a început oficial în emisfera nordică!

Solstițiul de vară înseamnă că vara a început oficial în emisfera nordică, atunci când Pământul ajunge la punctul din orbita sa în care Polul Nord este cel mai înclinat spre Soare (în jur de 23,5 grade), astfel că ne putem bucura de cea mai lungă zi și cea mai scurtă noapte din anul calendaristic.

În ziua solstițiul de iunie, emisfera nordică primește lumină de la Soare la cel mai direct unghi din tot timpul anului, explică Almanac.com.

Soarele nu răsare și nu apune în același loc

Cuvântul „solstițiu” vine din latină, de la „sol” care înseamnă Soare și „sistere” care înseamnă „a sta pe loc”. Din cauza faptului că planeta noastră are o axă înclinată, Soarele nu răsare și nu apune în același loc pe orizont în fiecare dimineață și fiecare seară. Pozițiile de răsărit și apus se schimbă spre nord sau sud pe măsură ce Pământul orbitează Soarelui de-a lungul fiecărui an.

Solstițiul de iunie este important pentru că Soarele ajunge la cel mai nordic punct de pe cer, moment în care traiectoria sa nu se mai schimba pentru o scurtă perioadă de timp.

După solstițiul de vară, Soarele pare să-și schimbe direcția și să se îndrepte în direcția opusă. Desigur, Soarele în sine nu se mișcă (asta dacă nu vorbim despre orbita sa în jurul centrului galaxiei Calea Lactee); în schimb, poziția schimbată de pe cer observată de noi de pe Pământ este cauzată de înclinația axei Pământului pe măsură ce orbitează Soarele, precum și de orbita eliptică a planetei noastre.

Solstițiul de vară, ziua cu cea mai lungă perioadă de lumină solară

Momentul solstițiul din iunie nu este bazat pe un calendar anume. De fapt, totul depinde de momentul în care Soarele ajunge în cel mai nordic punct de la ecuatorul ceresc. Astfel, solstițiul nu va avea loc mereu în aceeași zi, ci momentan variază între zilele de 20, 21 și 22 iunie. Anul acesta, solstițiul de vară are loc joi, 20 iunie, la ora 23:50 (ora României).

Solstițiul de vară este ziua cu cea mai lungă perioadă de lumină solară. Putem chiar observa cum razele Soarelui par să fie îndreptate la un unghi mai direct spre Pământ în această zi, astfel că apare acea căldură pe care o cunoaștem cu toții prea bine.

Cea mai scurtă zi din an în emisfera sudică

Pentru cei din emisfera sudică, solstițiul din iunie este cea mai scurtă zi din an și reprezintă începutul iernii.

Multe culturi au propriile tradiții și obiceiuri pentru solstițiul de vară. Spre exemplu, suedezii culeg și mănâncă primele căpșuni din sezon. Alți nordici celebrează „miezul verii” (Midsommar) în ziua de 24 iunie cu focuri de tabără. Și austriecii din Tirol aprind focuri de tabără pe versanți în aceste zile. Totodată, în ziua de 24 iunie, românii au propria tradiție. Aceasta este ziua în care apar Sânzienele, numite uneori și Drăgaicele.

Focurile de tabără își au rădăcinile în tradițiile și obiceiurile păgâne, atunci când se credea că dacă aprinzi și sari peste foc în noaptea solstițiului vei alunga spiritele rele și vei avea noroc, potrivit NationalTrust.

Astronomii au detectat, în premieră, stele masive și magnetice dincolo de Calea Lactee