O firmă suedeză vrea să transforme palele de la turbinele eoliene în baterii gigantice
Start-upul suedez Sinonus oferă o soluție inovatoare de stocare a energiei care ar putea transforma palele turbinelor eoliene în baterii.
Și nu este vorba doar de palele turbinelor eoliene, ci orice obiect fabricat din fibră de carbon ar putea fi transformat într-o unitate de stocare a energiei datorită tehnologiei pionierate de Sinonus, creată la Universitatea de Tehnologie Chalmers din Göteborg (Suedia).
Pe măsură ce lumea caută modalități mai curate de a-și satisface cerințele energetice prin centrale eoliene și solare, sunt necesare și dispozitive mari de stocare a energiei care să poată stoca energia excedentară pentru momentele în care soarele nu strălucește și vântul nu bate. Majoritatea soluțiilor din acest domeniu se bazează în prezent pe bateriile litiu-ion, care reprezintă cea mai bună tehnologie de stocare a energiei de pe planetă.
Au existat anterior abordări fără litiu pentru stocarea energiei, folosind elemente mai naturale, cum ar fi nisipul și apa. Totuși, tehnologia inovatoare a Sinonus poate furniza stocare de energie fără costuri suplimentare, scrie Interesting Engineering.
Palele turbinelor eoliene ar putea fi transformate în baterii
Fibrele de carbon sunt un material puternic și ușor, folosit la construcția unei mari varietăți de structuri moderne. Materialul a ajuns chiar și pe Marte, ca parte a faimoasei misiuni Ingenuity a NASA, unde a fost folosit pentru fabricarea palelor elicopterului.
Deși materialul este cunoscut la scară largă, cercetătorii nu au folosit anterior proprietățile sale electrochimice pentru a stoca energie. Acest lucru a fost realizat de cercetătorii de la Universitatea de Tehnologie Chalmers în anumite tipuri de fibră de carbon, după ani de cercetare. Acum, prin intermediul Sinonus, tehnologia va fi disponibilă și pentru alții. Compania se concentrează pe utilizarea palelor de turbine ca unități de stocare a energiei.
Palele turbinelor sunt fabricate din fibră de carbon, iar adăugarea capacității de stocare a energiei la acestea poate oferi un randament mai bun al investiției pentru sector.
Pentru a demonstra tehnologia, Sinonus a început să înlocuiască bateriile AAA din produse cu consum redus de energie cu încărcătoare din fibră de carbon, obținând rezultate de succes. Deși capacitatea de stocare a energiei nu este la fel de bună ca cea a litiu-ionului, este totuși benefică, deoarece funcția principală a materialului este de a suporta încărcături.
Ce probleme rezolvă noua abordare?
O plângere comună cu privire la bateriile litiu-ion este greutatea excesivă pe care i-o adaugă unui dispozitiv. Cele mai recente vehicule electrice sunt cu cel puțin 50% mai grele decât cele pe combustibil fosil din cauza pachetelor grele de baterii.
Un studiu de la Universitatea Chalmers a concluzionat că reducerea greutății bateriei în vehiculele electrice ar putea crește autonomia acestora cu până la 70%. Mai mult, tehnologia ar putea fi folosită și pentru a alimenta avioane electrice. Compania Sinonus este, de asemenea, interesată să folosească fibra de carbon pentru a fabrica vehicule electrice, unde aceasta ar funcționa și ca unitate de stocare a energiei. Un avantaj suplimentar al tehnologiei este că densitatea sa energetică mai mică o face mai sigură decât bateriile litiu-ion și nu conține componente volatile.
Într-un interviu pentru Recharge News, CEO-ul Sinonus, Mark Zetterström, a menționat și posibilitatea de a folosi clădiri cu sisteme de baterii la scară mare, unde structura lor internă ar putea adăuga capacitate de stocare a energiei, oferind în același timp mai multă libertate de design.
Cu astfel de progrese tehnologice, un pachet de baterii masiv ar putea deveni în curând învechit.
Vă recomandăm să citiți și:
Chinezii au folosit inseparabilitatea pentru motoare cuantice, în loc de combustibil
Mașinile electrice produc mai multe accidente decât cele pe carburant
10 obiecte despre care n-ai știut că sunt făcute din petrol
Oamenii de știință au creat diamante în doar 15 minute cu o tehnică inovatoare