Reclamele ne fac mai fericiți sau mai triști? Un studiu a încercat să afle!

24 06. 2024, 13:00

Publicitatea este cunoscută de mult timp pentru faptul că prezintă o realitate virtuală a vieții, determinând unele persoane să aștepte mai mult de la viață decât este practic. Aceasta este alimentată de imagini idilice și povestiri, printre alte tehnici, cum ar fi accentul pus pe materialism. Dar publicitatea scade fericirea sau o amplifică?

Ca rezultat, criticii publicității susțin că aceasta creează așteptări nerealiste în rândul consumatorilor, ceea ce contribuie la dezamăgiri în ceea ce privește satisfacția generală a vieții. Pe de altă parte, alții spun că publicitatea îmbunătățește satisfacția vieții prin oferirea de informații valoroase consumatorilor, pe care aceștia le pot folosi pentru a-și îmbunătăți viața. Așadar, publicitatea scade fericirea sau o amplifică?

Aceste probleme au stat la baza unor întrebări în cadrul unei cercetări revoluționare, care reprezintă o examinare cuprinzătoare rară a relației dintre satisfacția vieții consumatorilor și publicitate.

Cercetarea este publicată în revista Marketing Science.

Autorii studiului sunt Michael Wiles, de la Universitatea de Stat din Arizona, Saeed Janani, de la Universitatea din Denver, Darima Fotheringham, de la Universitatea Tehnologică din Texas, și Chadwick Miller, de la Universitatea de Stat din Washington, SUA.

Publicitatea scade fericirea sau o amplifică?

„Având în vedere ubicuitatea publicității și capacitatea acesteia de a influența deciziile de consum, există motive întemeiate să credem că publicitatea poate fi legată și de satisfacția vieții”, spune Wiles.

„Publicitatea poate fi un mecanism eficient de diseminare a informațiilor pe care indivizii se bazează pentru a obține cunoștințe despre opțiunile de consum, îmbunătățind în cele din urmă satisfacția vieții”, continuă el, citat de Phys.org.

„O altă perspectivă asupra publicității se bazează pe ideea că aceasta există pentru a distorsiona preferințele indivizilor pentru opțiuni de consum pe care s-ar putea să nu le dorească sau de care să nu aibă nevoie. Drept urmare, publicitatea stabilește norme de consum nerealiste sau nesănătoase. Acest lucru poate duce la o satisfacție redusă a vieții”, adaugă Wiles.

La ce concluzii au ajuns oamenii de știință?

Cercetătorii au explorat aceste probleme studiind anumite tipare în 76 de țări în perioada 2006-2019. Ei au analizat modul în care cheltuielile pe cap de locuitor pentru publicitate din diferite țări au fost asociate cu satisfacția vieții la nivel național. Pentru a face acest lucru, au creat modele de cercetare empirică care au descompus datele de percepție. Au folosit date secundare și au efectuat o serie de experimente.

„Am constatat că cheltuielile pe cap de locuitor pentru publicitate sunt pozitiv legate de satisfacția medie națională cu viața. Dar am constatat, de asemenea, că într-o anumită măsură, prea multă publicitate poate fi un lucru negativ, în special atunci când luăm în considerare factori culturali, de venit și alte inegalități. Publicitatea poate, în anumite situații, contribui la o satisfacție redusă a vieții”, spune Wiles.

„Lecțiile din cercetarea noastră sunt că, atunci când publicitatea este folosită pentru a reduce incertitudinea de pe piață, poate fi o forță puternică pentru bine. Dar trebuie să fim întotdeauna conștienți că această forță poate exagera materialismul și, ca instrument de satisfacție a vieții, poate fi atenuată în anumite locuri”, adaugă Wiles.

Vă recomandăm să citiți și:

Dezvoltarea substanței albe din creier, influențată de căldura și frigul de la începutul vieții

Prima literă a prenumelui poate prezice viața unui om, susțin cercetătorii în psihologie

Un implant a reușit să declanșeze regenerarea naturală a oaselor, arată un studiu

Cercetătorii au descoperit un antibiotic revoluționar, care protejează bacteriile „bune”