Home » Știință » Noi cercetări arată că femeile sunt mai bine adaptate pentru viața în spațiul cosmic

Publicat: 19.06.2024

Se pare că femeile sunt mai bine adaptate la toate pericolele ostile și invizibile ale călătoriilor prin spațiu, comparativ cu organismul bărbaților, conform unor cercetări noi.

Descoperirile, detaliate într-un studiu publicat în revista Nature Communications, sunt preliminare, dar ar putea reprezenta un progres în domeniul încă puțin înțeles al modului în care biologia umană rezistă efectelor zborurilor spațiale prelungite.

Corpurile noastre calde și moi sunt foarte departe de elementul lor natural când sunt în afara Pământului. În spațiu nu există practic gravitație, ceea ce creează probleme în orice, de la menținerea formei fizice până la mersul la toaletă. Nu există atmosferă care să ne protejeze de radiațiile cosmice dure. Și, din cauza condițiilor de microgravitație, fluidele prețioase din corpurile noastre pot circula impropriu, creând dezechilibre potențial periculoase.

Pe scurt, corpurile umane sunt supuse unor stresuri enorme în afara Pământului și dezbaterile continuă dacă biomecanica noastră fragilă ar putea supraviețui misiunilor spațiale pe termen lung, precum o călătorie spre Marte.

Corpurile femeilor sunt mai adaptate la condițiile din spațiu

Acum, într-unul dintre cele mai cuprinzătoare studii pe acest subiect de până acum, cercetătorii au descoperit că oamenii sunt remarcabil de buni la recuperarea după misiuni spațiale, așa că poate cucerirea cosmosului încă este fezabilă, scrie Futurism.

„Nu există niciun impediment major. Nu există niciun motiv pentru care nu ar trebui să putem ajunge în siguranță pe Marte și înapoi”, a declarat autorul principal al studiului, Christopher Mason, profesor de fiziologie și biofizică la Weill Cornell Medicine (SUA).

Majoritatea datelor folosite în studiu provin din misiunea spațială civilă Inspiration4 din 2021, operată de SpaceX. Echipajul de patru persoane, niciuna astronaut profesionist, a furnizat probe biologice extinse prelevate înainte, în timpul și după cele trei zile petrecute în orbită.

Aceste probe sunt considerate mai reprezentative pentru omul obișnuit decât cele care ar putea fi furnizate de astronauții de elită, extrem de antrenați; dar, pentru completare, cercetătorii au examinat și date de la 64 de astronauți NASA.

Examinând activitatea genetică și răspunsurile sistemului imunitar în probele biologice, cercetătorii au descoperit că corpurile femeilor sunt mai adaptate și s-au recuperat mai repede de pe urma condițiilor din spațiu decât bărbații. În general, au scris cercetătorii, „bărbații par să fie mai afectați de zborul spațial pentru aproape toate tipurile de celule și metrici”.

Ce anume le face pe femei mai potrivite pentru meseria de astronaut?

Motivul exact nu este clar, dar Mason a speculat că ar putea fi din cauza faptului că femeile sunt capabile să reziste stresurilor sarcinii, ceea ce, la rândul lor, le permite să „tolereze mari schimbări în fiziologie și dinamica fluidelor”.

Una dintre schimbările notate de cercetători a fost că telomerii cromozomilor umani, care se scurtează pe măsură ce îmbătrânim, de fapt se alungesc chiar și după doar trei zile în spațiu. De asemenea, oamenii de știință au descoperit că părți ale sistemului imunitar au intrat într-un regim mai activ, cu o creștere a proteinelor antiinflamatorii numite citokine, în timp ce genele responsabile pentru codificarea antigenelor antivirale cunoscute drept leucocite au fost oarecum suprimate.

Totuși, în ansamblu, lucrurile arată destul de bine pentru astronauții umani în general, nu doar pentru femei. Cele mai multe dintre schimbările pe care corpurile umane le suferă în spațiu, au descoperit cercetătorii, se inversează în decurs de doar trei luni de la revenirea pe Pământ.

Ce înseamnă acest lucru pentru astronauții care nu au șansa de a face pauze intermitente pe planeta lor de origine este mai puțin clar și va fi ceva ce oamenii de știință vor trebui să descifreze dacă umanitatea dorește să își realizeze ambițiile spațiale mărețe. Medicamentele avansate dezvoltate folosind bogăția de noi date, sugerează cercetătorii, i-ar putea ajuta pe astronauți să își mențină sistemele corporale în echilibru.

„Vom avea nevoie de toate datele biomedicale posibile pentru a face medicina de precizie o realitate pentru echipajele viitoare și pentru a ne pregăti pentru misiuni mai lungi pe Lună și Marte”, a spus Mason.

Cum apare embrionul uman? Un studiu pe celule stem dezvăluie noi detalii

Test de cultură generală. Ce înseamnă SPF?

O cercetătoare susține că bărbații, dar și alte mamifere, ar trăi mai mult prin castrare

Dependența de Internet afectează comportamentul și dezvoltarea adolescenților

O planta miraculoasă folosită de grecii antici, redescoperită după 2.000 de ani
Arheologii încearcă să înțeleagă de ce o războinică medievală a fost îngropată alături de 23 de călugări
Alice Ball, femeia care a ajutat la tratarea leprei. Prima femeie și primul afro-american care a obținut o diplomă de master în chimie
Rachel Carson, femeia care a dus cruciada împotriva pesticidelor
Test de cultură generală. Care trei țări produc 93% dintre navele din lume?
„Criza spațială” din Europa ajunge la final! Racheta Ariane 6, aproape gata de lansare
Transsexualii din Peru nu vor mai fi considerați de lege „bolnavi mintal”
Românii au prins din nou gustul filmelor la cinema. Cât au cheltuit pe bilete anul trecut?
Papa Francisc nu este de acord cu legalizarea drogurilor. Cum i-a numit pe traficanți?
Epidemia care a decimat Armata României în plin război cu bulgarii pentru Dobrogea
Lege adoptată în Parlament: Fără alcool, tutun și băuturi energizante vândute minorilor
Evreii ultra-ortodocşi nu mai sunt scutiți de serviciul militar, a decis Curtea Supremă din Israel
Prețuri mai mari la biletele de avion pentru a fi îndeplinite cerințele de mediu
Julian Assange a ajuns în Australia, așteptat pe aeroport de familie și susținători
(P) Care este cel mai potrivit mobilier pentru o locuință de mici dimensiuni?
NASA lansează „o stea artificială” pe orbita Pământului. De ce va fi mai bună decât una adevărată?
Roverul Perseverance a prelevat nu doar roci de pe Marte, ci și aerul