Home » Știință » Care este diferența dintre rocă și mineral?

Care este diferența dintre rocă și mineral?

Publicat: 18.06.2024

Rocile și mineralele dețin indicii prețioase despre cum s-a format și a evoluat Pământul de-a lungul miliardelor de ani, dar care este diferența dintre rocă și mineral?

Care este diferența dintre rocă și mineral? În esență, rocile sunt agregate de două sau mai multe minerale. Mineralele, pe de altă parte, sunt solide care, cu câteva excepții, cum ar fi diamantele, nu conțin carbon și sunt aranjate într-o „structură cristalină” ordonată și repetitivă.

„Mineralele sunt practic elementele de bază ale rocilor. Sunt precum atomii într-o moleculă: mineralele sunt atomii rocilor”, a declarat Erika Anderson, curator onorific de mineralogie și petrologie la Muzeul Hunterian al Universității din Glasgow (Scoția).

Care este diferența dintre rocă și mineral? Să începem cu mineralele!

Fiecare tip de mineral are o structură cristalină unică, care rezultă din compoziția sa chimică și dictează un set de proprietăți fizice, cum ar fi duritatea, culoarea sau magnetismul, conform U.S. Geological Survey (USGS).

De exemplu, halitul, forma naturală a clorurii de sodiu (NaCl), din care este făcută sarea de masă, este un mineral moale care formează fragmente de cristale cubice clare. Diferite minerale, cum ar fi aragonitul (CaCO3) și calcitul (CaCO3), pot avea aceeași compoziție chimică, dar structura lor cristalină și proprietățile fizice diferă din cauza modului în care s-a format fiecare, explică Live Science.

„Pentru fiecare mineral există un mod fix în care acei atomi se leagă împreună. Unele minerale au exact aceleași elemente în ele, dar sunt legate diferit, astfel încât devin minerale diferite”, a spus Anderson.

Câte minerale există pe Pământ?

Un exemplu bun de mineral este cuarțul, care se găsește peste tot în lume și în diferite roci, cum ar fi granitul și cuarcitul, a spus Anderson. Cuarțul este format din elementele chimice siliciu și oxigen și are formula chimică (SiO2). Mineralul este incolor în forma sa pură, dar impuritățile pot face cristalele de cuarț să apară opace sau să le păteze în roz, mov, galben sau maro.

În mai 2024, Asociația Internațională de Mineralogie (organismul științific responsabil de identificarea, aprobarea și denumirea mineralelor) a listat 6.050 de specii de minerale. Experții disting mineralele pe baza structurii lor cristaline, care este modul specific în care sunt aranjați atomii sau elementele.

În timp ce unele minerale, cum ar fi halitul, au structuri cristaline relativ simple, altele pot conține 10 sau mai multe elemente, cum ar fi homiakovitul și georgbarsanovitul.

„Descoperim constant noi minerale, pentru că explorăm zone care ar putea avea condiții despre care nu știam înainte”, a spus Anderson.

Care este diferența dintre rocă și mineral? Tipuri de roci

Există trei tipuri principale de roci: magmatice, sedimentare și metamorfice, cu amestecuri minerale variabile, în funcție de locul și modul în care a apărut roca.

Rocile magmatice, care se formează pe măsură ce magma se solidifică fie adânc în Pământ, fie la suprafață după o erupție vulcanică, de exemplu, conțin un număr limitat de minerale, care se cristalizează, a spus Richard Bevins, profesor onorific de științe ale Pământului la Universitatea Aberystwyth (Marea Britanie).

„Acestea sunt numite minerale comune formatoare de roci și includ feldspat, olivină, piroxen, mică, cuarț și amfibol”, continuă el.

Rocile magmatice pot fi supuse la temperaturi și presiuni ridicate sau expuse la fluide care le modifică compoziția minerală. Odată ce compoziția lor minerală se schimbă, rocile sunt considerate metamorfice, cu exemple incluzând filitul, șistul, cuarcitul și marmura. Rocile magmatice și metamorfice de la suprafața Pământului inevitabil se erodează și se descompun pe măsură ce vântul și apa lucrează asupra lor. Fragmentele sunt transportate și formează depozite care se solidifică în roci noi, numite roci sedimentare.

„Rocile sedimentare sunt în principal compuse din minerale prezente în rocile care au fost erodate pentru a forma sedimentul”, a spus Bevins.

În general, procesul prin care rocile sunt continuu reciclate și transformate de procese geologice este cunoscut sub numele de ciclul rocilor.

Plastiglomeratul

Unele roci sunt mono-minerale, adică conțin doar un singur mineral. Calcarul, de exemplu, este o rocă sedimentară formată exclusiv din mineralul calcit (CaCO3). Gheața glaciară este, de asemenea, un tip de rocă compusă din cristale de apă.

În 2014, oamenii de știință au propus numirea unui nou tip de rocă derivată din poluarea cu plastic: plastiglomeratul. O echipă a descoperit că plasticul care poluează o plajă din Hawaii s-a topit și a lipit sedimente naturale la un loc, formând bulgări asemănători rocilor. Și, la fel ca rocile, cercetătorii au spus că aceste plastiglomerate ar putea rămâne pentru totdeauna în registrul geologic și ar putea marca fragmentul din istoria Pământului în care ne aflăm.

Oamenii de știință au creat diamante în doar 15 minute cu o tehnică inovatoare

O nouă metodă de reciclare ar putea rezolva una dintre cele mai mari provocări ale lumii

Oamenii de știință au descoperit, în premieră, o moleculă care absoarbe gazele cu efect de seră

O planta miraculoasă folosită de grecii antici, redescoperită după 2.000 de ani
Arheologii încearcă să înțeleagă de ce o războinică medievală a fost îngropată alături de 23 de călugări
Alice Ball, femeia care a ajutat la tratarea leprei. Prima femeie și primul afro-american care a obținut o diplomă de master în chimie
Rachel Carson, femeia care a dus cruciada împotriva pesticidelor
Un medicament inovator pentru regenerarea dinților, testat în premieră pe oameni
Test de cultură generală. Care trei țări produc 93% dintre navele din lume?
„Criza spațială” din Europa ajunge la final! Racheta Ariane 6, aproape gata de lansare
Transsexualii din Peru nu vor mai fi considerați de lege „bolnavi mintal”
Românii au prins din nou gustul filmelor la cinema. Cât au cheltuit pe bilete anul trecut?
Papa Francisc nu este de acord cu legalizarea drogurilor. Cum i-a numit pe traficanți?
Epidemia care a decimat Armata României în plin război cu bulgarii pentru Dobrogea
Lege adoptată în Parlament: Fără alcool, tutun și băuturi energizante vândute minorilor
Evreii ultra-ortodocşi nu mai sunt scutiți de serviciul militar, a decis Curtea Supremă din Israel
Prețuri mai mari la biletele de avion pentru a fi îndeplinite cerințele de mediu
Julian Assange a ajuns în Australia, așteptat pe aeroport de familie și susținători
(P) Care este cel mai potrivit mobilier pentru o locuință de mici dimensiuni?
NASA lansează „o stea artificială” pe orbita Pământului. De ce va fi mai bună decât una adevărată?
Roverul Perseverance a prelevat nu doar roci de pe Marte, ci și aerul