Home » Știință » O nouă descoperire a Telescopului Webb sugerează că viața a apărut mai devreme decât se credea

Foto: NASA, ESA, CSA, STScI, Brant Robertson (UC Santa Cruz), Ben Johnson (CfA), Sandro Tacchella (Cambridge), Phill Cargile (CfA)
Publicat: 13.06.2024

Telescopul Spațial James Webb a detectat dovezi de carbon într-una dintre cele mai timpurii galaxii observate vreodată.

Această descoperire sugerează că un ingredient cheie pentru viață a apărut mult mai devreme decât se credea până acum – la doar 350 de milioane de ani după Big Bang.

Galaxia în cauză, GS-z12, este o galaxie foarte îndepărtată, cu o mare deplasare spre roșu, care a existat atunci când Universul era doar un copil mic. Cu ajutorul puternicului spectrograf în infraroșu apropiat (NIRSpec) al JWST, o echipă internațională de astronomi a analizat lumina acestei galaxii străvechi. Aceștia au descompus-o într-un spectru care a dezvăluit amprenta chimică inconfundabilă a carbonului.

„Am fost surprinși să vedem carbonul atât de devreme în Univers, deoarece se credea că primele stele produceau mult mai mult oxigen decât carbon„, a declarat Roberto Maiolino, profesor de astrofizică experimentală la Universitatea din Cambridge și coautor al studiului, într-un comunicat.

Astronomii credeau cândva că producția și distribuția „metalelor” – elemente mai grele decât hidrogenul și heliul – a fost un proces gradual, care a durat miliarde de ani pentru a se desfășura.

Carbonul, o componentă fundamentală a vieții

În afară de hidrogen, heliu și cantități infime de litiu, toate celelalte elemente care alcătuiesc Universul s-au format în interiorul unei stele. Aceste elemente au fost împrăștiate în cosmos prin explozii violente de supernove, un serviciu de livrare cosmic, care a însămânțat următoarea generație de stele, scrie InterestingEngineering.

Cu toate acestea, prezența carbonului în GS-z12 contestă această presupunere de mult timp. „Cercetările anterioare au sugerat că, de fapt, carbonul a început să se formeze în cantități mari relativ târziu – la aproximativ un miliard de ani după Big Bang”, a explicat Maiolino. „Dar noi am descoperit că s-a format mult mai devreme – ar putea fi chiar cel mai vechi metal dintre toate”.

Implicațiile acestei descoperiri sunt de anvergură. Carbonul este o componentă fundamentală a vieții așa cum o cunoaștem, fiind esențial pentru formarea moleculelor organice. Prezența sa atât de timpurie în istoria Universului ridică numeroase întrebări cu privire la natura originilor vieții.

„Primele stele sunt Sfântul Graal al evoluției chimice”

„Aceste observații ne spun că, de fapt, carbonul poate fi îmbogățit rapid în Universul timpuriu„, a declarat Francesco D’Eugenio, astrofizician la Institutul Kavli pentru Cosmologie și autorul principal al studiului.

Deși mecanismele exacte care au dus la formarea timpurie a carbonului rămân incerte, cercetătorii sugerează că primele stele ar fi putut funcționa diferit de cum se credea până acum. Acestea ar fi putut să se prăbușească cu mai puțină energie și să permită carbonului din învelișurile lor exterioare să iasă mai ușor.

„Primele stele sunt Sfântul Graal al evoluției chimice”, a adăugat Dr. D’Eugenio. „Deoarece sunt alcătuite doar din elemente primordiale, ele se comportă foarte diferit față de stelele moderne. Studiind cum și când s-au format primele metale în interiorul stelelor, putem stabili un interval de timp pentru primii pași pe drumul care a dus la formarea vieții.”

Telescopul Webb a găsit cea mai îndepărtată galaxie observată până acum