Home » Știință » Medicamentul care „topește” tumorile, un moment de cotitură în vindecarea cancerului

Publicat: 11.06.2024

Un medicament care „topește” tumorile crește dramatic șansele de vindecare a unor cancere intestinale și ar putea chiar să înlocuiască necesitatea unei intervenții chirurgicale, arată o concluzie a unei echipe de medici din Marea Britanie.

Pembrolizumab țintește și blochează o proteină specifică de pe suprafața celulelor imunitare care caută și distrug celulele canceroase.

Administrarea medicamentului înainte de operație, în locul chimioterapiei, a dus la o creștere semnificativă a numărului de pacienți care au fost declarați „liberi” de cancer, conform unui studiu clinic. Rezultatele au fost prezentate în cadrul reuniunii anuale a Societății Americane de Oncologie Clinică (ASCO), cea mai mare conferință despre cancer din lume, notează The Guardian.

Pacienți „liberi” de cancer după medicamentul minune

Studiul a fost condus de universități și spitale din Marea Britanie, unul dintre oncologii care au participat, prof. Mark Saunders, subliniind că rezultatele studiului au fost „foarte interesante”.

„Imunoterapia înainte de intervenția chirurgicală ar putea deveni un element crucial pentru pacienții cu acest tip de cancer. Nu numai că rezultatul este mai bun, dar îi scutește pe aceștia de a face chimioterapie convențională, care are adesea mai multe efecte secundare. În viitor, imunoterapia ar putea chiar să înlocuiască necesitatea intervenției chirurgicale”, spune oncologul.

Cancerul intestinal este a doua cauză principală de deces cauzat de cancer la nivel mondial. Există peste 1,9 milioane de diagnosticări noi și peste 900.000 de decese pe an, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății.

În cadrul studiului, cercetătorii au recrutat 32 de pacienți cu cancer intestinal în stadiul doi sau trei și cu un anumit profil genetic (cu deficit de MMR/MSI-High) din cinci spitale din Marea Britanie.

Aproximativ 15% dintre pacienții cu cancer de intestin în stadiul doi sau trei au această particularitate genetică. Pacienților li s-a administrat, vreme de nouă săptămâni, medicamentul pembrolizumab  (cunoscut și sub numele de Keytruda) înainte de operație, în locul tratamentului obișnuit de chimioterapie și operație. Ulterior, aceștia au fost monitorizați în timp.

„Cresc șansele de a vindeca boala”

Rezultatele arată că 59% dintre pacienți nu au avut niciun semn de cancer după tratamentul cu pembrolizumab, iar la restul de 41% dintre pacienți, orice fel de cancer a fost îndepărtat în timpul operației.

Dr. Kai-Keen Shiu, investigatorul șef al studiului a declarat: „Rezultatele noastre indică faptul că pembrolizumab este un tratament sigur și foarte eficient pentru a îmbunătăți rezultatele la pacienții cu cancere intestinale cu risc ridicat, crescând șansele de a vindeca boala într-un stadiu incipient.”

Shiu a avertizat că echipa va trebui să monitorizeze pacienții pe o perioadă mai lungă de timp, pentru a afla dacă va recidiva cancerul.

Tratamentul mai puțin invaziv ar putea ajuta unii pacienți care suferă de cancer

Cazurile noi de cancer de piele au atins un nivel record în Marea Britanie

Cum au încercat egiptenii să trateze cancerul în urmă cu 4.000 de ani?

Cercetătorii au descoperit o posibilă legătură între tatuaje și un tip de cancer