Home » Știință » NASA a surprins „o mișcare” în stratul de gheață de pe unul dintre sateliții lui Jupiter

Foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI
Publicat: 07.06.2024

Nava spațială Juno, care orbitează în jurul lui Jupiter, a surprins fotografii cu Europa, unul dintre sateliții naturali ai planetei, în care a fost observată „o mișcare” în stratul de gheață.

Puțin mai mică decât Luna Pământului, Europa este mai degrabă o planetă. Are un câmp magnetic, o atmosferă subțire de oxigen și un miez de fier lichid. De asemenea, are un înveliș de gheață cu o grosime de 18 km care ascunde un ocean sărat dedesubt.

Iar potrivit unei imagini recent publicate, acest ocean sărat iese la suprafață prin gheață. Imaginea a fost trimisă pe Pământ de nava spațială Juno a NASA, care orbitează în jurul lui Jupiter din 2016.

Instrumentul ultra-sensibil Stellar Reference Unit al lui Juno a surprins o imagine în timpul unui survol din data de 29 septembrie 2022, atunci când nava spațială a trecut la doar 355 km de Europa, scrie LiveScience.

Satelitul Europa este mai degrabă o planetă

A fost una dintre primele imagini de înaltă rezoluție ale Europei de la trecerea navei spațiale Galileo a NASA în anul 2000.

Imaginea alb-negru – realizată pe partea de noapte a Europei, atunci când aceasta era luminată doar de lumina reflectată de Jupiter – arată o caracteristică supranumită „ornitorincul”.

Măsurând aproximativ 37 km pe 67 km, acest „teren haotic” conține creste, blocuri de gheață și material de culoare brun-roșiatică închisă.

Este cea mai recentă caracteristică din regiunea imaginată – și, cercetătorii suspectează că este locul în care învelișul de gheață al Europei permite acumularea unor pungi de apă sărată din oceanul subteran al lunii.

Misiunea Juno se va încheia în 2025

La aproximativ 50 km deasupra acestei zone se află o creastă dublă care se întinde de la est la vest, cu posibile pete în jurul ei. Se crede că aceste pete ar putea fi depozite provenite din apa sărată care se ridică la suprafață din oceanul Europei.

În timpul survolării apropiate a lui Juno au fost observate, de asemenea, patru imagini în lumină vizibilă ale Europei, realizate de JunoCam, care arată că, de fapt, crustele de gheață de la polii lunii nu mai sunt acolo unde au fost odată. Acest lucru sugerează că învelișul de gheață al Europei plutește liber, mișcându-se în jurul satelitului.

Misiunea Juno se va încheia în 2025, dar alte două misiuni sunt în drum spre satelit. Europa Clipper, aparținând NASA, va fi lansată în cursul acestui an și va ajunge în 2030. Între timp, misiunea Juice (Jupiter Icy Moons Explorer) de la Agenția Spațială Europeană a fost lansată în 2023 și va ajunge în 2031 pentru a vizita trei dintre lunile lui Jupiter: Ganymede, Callisto și Europa.

O priveliște nemaivăzută cu luna Io a lui Jupiter, dezvăluită cu sonda Juno de la NASA