Home » Știință » Telescopul Hubble a surprins luminile unei galaxii uimitoare

Telescopul Hubble a surprins luminile unei galaxii uimitoare

Foto: ESA/Hubble & NASA, D. Thilker
Publicat: 08.06.2024

O nouă fotografie obținută cu Telescopul Spațial Hubble al NASA/ESA arată galaxia spirală NGC 4731. Aceasta este o galaxie spirală largă și cuprinzătoare.

Galaxia se află în constelația Fecioara și este situată la 43 de milioane de ani-lumină de Pământ. Această imagine extrem de detaliată utilizează date colectate din șase filtre diferite.

Abundența de culori ilustrează norii de gaz ai galaxiei, benzile întunecate de praf, regiunile de formare a stelelor de un roz strălucitor și, cel mai evident, bara lungă și luminoasă cu brațe de urmărire.

Galaxiile spirale cu bare depășesc atât galaxiile spirale obișnuite, cât și galaxiile eliptice la un loc, numărând aproximativ 60% din toate galaxiile.

O galaxie spirală largă și cuprinzătoare

Structura vizibilă a barei este rezultatul alinierii orbitelor stelelor și gazelor din galaxie, formând o regiune densă în care stelele individuale intră și ies în timp, anunță NASA.

Acesta este același proces care menține brațele spiralate ale unei galaxii, dar este oarecum mai misterios în cazul barelor: galaxiile spiralate par să formeze bare în centrul lor pe măsură ce se maturizează, ceea ce ajută la explicarea numărului mare de bare pe care le vedem astăzi, dar le pot pierde, de asemenea, dacă masa acumulată de-a lungul barei devine instabilă.

Brațele spiralate ale galaxiei se întind dincolo de limitele lui Hubble

Tiparele orbitale și interacțiunile gravitaționale din cadrul unei galaxii care susțin bara transportă, de asemenea, materie și energie în ea, alimentând formarea stelelor.

Într-adevăr, programul de observare care studiază NGC 4731 urmărește să investigheze acest flux de materie în galaxii.

Dincolo de bară, brațele spiralate ale lui NGC 4731 se întind mult dincolo de limitele acestei vederi apropiate a lui Hubble. Astronomii cred că brațele alungite ale galaxiei sunt rezultatul interacțiunilor gravitaționale cu alte galaxii din apropiere.

Cum va funcționa Telescopul Hubble de acum înainte? Anunțul mult așteptat făcut de NASA