Home » Știință » Alertă de furtuni geomagnetice și aurore pentru vineri, 31 mai și sâmbătă, 1 iunie

Credit foto: NASA’s Solar Dynamics Observatory/Profimedia
Publicat: 30.05.2024

Pata solară AR3664 (redenumită AR3697) care a cauzat aurorele spectaculoase din weekendul 11 și 12 mai va fi în curând din nou îndreptată spre Pământ, iar asta înseamnă că ne putem aștepta la noi furtuni geomagnetice.

Activitatea solară devine tot mai intensă pe măsură ce Soarele traversează maximul din ciclul său. Ciclul solar înseamnă intensificările și scăderile în activitate solară ce se manifestă sub formă de pete solare, erupții și ejecții de masă coronală.

Uneori, Soarele este liniștit și aparent inactiv, însă la fiecare aproximativ 11 ani, activitatea stelei noastre se intensifică, iar asta duce la explozii puternice pe suprafața sa, transmite BBC Sky at Night.

Soarele nostru trece momentan prin ciclul solar 25

Soarele nostru trece momentan prin ciclul solar 25 și este așteptat să atingă maximul în acest an (unii cercetători cred că deja suntem în plin maxim solar). Astfel, am avut parte de mai multe furtuni geomagnetice și aurore, iar oamenii de știință așteaptă cu nerăbdare să vadă ce alte fenomene urmează.

Pata solară uriașă care a cauzat aurorele din weekendul 11 și 12 mai a produs, de asemenea, unele dintre cele mai puternice erupții solare din ultimii ani. La fel ca Pământul și restul planetelor din Sistemul Solar, Soarele se rotește pe propria axă. Asta înseamnă că pata solară s-a îndepărtat de planeta noastră, însă acum se pregătește să revină. Între timp, cercetătorii au redenumit-o AR3697.

Am putea vedea din nou aurore?

Acum, oamenii de știință de la Administrația Națională Oceanică și Atmosferică (NOAA) din Statele Unite au transmis că o ejecție de masă coronală din data de 29 mai, produsă de pata solară AR3697, va lovi câmpul magnetic al Pământului în zilele de vineri, 31 mai și sâmbătă, 1 iunie. Asta ar putea cauza furtuni geomagnetice și aurore.

Prognoza actualizată pentru aurore poate fi accesată AICI!

furtuni geomagnetice
Sursa foto: Administrația Națională Oceanică și Atmosferică (NOAA)

Modelele de prognoză de la NOAA arată că va avea loc o coliziune din plin, însă previziunile NASA arată că Pământul ar putea scăpa la limită. Dacă un impact va avea loc, furtunile geomagnetice s-ar putea prelungi până în ziua de sâmbătă, 1 iunie, informează SpaceWeather.

Alertă de gradul 4 pentru weekendul 11 și 12 mai: O pată solară de 15 ori cât Pământul a erupt!

Nopțile din iunie în care vom vedea din nou aurore în România