Home » Știință » Cercetătorii au detectat gheață de dioxid de carbon la periferia Sistemului Solar

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 29.05.2024

Descoperirile unei echipe de cercetători conduse de Universitatea Centrală din Florida, SUA (UCF) au dezvăluit o prezență vastă de gheață antică de dioxid de carbon și monoxid de carbon pe obiectele transneptuniene (TNO), sugerând că dioxidul de carbon ar fi putut exista la formarea Sistemului Solar.

O echipă de cercetători, condusă de oamenii de știință planetari Mário Nascimento De Prá și Noemí Pinilla-Alonso de la Florida Space Institute (FSI) de la University of Central Florida, a făcut aceste descoperiri folosind capacitățile spectrale în infraroșu ale Telescopului Spațial James Webb (JWST) pentru a analiza compoziția chimică a 59 de obiecte trans-neptuniene și Centauri.

Studiul de pionierat, publicat în Nature Astronomy, sugerează că gheața de dioxid de carbon era abundentă în regiunile exterioare reci ale discului protoplanetar, vastul disc rotativ de gaz și praf din care s-a format Sistemul Solar. Sunt necesare investigații suplimentare pentru a înțelege originile gheții de monoxid de carbon, deoarece aceasta predomina și pe TNO-urile din studiu.

Cercetătorii au raportat detectarea dioxidului de carbon în 56 de TNO-uri și a monoxidului de carbon în 28 (plus șase cu detecții dubioase sau marginale), dintr-un eșantion de 59 de obiecte observate cu Telescopul Webb.

Potrivit studiului, dioxidul de carbon era larg răspândit pe suprafețele populației transneptuniene, independent de clasa dinamică și de mărimea corpului, în timp ce monoxidul de carbon a fost detectat doar în obiectele cu o abundență mare de dioxid de carbon.

Dioxidul de carbon ar fi putut exista la formarea Sistemului Solar

Lucrarea face parte din programul condus de UCF, intitulat Discovering the Surface Compositions of Trans-Neptunian Objects (DiSCo-TNOs), unul dintre programele JWST axate pe analiza Sistemului Solar.

,,Este pentru prima dată când am observat această regiune a spectrului pentru o colecție mare de TNO-uri, așa că, într-un fel, tot ceea ce am văzut a fost interesant și unic”, spune de Prá, care este coautor al studiului. ,,Nu ne așteptam să descoperim că dioxidul de carbon este atât de omniprezent în regiunea TNO și cu atât mai puțin că monoxidul de carbon este prezent în atât de multe TNO-uri”.

Descoperirea gheții ne poate ajuta în continuare să înțelegem formarea Sistemului Solar și modul în care obiectele celeste ar fi putut migra, spune el.

Gheața de monoxid de carbon a fost observată pe Pluto de către sonda New Horizons, dar până la Webb u a existat un observator suficient de puternic pentru a localiza și detecta urme de gheață de monoxid de carbon sau de dioxid de carbon pe cea mai mare populație de TNO-uri.

Dioxidul de carbon se găsește în mod obișnuit în multe obiecte din Sistemul Solar. Așadar, echipa DiSCo a fost curioasă să vadă dacă acesta există în cantități mai mari dincolo de limitele lui Neptun.

Dioxidul de carbon se găsește în multe obiecte din Sistemul Solar

Potrivit studiului, printre posibilele motive pentru care nu au fost detectate anterior urme de gheață de dioxid de carbon pe TNO-uri se numără o abundență mai mică, dioxidul de carbon nevolatil fiind îngropat în timp sub straturi mai puțin volatile și materiale refractare, transformarea în alte molecule prin iradiere și simple limitări de observare.

,,Confirmarea prezenței dioxidului de carbon și a monoxidului de carbon pe TNO-uri deschide multe oportunități pentru a studia și cuantifica în continuare modul sau motivul prezenței acestora”, spune Pinilla-Alonso, care este, de asemenea, coautor al studiului și conduce programul DiSCo-TNOs.

A fost teoretizat în mod obișnuit că poate dioxidul de carbon ar putea fi prezent în TNO-uri, deoarece dioxidul de carbon există în stare gazoasă în comete, care sunt comparabile ca și compoziție, spune Pinilla-Alonso, potrivit EurekAlert.

Cercetarea a adus unele răspunsuri definitive la întrebări vechi, care datează de la descoperirea TNO-urilor în urmă cu aproape 30 de ani, dar cercetătorii mai au încă un drum lung de parcurs.

O stea în trecere care ar modifica orbita lui Neptun ar putea distruge întregul Sistem Solar

Cel mai mare „tezaur de exocomete” descoperit vreodată într-un alt sistem solar

Un sistem solar din „vecinătatea” noastră cosmică prezintă condiții favorabile vieții

Astronomii au confirmat existența unei exoplanete solide în cel mai apropiat sistem solar

O navă vikingă a fost găsită cu ajutorul unui detector de metale
Cum se adaptează crabii, bufnițele și păsările exotice în orașele agitate
Alba Iulia și Brașov candidează pentru  titlul ”Capitala Tineretului din România” în 2026
Alba Iulia și Brașov candidează pentru titlul ”Capitala Tineretului din România” în 2026
Cimpanzeii își tratează bolile cu plante medicinale, au observat cercetătorii
Autismul este legat de ADN-ul pe care strămoșii noștri l-au moștenit de la neanderthalieni
Sandra Bullock, actriță și inventatoare. „Cu toții merităm iubire”
Tom Petty și The Heartbreakers, un pilon de bază al rockului. „Majoritatea lucrurilor pentru care îmi fac griji, oricum nu se întâmplă niciodată”
Cercetătorii au reușit să detecteze medicamentele prezente în sânge folosind transpirația din degete
Test de cultură generală. În care țară europeană a fost interzis divorțul până în 1996?
Telescopul Webb a observat o gaură neagră cu o masă inexplicabil de mare
Castelul din Scoția al familiei regale din Marea Britanie va fi deschis publicului
Exploratorul ce a „botezat” Australia, reînhumat în satul natal din Anglia
Președinția UE a fost preluată de Ungaria
Ştefan cel Mare, domnitorul care a marcat istoria Moldovei. „La lucruri de războaie meşter, unde era nevoie, însuşi se vârâia ca văzându-l ai săi să nu indărăpteze şi pentru aceia raru războiu de nu-l biruia”
Români se așteaptă să cheltuie mai mult pe îmbrăcăminte și mâncare. Care sunt motivele?
O rachetă nord-coreeană s-ar fi prăbușit lângă Phenian, susține armata sud-coreeană
Noi taxe de acces pe Muntele Fuji! De ce face Japonia acest lucru?
Vremea din România la începutul lunii iulie. Se anunță răciri!