Home » Știință » Ingredientele esențiale ale vieții se formează mai ușor în spațiul cosmic decât pe Pământ

Publicat: 31.05.2024

Originea vieții pe Pământ este încă un mister, dar încetul cu încetul descoperim etapele implicate și ingredientele necesare. Oamenii de știință cred că viața a apărut într-o „supă primordială” de substanțe chimice organice și biomolecule pe Pământul timpuriu, care a dus în cele din urmă la apariția organismelor actuale.

De mult timp se bănuiește că unele dintre aceste ingrediente ar fi putut fi aduse din spațiu. Acum, un nou studiu, publicat în Science Advances, arată că un grup special de molecule, cunoscute sub numele de peptide, se pot forma mai ușor în condițiile din spațiu decât cele de pe Pământ. Acest lucru înseamnă că acestea ar fi putut fi livrate pe Pământul timpuriu de către meteoriți sau comete – și că viața ar putea fi capabilă să se formeze și în altă parte.

Funcțiile vieții sunt susținute în celulele noastre (și ale tuturor ființelor vii) de molecule mari și complexe pe bază de carbon (organice) numite proteine. Modul de a produce marea varietate de proteine de care avem nevoie pentru a rămâne în viață este codificat în ADN-ul nostru, care este la rândul său o moleculă organică mare și complexă.

Pentru a explica originea vieții, trebuie să înțelegem cum și unde se formează aceste elemente constitutive și în ce condiții se asamblează spontan în structuri mai complexe. În cele din urmă, trebuie să înțelegem care este etapa care le permite să devină un sistem închis, autoreplicant – un organism viu.

Acest ultim studiu face lumină asupra modului în care unele dintre aceste elemente constitutive s-au format și asamblat și cum au ajuns pe Pământ, scrie IFL Science.

Originea vieții pe Pământ este încă enigmatică

ADN-ul este alcătuit din aproximativ 20 de aminoacizi diferiți. Asemeni literelor alfabetului, aceștia sunt aranjați în structura de dublă spirală a ADN-ului în diferite combinații pentru a codifica codul nostru genetic.

Peptidele sunt, de asemenea, un ansamblu de aminoacizi într-o structură asemănătoare unui lanț. Peptidele pot fi alcătuite din doar doi aminoacizi, dar pot ajunge și la sute de aminoacizi.

Cu toate acestea, în ciuda rolului lor potențial important în originea vieții, nu a fost atât de simplu ca peptidele să se formeze spontan în condițiile de mediu de pe Pământul timpuriu. Oamenii de știință din spatele studiului actual au demonstrat anterior că, de fapt, condițiile reci din spațiu sunt mai favorabile formării peptidelor.

În densitatea foarte scăzută a norilor de molecule și particule de praf dintr-o parte a spațiului numită mediu interstelar, atomii unici de carbon se pot lipi de suprafața granulelor de praf împreună cu moleculele de monoxid de carbon și amoniac.

ADN-ul este alcătuit din aproximativ 20 de aminoacizi diferiți

Acestea reacționează apoi pentru a forma molecule asemănătoare aminoacizilor. Atunci când un astfel de nor devine mai dens și particulele de praf încep să se lipească și ele, aceste molecule se pot asambla în peptide.

În noul lor studiu, oamenii de știință au analizat mediul dens al discurilor prăfuite, din care, în cele din urmă, apare un nou sistem solar cu o stea și planete. Astfel de discuri se formează atunci când norii se prăbușesc brusc sub forța gravitațională. În acest mediu, moleculele de apă sunt mult mai răspândite – formând gheață la suprafața oricăror aglomerări de particule în creștere care ar putea inhiba reacțiile care formează peptidele.

Prin emularea în laborator a reacțiilor susceptibile de a avea loc în mediul interstelar, studiul arată că, deși formarea peptidelor este ușor diminuată, nu este împiedicată. În schimb, pe măsură ce rocile și praful se combină pentru a forma corpuri mai mari, cum ar fi asteroizii și cometele, aceste corpuri se încălzesc și permit formarea de lichide. Acest lucru stimulează formarea peptidelor în aceste lichide și există o selecție naturală de reacții ulterioare care au ca rezultat molecule organice și mai complexe. Aceste procese ar fi avut loc în timpul formării Sistemului Solar.

O structură gigantică ascunsă în adâncurile spațiului pune la încercare înțelegerea Universului