Home » Știință » Cercurile radio ciudate din Univers, un fenomen care nedumerește astronomii

Cercurile radio ciudate din Univers, un fenomen care nedumerește astronomii

Publicat: 28.05.2024

În ultimii cinci ani, astronomii au descoperit un nou tip de fenomene astronomice care există la scări mari – mai mari decât galaxii întregi. Acestea se numesc ORC (Odd Radio Circles) – cercuri radio ciudate și arată ca niște inele gigantice de unde radio care se extind spre exterior ca o undă de șoc.

Până în prezent, cercurile radio nu au fost observate niciodată în altă lungime de undă decât cea radio, dar, potrivit unei noi lucrări, astronomii au captat pentru prima dată raze X asociate cu un ORC.

Descoperirea oferă noi indicii cu privire la ceea ce ar putea sta în spatele creării unui ORC.

În timp ce multe evenimente astronomice, cum ar fi exploziile de supernove, pot lăsa în urmă rămășițe circulare, ORC-urile par să necesite o explicație diferită.

„Capacitatea necesară de a produce o emisie radio atât de expansivă este foarte mare”, a declarat Esra Bulbul, autorul principal al noii lucrări. ,,Unele simulări pot reproduce formele lor, dar nu și intensitatea lor. Nicio simulare nu explică modul de creare a ORC-urilor”.

Studiul ORC-urilor poate fi o provocare, în parte pentru că, de obicei, acestea sunt vizibile doar în lungimi de undă radio. Nu au fost asociate anterior cu emisii de raze X sau infraroșii și nici nu au fost observate în lungimile de undă optice, scrie ScienceAlert.

Un nou tip de fenomene astronomice care există la scări mari

Uneori, ORC-urile înconjoară o galaxie vizibilă, dar nu întotdeauna (până în prezent, au fost descoperite opt în jurul galaxiilor eliptice cunoscute).

Cu ajutorul telescopului XMM-Newton al ESA, Bulbul și echipa sa au observat unul dintre cele mai apropiate ORC-uri cunoscute, un obiect numit Cloverleaf, și au descoperit o componentă izbitoare de raze X a obiectului.

,,Este pentru prima dată când cineva a observat o emisie de raze X asociată cu un ORC”, a declarat Bulbul. ,,A fost cheia care lipsea pentru a debloca secretul formării Cloverleaf”.

Razele X ale Cloverleaf arată gazul care a fost încălzit și excitat de un anumit proces. În acest caz, emisiile de raze X relevă două grupuri de galaxii (totalizând aproximativ o duzină de galaxii) care au început să fuzioneze în interiorul Cloverleaf, încălzind gazul.

Fuziunile haotice ale galaxiilor sunt interesante, dar nu pot explica de la sine fuziunile haotice. Fuziunile de galaxii au loc peste tot în Univers, în timp ce ORC-urile sunt un fenomen rar. Trebuie să se întâmple ceva unic pentru a crea ceva asemănător.

O idee fascinantă pentru puternicul semnal radio

,,Fuziunile constituie coloana vertebrală a formării structurilor, dar există ceva special în acest sistem care face ca emisia radio să explodeze”, a declarat Bulbul. ,,Nu putem spune chiar acum ce este, așa că avem nevoie de date mai multe și mai profunde, atât de la telescoapele radio cât și de la cele cu raze X”.

,,O idee fascinantă pentru puternicul semnal radio este aceea că găurile negre supermasive au trecut prin episoade de activitate extremă în trecut, iar electronii relicvă din acea activitate antică au fost reaccelerate de acest eveniment de fuziune”, a declarat Kim Weaver, cercetător de proiect NASA pentru XMM-Newton.

Cu alte cuvinte, ORC-urile precum Cloverleaf ar putea necesita o poveste de origine în două părți – emisii puternice de la găuri negre supermasive active, urmate de undele de șoc ale fuziunii galaxiilor care dau acestor emisii un al doilea impuls.

O structură gigantică ascunsă în adâncurile spațiului pune la încercare înțelegerea Universului