Home » Știință » O structură gigantică ascunsă în adâncurile spațiului pune la încercare înțelegerea Universului

Publicat: 20.05.2024

O structură colosală din Universul îndepărtat sfidează înțelegerea noastră despre cum a evoluat Universul.

În lumina care a călătorit timp de 6,9 miliarde de ani pentru a ajunge la noi, astronomii au descoperit un inel gigantic, aproape perfect, de galaxii, cu un diametru de aproximativ 1,3 miliarde de ani lumină. Acesta nu se potrivește cu nicio structură sau mecanism de formare cunoscut.

Marele Inel, așa cum a fost denumită structura, ar putea însemna că trebuie să modificăm modelul standard al cosmologiei.

Descoperirea, condusă de astronomul Alexia Lopez de la University of Central Lancashire, a fost prezentată în cadrul celei de-a 243-a reuniuni a Societății Astronomice Americane și este raportată într-un articol pre-print disponibil pe arXiv.

Este cea de-a doua structură gigantică descoperită de Lopez și colegii săi. Prima, numită Arcul Gigantic, se află de fapt în aceeași parte a cerului, la aceeași distanță. Atunci când descoperirea arcului a fost anunțată în 2021, aceasta i-a nedumerit pe astronomi. Marele Inel nu face decât să adâncească misterul.

,,Niciuna dintre aceste două structuri ultra-mari nu este ușor de explicat în cadrul înțelegerii noastre actuale a Universului„, a declarat Lopez. ,,Iar dimensiunile lor ultra-mari, formele lor distinctive și proximitatea cosmologică trebuie să ne spună cu siguranță ceva important”.

Astronomii au descoperit un inel gigantic

Cea mai imediată legătură pare să fie cu ceva numit oscilație acustică barionică (BAO). Acestea sunt aranjamente gigantice, circulare de galaxii care se găsesc peste tot în spațiu. Ele sunt de fapt sfere, fosile ale undelor acustice care s-au propagat prin Universul timpuriu și apoi au înghețat atunci când spațiul a devenit atât de difuz încât undele acustice nu au mai putut călători.

Marele Inel nu este un BAO. Toate BAO-urile au o dimensiune fixă de aproximativ 1 miliard de ani lumină în diametru. Iar o inspecție amănunțită a Marelui Inel arată că acesta este mai degrabă o formă de tirbușon care este aliniată în așa fel încât să arate ca un inel.

,,Cosmologii calculează că limita teoretică actuală a dimensiunii structurilor este de 1,2 miliarde de ani-lumină, însă ambele structuri sunt mult mai mari – Arcul Gigant este de aproape trei ori mai mare, iar circumferința Marelui Inel este comparabilă cu lungimea Arcului Gigant.”

Descoperirea ar putea modifica modelul standard al cosmologiei

Dar dimensiunea este doar una dintre probleme. Cealaltă este ceea ce înseamnă pentru cosmologie, studiul evoluției Universului. Modelul actual este cel care se potrivește cel mai bine cu ceea ce observăm, dar există unele caracteristici care sunt dificil de explicat în cadrul său.

Există alte modele care au fost propuse pentru a aborda aceste caracteristici. În cadrul unui astfel de model, cosmologia ciclică conformă a lui Roger Penrose, în care Universul trece prin cicluri nesfârșite de expansiune Big Bang, sunt așteptate structuri inelare.

O altă posibilitate este ca structurile să fie un tip de defect topologic în țesătura spațiu-timp, cunoscut sub numele de corzi cosmice. Se crede că acestea sunt ca niște riduri de mărimea unui proton, care au apărut în Universul timpuriu pe măsură ce spațiul-timp se întindea, apoi îngheța la locul lui, scrie ScienceAlert.

Universul ar putea fi plin de găuri negre care nu mor niciodată