Veste bună pentru planetă: scad prețurile bateriilor!
Cercetătorii în domeniul climatului au îndemnat guvernele din întreaga lume să treacă de la combustibilii fosili la surse de energie regenerabilă. Centralele eoliene și solare au devenit din ce în ce mai populare în ultimii ani, dar ambele au o problemă fundamentală. Întreruperile din lumina soarelui și vânt cauzate de evenimente meteorologice pot face dificilă captarea și stocarea fiabilă a întregii energii, în special atunci când se încearcă furnizarea de energie electrică pentru orașe mari. Soluția la problema fiabilității sunt bateriile. Iar vestea bună este că scad prețurile bateriilor.
Un nou raport al Agenției Internaționale pentru Energie (IEA) a argumentat recent că bateriile vor avea un rol critic în a determina dacă obiectivele ambițioase de mediu stabilite de experții internaționali vor fi vreodată atinse sau nu.
Inovațiile recente în tehnologia bateriilor litiu-ion au redus semnificativ costurile acestora, ceea ce ajută la facilitarea trecerii la surse de energie regenerabilă pentru comunitățile din întreaga lume. Raportul notează că scad prețurile bateriilor până în 2030, scăderea putând atinge chiar și 40%.
Scad prețurile bateriilor. Ce înseamnă asta pentru mediu?
În același timp, creșterea cererii pentru vehicule electrice alimentate de baterii și pentru energie produsă din surse regenerabile înseamnă că tehnologia bateriilor va trebui să devină și mai ieftină în doar câțiva ani pentru a satisface cererile în creștere. Toate acestea, conform estimărilor IEA, vor necesita o creștere de șase ori a capacității de stocare a energiei până în 2030. Bateriile ieftine vor trebui să devină și mai ieftine.
„Reducerea emisiilor și a ajunge pe drumul cel bun pentru a atinge obiectivele internaționale de energie și de mediu depind dacă lumea poate crește suficient de repede utilizarea bateriilor. Bateriile schimbă jocul în fața ochilor noștri”, a scris directorul executiv al IEA, Fatih Birol.
Deși bateriile litiu-ion sunt în mod obișnuit asociate cu gadgeturile și alte dispozitive electronice pentru consumatori, aceasta este din ce în ce mai puțin utilizarea lor principală. În 2023, potrivit IEA, sectorul energetic a reprezentat 90% din toată cererea de baterii. Piața totală a bateriilor litiu-ion a crescut de aproape zece ori față de acum opt ani.
Costurile asociate acestor baterii au scăzut cu 90% în ultimii 15 ani, conform raportului. Per total, raportul notează că bateriile au înregistrat cele mai abrupte scăderi de prețuri dintre toate tehnologiile energetice până în prezent. Faptul că scad prețurile bateriilor a dus la vehicule electrice mai accesibile și la energie solară oferită la prețuri comparabile cu cele ale combustibililor fosili, notează PopSci.
„Combinația de fotovoltaice și baterii este astăzi competitivă cu noile centrale pe cărbune din India. Și în doar câțiva ani, va fi mai ieftină decât noile centrale pe cărbune din China și centralele pe gaz din Statele Unite”, a declarat Birol.
Cererea de energie este în creștere
Deși aceste numere ar putea părea impresionante, IEA notează că totuși acest lucru ar putea să nu fie suficient pentru a susține cererile de energie în creștere. Pentru a îndeplini obiectivele Organizației Națiunilor Unite de a tripla capacitatea de energie regenerabilă până în 2030, IEA estimează că stocarea globală în baterii va trebui să crească de șase ori.
Pentru a face acest lucru, implementarea stocării în baterii va trebui să crească în medie cu cel puțin 25% în fiecare an. Bateriile vor trebui să aibă scăderi abrupte de prețuri în timp ce își mențin sau își îmbunătățesc performanța. IEA estimează că noi inovații în chimia și producția bateriilor ar putea reduce costurile globale ale bateriilor litiu-ion cu 40% între momentul prezent și 2030. Capacitatea de producție a bateriilor este de asemenea limitată în prezent la câteva țări, lucru despre care IEA spune că va trebui să se schimbe în viitor.
„Un deficit în implementarea bateriilor ar putea opri tranzițiile spre energie curată în sectorul energetic”, se arată în raport.
Ce înseamnă faptul că scad prețurile bateriilor din perspectiva utilizatorilor?
Creșterea adoptării vehiculelor electrice și a surselor de energie regenerabilă are un rol semnificativ în eforturile de a reduce emisiile. În timp ce adoptarea vehiculelor electrice în SUA s-a redus ușor în comparație cu anii anteriori, tendința la nivel global este în creștere. Implementarea vehiculelor electrice a crescut cu 40% în 2023, un număr care s-a tradus prin 14 milioane de vehicule electrice pe drumurile publice. IEA estimează că flota de vehicule electrice în continuă creștere ar putea înlocui necesitatea de 8 milioane de barili de petrol în fiecare zi până la sfârșitul deceniului.
În termeni practici, costurile mai mici asociate cu bateriile se vor traduce în vehicule electrice mai ieftine în viitorul apropiat. Șoferii americani citează în mod repetat prețurile ca fiind unul dintre factorii principali care îi împiedică să treacă la un vehicul electric. Modelele mai accesibile, determinate în parte de scăderea prețurilor bateriilor, ar putea încuraja mai mulți șoferi să facă o schimbare și ar putea chiar să fie un prim pas în obiectivul Administrației Biden ca 50% din toate vânzările de vehicule noi să fie electrice până în 2030.
Pe partea de infrastructură, prețurile mai mici ale stocării energiei înseamnă că țările în curs de dezvoltare care doresc să creeze noi centrale electrice pot alege opțiuni mai regenerabile la prețuri comparabile cu cele ale alternativelor neregenerabile. Scăderea prețurilor bateriilor face, de asemenea, posibilă implementarea microrețelelor regenerabile în zone care sunt în prezent subservite de rețelele de energie tradiționale.
Progrese în tehnologiile de baterii
În locuri precum SUA, un sector energetic mai fiabil consolidat de baterii ar îmbunătăți și mai mult independența energetică a țării și ar reduce nevoia de a cumpăra combustibili fosili din alte țări. Sursele de energie regenerabilă au reprezentat doar 19% din rețeaua energetică a SUA în 2020, dar stocarea mai accesibilă și mai fiabilă ar putea schimba această dinamică. Cercetătorii de la Stanford au oferit unele dovezi pentru acest scenariu prin rularea recentă a unei simulări care arată posibilitatea ca SUA să mențină o rețea energetică 100% regenerabilă până în 2050.
Bateriile mai ieftine, cel puțin în ceea ce privește modul în care sunt fabricate în prezent, nu sunt o soluție miraculoasă. Astăzi, piața globală a bateriilor depinde în mare măsură de mineralele critice provenite dintr-un număr mic de țări. China reprezintă mai mult de jumătate din prelucrarea materialului pentru litiu și cobalt. Extracția acestor minerale din pământ este o muncă periculoasă și poate crea propria sa sursă de poluare dăunătoare. Minele masive pot de asemenea să modifice radical mediul de viață al unor comunități întregi.
Noi tipuri de baterii ar putea oferi unele soluții la problema minerală. Bateriile fosfat de litiu-ion (LFP), care sunt din ce în ce mai utilizate în noile vehicule electrice, se bazează pe o metodă chimică diferită care nu conține nichel sau cobalt. Deși bateriile litiu-ion, mai intensive din punct de vedere mineral, încă alcătuiesc cea mai mare parte a stocării în baterii, LFP au reprezentat 80% din noile baterii produse anul trecut. Eforturile de a recicla mai eficient aluminiul, cuprul și alte resurse găsite în deșeurile electronice ar putea, de asemenea, să ajute la dezvoltarea unor baterii viitoare cu o exploatare mai puțin intensivă a mineralelor. Mai puțin de 1% din metalele rare găsite în deșeurile electronice sunt reciclate în prezent.
Vă recomandăm să citiți și:
De ce există atât de multe tipuri de baterii?
Cercetătorii de la Harvard au creat lichidul „inteligent”
Cercetătorii au creat analgezicele pe bază de copaci, mai prietenoase cu mediul
Oamenii de știință au creat o șosetă electronică care detectează stilul de mers nesănătos