Home » Știință » Astronomii au detectat un semnal ciudat de la o galaxie din apropiere

Astronomii au detectat un semnal ciudat de la o galaxie din apropiere

Credit foto: ESA/Integral, ESA/XMM-Newton, INAF/TNG, M. Rigoselli (INAF)
Publicat: 25.04.2024

Satelitul european INTEGRAL a descoperit o explozie de raze gamma – fotoni de înaltă-energie – venind din direcția galaxiei M82din apropiere.

Doar câteva ore mai târziu, telescopul spațial cu raze X XMM-Newton al Agenției Spațiale Europene (ESA) a căutat strălucirea de la acea explozie dar nu a găsit nimic.

O echipă internațională de cercetători și-a dat seama apoi că explozia ar fi fost erupția extra-galactică de la un magnetar, o tânără stea neutronică ce are un câmp magnetic excepțional de puternic. Descoperirea echipei a fost publicată în jurnalul Nature.

O scurtă erupție de raza gamma a apărut pe cer

În data de 15 noiembrie 2023, satelitul european INTEGRAL a observat o explozie bruscă de la un obiect rar. Timp de doar o zecime de secundă, o scurtă erupție de raza gamma a apărut pe cer, iar datele de la satelit au fost trimise astronomilor din întreaga lume, „la doar 13 secunde de la detecție”, a explicat Carlo Ferrigno, cercetător senior la Departamentul de Astronomie al Facultării de Știință UNIGE și unul dintre autorii studiului.

Software-ul IBAS (Integral Burst Alert System) a produs o localizare automată care a coincis cu galaxia M82, aflată la 12 milioane de ani-lumină distanță. Acest sistem de alertă a fost dezvoltat și este operat de oamenii de știință și inginerii de la UNIGE în colaborare cu echipe internaționale, potrivit EurekAlert.

„Ne-am dat seama imediat că era o alertă specială”

„Ne-am dat seama imediat că era o alertă specială. Erupțiile de raza gamma provin de oriunde și de peste tot, dar aceasta a venit dintr-o galaxie strălucitoare din apropiere”, a precizat Sandro Mereghetti de la Institutul Național pentru Astrofizică din Milano, Italia, autorul coordonator al studiului.

Echipa a cerut imediat să folosească telescopul spațial XMM-Newton al ESA pentru a efectua observații detaliate cât mai repede. Dacă ar fi fost vorba de o erupție scurtă de raze gamma, cauzată de coliziunea dintre două stele neutronice, impactul ar fi creat unde gravitaționale și o strălucire vizibilă în raze x și lumină vizibilă.

Cea mai sigură explicație este că semnalul a venit de la un magnetar

Însă, telescopul a detectat doar gazul fierbinte și stelele din galaxie. Cu ajutorul telescoapelor de la sol, cercetătorii au căutat și lumina vizibilă, la doar câteva ore după explozie, dar din nou fără vreun rezultat. Fără un semnal în raze x și lumină vizibilă, și nici unde gravitaționale, cea mai sigură explicație este că semnalul a venit de la un magnetar.

„Atunci când stelele mai masive de opt ori decât Soarele mor, acestea explodează în supernova și lasă în urmă o gaură neagră sau o stea neutronică. Stelele neutronice sunt rămășițe stelare foarte compacte cu o masă mai mare decât cea a Soarelui într-o sferă de dimensiunea Cantonului Geneva”, a explicat Volodymyr Savchenko, cercetător senior la UNIGE.

Unele stele neutronice tinere au câmpuri magnetic extrem de puternice, de peste 10.000 de ori mai mult decât stelele neutronice tipice. Acestea se numesc magnetari și emit energie prin erupții care uneori sunt gigantice.

Prima confirmare a unei erupții de magnetar în afara galaxiei Calea Lactee

În ultimii 50 de ani de observații cu raze gamma, doar trei erupții gigantice au fost identificate ca fiind de la magnetari din galaxia noastră. Aceste explozii sunt foarte puternice: una detectată în decembrie 2004 a provenit de la 30.000 de ani-lumină și a fost atât de puternică încât a afectat straturile superioare ale atmosferei Pământului, la fel ca erupțiile de la Soare.

Erupția detectată cu satelitul INTEGRAL de la ESA este prima confirmare a unei erupții de magnetar în afara galaxiei Calea Lactee. M82 este o galaxie strălucitoare în care există formare stelară. În aceste locuri, stelele masive se nasc, trăiesc vieți scurte și turbulente și apoi lasă în urmă stele neutronice. „Descoperirea unui magnetar în această regiune confirmă că magnetarii sunt cel mai probabil stele neutronice tinere”, a adăugat Volodymyr Savchenko.

O stea din Calea Lactee „s-a trezit” după un somn de 10 ani și a început să se comporte ciudat

„Șansă unică în viață”: o nouă stea apare pe cerul nopții și va fi vizibilă cu ochiul liber

Ce au descoperit astronomii din Galați atunci când au studiat o stea din constelația Fecioara?

Astronomii au găsit o galaxie stranie care nu are nicio stea