Un studiu arată că temele la matematică pot face mai mult rău decât bine
Ajutarea copiilor cu temele la matematică este o activitate obișnuită după școală. Dar dincolo de aspectele de bază, noile programe școlare și strategiile didactice fac din ce în ce mai dificilă ajutarea copiilor de către părinți, iar acest lucru are un impact serios asupra încrederii și învățării copiilor.
Într-un studiu realizat la Universitatea din Australia de Sud (UniSA), cercetătorii au descoperit că temele la matematică pot face uneori mai mult rău decât bine.
Explorând modul în care politicile și practicile referitoare la temele pentru acasă afectează familiile, cercetătorii au constatat că temele pot afecta neintenționat un copil atunci când acestea:
- sunt prea dificile pentru ca un copil să le realizeze independent, și/sau cu sprijinul părintelui
- necesită un sprijin semnificativ din partea părinților și afectează timpul petrecut în familie
- duc la o experiență negativă pentru copil și pentru părintele său, conducând la asocieri negative cu matematica și potențial la dezinteresul elevului față de această materie
- generează sentimente de disperare, stres și negativitate printre părinții care nu pot oferi ajutor
- fac ca elevii să se simtă inadecvați atunci când întâmpină dificultăți în rezolvarea temelor.
Care este problema cu temele la matematică?
Profesoara asociată Lisa O’Keeffe, de la UniSA, spune că o astfel de negativitate în jurul matematicii are implicații semnificative.
„Temele au fost pentru mult timp acceptat drept o practică ce consolidează învățarea copiilor și îmbunătățește succesul academic”, afirmă prof. asoc. O’Keeffe, citată de Phys.org.
„Dar când sunt prea complexe pentru ca un elev să le realizeze chiar și cu sprijinul părintelui, se pune întrebarea de ce au fost stabilite ca teme. Știm că părinții au un rol cheie în susținerea copiilor lor în școală și cu temele. Atunci când copiii au nevoie de ajutor, părinții lor sunt adesea primii la care apelează”, spune ea.
„Dar mulți părinți nu sunt siguri de strategiile și de abordările actuale de predare a matematicii pe care le învață copiii lor, deoarece acestea s-au schimbat mult de când erau ei la școală. La fel ca multe alte lucruri, predarea matematicii a evoluat în timp. Dar atunci când părinții își dau seama că metodele lor ‘testate’ diferă de cele pe care le învață copiii lor, poate fi dificil să se adapteze, ceea ce poate adăuga presiuni inutile. Atunci când copiii văd că părinții lor se chinuie cu temele la matematică sau când temele devin o sursă comună de frustrare pentru familii, acest lucru poate duce la negativitate pe parcursul generațiilor”, continuă cercetătoarea.
Temele pot crea mai multe probleme decât rezolvă
„De exemplu, am putea auzi adulți spunând lucruri de genul ‘Nu eram foarte bun la matematică, deci nici copilul meu nu va fi’. Interacțiunile negative cu matematica și discursurile negative de genul acesta pot duce la scăderea încrederii, a autoeficacității și pot afecta negativ reziliența, perseverența și în cele din urmă dorința copiilor de a continua cu matematica”, spune O’Keeffe.
Orice declin în materiile STEM, cum ar fi matematica, poate avea impacturi pe termen lung asupra viitorului Australiei. Statisticile arată că mai puțin de 10% dintre elevi studiază un nivel mai înalt de matematică, competențele matematice fiind în scădere cu peste 25 de puncte (elevii de 15 ani din 2022 au obținut un scor așteptat de la elevi de 14 ani cu 20 de ani în urmă).
Co-cercetătoarea dr. Sarah McDonald, de la UniSA, spune că cercetarea a identificat și părtiniri de gen.
„Cercetarea noastră a arătat că, în mod covârșitor, mamele erau responsabile pentru gestionarea temelor pentru acasă ale copiilor. Și deseori experimentează frustrare sau disperare atunci când nu reușesc să înțeleagă problemele de matematică. Atunci când mamele găsesc matematica dificilă, există preocuparea că acest lucru le poate demonstra copiilor lor, în special fetelor, că aceasta nu este o zonă în care ar excela natural”, spune dr. McDonald.
„Ultimul lucru pe care și-l doresc profesorii este să dezavantajeze fetele în dezvoltarea unei identități matematice puternice. Avem nevoie de o înțelegere mai mare a politicilor și a așteptărilor referitoare la temele pentru acasă”, adaugă cercetătoarea.
„Experiențele familiilor din studiul nostru nu susțin afirmația des citată de cercetători că temele pentru acasă au potențiale beneficii non-academice, cum ar fi cultivarea independenței, dezvoltarea trăsăturilor de caracter pozitive, dezvoltarea abilităților bune de organizare sau virtuți precum disciplina și responsabilitatea”, a încheiat dr. McDonald.
Studiul a fost publicat în British Journal of Sociology of Education.
Vă recomandăm să citiți și:
Trucul prin care putem să ne bucurăm mai mult de plăcerile vieții
Numărul femeilor psihopate ar putea fi egal cu cel al bărbaților
Empatia se poate transmite social, au descoperit oamenii de știință
Poluarea aerului are o legătură „semnificativă” cu numărul de sinucideri