Cercetătorii au anunțat o descoperire intrigantă – consumatorii preferă, în general, imaginile de alimente generate cu Inteligența Artificială în detrimentul celor reale, mai ales atunci când nu sunt conștienți de adevărata lor natură. Noile descoperiri au fost publicate în Food Quality and Preference.
Potrivit cercetătorilor, rezultatele sugerează că imaginile alimentare generate de inteligența artificială excelează în ceea ce privește sporirea atractivității alimentelor reprezentate, prin valorificarea unor caracteristici-cheie precum simetria, forma, luciul, precum și iluminarea și culoarea generală.
Se știe că toate acestea contribuie în mod semnificativ la atractivitatea imaginilor alimentare.
Chiar și ajustările subtile ale poziționării pot spori atractivitatea imaginilor alimentare generate de AI.
„Ca oameni, avem tendința să ne simțim ciudat atunci când obiectele sunt îndreptate spre noi, interpretându-le ca pe niște amenințări, chiar și atunci când este vorba doar de mâncare. Atunci când i s-a cerut să reproducă fotografii cu alimente care prezintă obiecte îndreptate spre privitor, inteligența artificială poziționează adesea alimentele astfel încât acestea să nu fie îndreptate direct spre privitor. Acest lucru necesită studii suplimentare, dar este plauzibil ca această abordare să sporească atractivitatea percepută a alimentelor reprezentate”, a explicat autorul principal Giovanbattista Califano (Departamentul de Științe Agricole, Universitatea Federico II din Napoli).
În cadrul studiului, cercetătorii au cerut unui număr de 297 de participanți să evalueze imaginile alimentare reale sau generate cu Inteligența Artificială pe o scară de la „Deloc apetisant” la „Extrem de apetisant”.
Imaginile înfățișau o gamă de alimente naturale, procesate și ultraprocesate, de la mere și morcovi la milkshake-uri de ciocolată și cartofi prăjiți, scrie EurekAlert.
Atunci când participanților li s-a spus cum a fost creată fiecare imagine – fie prin fotografie, fie prin inteligență artificială – aceștia au avut tendința de a evalua la fel de atrăgătoare versiunile reale și cele generate de Inteligența Artificială.
Cu toate acestea, atunci când participanții nu au fost la curent cu procesul de creare a imaginii, versiunea generată de AI a fost în mod constant evaluată ca fiind semnificativ mai apetisantă decât imaginea alimentelor reale.
„În timp ce imaginile generate de Inteligența Artificială pot oferi oportunități de economisire a costurilor pentru comercianți și pentru industrie prin reducerea costurilor de comandă a ședințelor foto pentru alimente, aceste constatări evidențiază riscurile potențiale asociate cu exacerbarea foamei vizuale în rândul consumatorilor – fenomenul în care vizualizarea imaginilor cu alimente declanșează apetitul și pofta de mâncare. Acest lucru ar putea influența comportamente alimentare nesănătoase sau ar putea stimula așteptări nerealiste în rândul consumatorilor în ceea ce privește alimentele.”
Ce se întâmplă cu organele după șapte zile fără mâncare?
România produce cea mai curată mâncare din Uniunea Europeană
Mâncarea preferată ar putea fi influențată de „amprenta” unică a limbii
Ce tip de mâncare ar putea face câinii să fie rezistenți la antibiotice?