Dacă aruncați o privire în jurul casei dumneavoastră, sunt șanse să aveți un dispozitiv smart – sau cel puțin ați luat în considerare să vă achiziționați unul.
Acestea sunt dispozitivele și aparatele care pot fi controlate de la distanță – cunoscute și sub numele de dispozitive inteligente – care, în ultimul deceniu, au devenit articole esențiale ale casei moderne. Iar exemple sunt multe.
Gândiți-vă la televizoarele care vă permit să răsfoiți diverse servicii de streaming, la frigiderele inteligente cărora li se poate modera temperatura și le poate fi verificat conținutul de la distanță, la aspiratorul robot, la purificatoarele de aer sau la unul dintre ajutoarele virtuale ale marilor companii de tehnologie pentru a reda muzică sau pentru a regla intensitatea luminilor din încăperi.
Însă, pe măsură ce tehnologiile adună, partajează, agregă și analizează datele colectate din casa voastră, acest confort vine cu un cost: confidențialitatea. Experții spun că oamenii ar trebui să fie conștienți de cantitatea de informații personale pe care le oferă și de scopul pentru care sunt folosite aceste date, notează The Guardian.
„Cred că este foarte îngrijorător, mai ales pentru că în Australia nu avem o legislație actualizată în materie de confidențialitate și, de altfel, este o mare problemă și la nivel global. Nu cunoaștem întreaga amploare a modului în care sunt folosite aceste informații, deoarece avem încă politici de confidențialitate formulate în termeni foarte generali”, spune Katharine Kemp, expert în drept și confidențialitate a datelor la Universitatea din New South Wales.
Desigur, există avantaje evidente ale dispozitivelor inteligente, spune Kemp, inclusiv în ce privește crearea unei case mai ecologice. Dar specialistul nu crede că acesta este principalul obiectiv al companiilor care vând aceste produse.
„Cred că obiectivul principal al dispozitivelor smart este de a colecta mai multe informații și de a ne vinde mai multe lucruri. Există un ecosistem complicat de tehnologie publicitară care se hrănește cu acest tip de date, deoarece direcționează publicitatea pe baza comportamentului și a atributelor oamenilor”, mai spune ea.
Sam Floreani, șeful departamentului de politici de la Digital Rights Watch, împărtășește preocupări similare, dar spune că unele dispozitive inteligente sunt aparent mai inofensive decât altele, multe dintre ele folosind datele în scopuri pozitive, cum ar fi informarea inițiativelor în domeniul sănătății.
„Nu este un dat ca această colectare de date să fie neapărat malefică în sine. Totul se întoarce la care este stimulentul de bază și dacă acesta este un motiv de profit sau se bazează pe practici de supraveghere invazive”, spune ea.
Cât de periculoasă este Inteligența Artificială într-o lume condusă de prostia omenească?
Inteligența Artificială nu poate fi controlată, conform unui studiu extins
Surpriză! Ce arată un studiu despre înlocuirea oamenilor cu Inteligența Artificială?
Google a lansat o nouă Inteligență Artificială care „gândește” mai bine decât ChatGPT