Misiune încheiată pentru elicopterul Ingenuity, după 3 ani petrecuți pe Marte
Elicopterul Ingenuity al NASA și-a încheiat misiunea pe Planeta Roșie după ce a depășit așteptările și a efectuat mai multe zboruri decât fuseseră planificate inițial.
Deși elicopterul este în poziție verticală și comunică cu centrul de control de pe Pământ, imaginile de la zborul său din 18 ianuarie trimise pe Pământ recent indică faptul că una sau mai multe dintre palele rotorului au suferit deteriorări la aterizare și că nu mai este capabil să zboare.
Inițial proiectat ca o demonstrație tehnologică pentru a efectua până la cinci zboruri de test experimentale în decurs de 30 de zile, primul aparat de zbor de pe o altă lume a funcționat pe suprafața marțiană timp de aproape trei ani, a efectuat 72 de zboruri și a zburat de 14 ori mai departe decât era planificat, înregistrând peste două ore de zbor în total.
„Primul aparat de zbor trimis pe o altă planetă”
„Călătoria istorică a lui Ingenuity, primul aparat de zbor trimis pe o altă planetă, a luat sfârșit”, a declarat administratorul NASA, Bill Nelson.
„Acest elicopter remarcabil a zburat mai sus și mai departe decât ne-am imaginat vreodată și a ajutat NASA să facă ceea ce știm să facem cel mai bine: să facem imposibilul posibil. Prin misiuni precum Ingenuity, NASA deschide calea pentru zborul din viitor în sistemul nostru solar și pentru explorarea mai inteligentă și mai sigură a planetei Marte și a celor de dincolo de Marte”, a adăugat el.
Sursa: YouTube
Elicopterul Ingenuity al NASA a amartizat în data de 18 februarie 2021, atașat de baza roverului Perseverance al NASA, și a decolat pentru prima dată de pe suprafața marțiană pe 19 aprilie, dovedind că zborul cu propulsie controlată pe Marte este posibil.
Elicopterul Ingenuity al NASA și-a încheiat misiunea după 3 ani pe Marte
După alte patru zboruri, a început o nouă misiune ca demonstrație de operațiuni, acționând ca un cercetaș aerian pentru oamenii de știință ai misiunii Perseverance și pentru șoferii roverului. În 2023, elicopterul a efectuat două teste de zbor reușite, extinzând și mai mult cunoștințele echipei despre limitele sale aerodinamice, notează Phys.org.
„La NASA JPL, inovația este în centrul a ceea ce facem”, a spus Laurie Leshin, directoarea JPL.
„Ingenuity este un exemplu al modului în care, în fiecare zi, depășim limitele a ceea ce este posibil. Sunt incredibil de mândră de echipa noastră din spatele acestei realizări tehnologice istorice și sunt nerăbdătoare să văd ce vor inventa în viitor”, a continuat Leshin.
Sursa: YouTube
Echipa Ingenuity a planificat ca elicopterul să efectueze un scurt zbor vertical pe 18 ianuarie pentru a-i determina locația după o aterizare de urgență de după zborul său anterior. Datele arată că, conform planului, elicopterul a atins o altitudine maximă de 12 metri și a planat timp de 4,5 secunde înainte de a începe coborârea cu o viteză de 1 metru pe secundă.
Ce s-a întâmplat cu micul elicopter?
Cu toate acestea, la aproximativ 1 metru deasupra suprafeței, elicopterul Ingenuity al NASA a pierdut contactul cu roverul, care servește drept releu de comunicare pentru elicopter. În ziua următoare, comunicarea a fost restabilită, iar mai multe informații despre zbor le-au fost transmise controlorilor de la NASA JPL. Imaginile care arătau deteriorarea palei rotorului au sosit câteva zile mai târziu. Cauza căderii comunicării și orientarea elicopterului la momentul aterizării sunt încă în curs de investigare.
Pe durata unei misiuni prelungite care a durat aproape 1.000 de zile marțiene, de peste 33 de ori mai mult decât era planificat inițial, Ingenuity a fost actualizat cu capacitatea de a-și alege autonom locurile de aterizare în teren dificil, a avut de-a face cu un senzor defect, s-a curățat după furtuni de praf, a operat de pe 48 de „aerodromuri” diferite, a efectuat trei aterizări de urgență și i-a supraviețuit unei ierni marțiene înfrigurate.
Elicopterul Ingenuity al NASA a fost o realizare remarcabilă
Proiectat pentru a funcționa pe timp de primăvară, Ingenuity nu a putut să-și alimenteze încălzitoarele pe parcursul nopților din cele mai reci părți ale iernii, rezultând în înghețarea și resetarea periodică a computerului de zbor. Aceste „întreruperi de putere” au necesitat ca echipa să rescrie operațiunile de iarnă ale lui Ingenuity pentru ca acesta să continue să zboare.
Operațiunile de zbor fiind acum încheiate, echipa Ingenuity va efectua teste finale asupra sistemelor elicopterului și va descărca imaginile și datele rămase în memoria sa de bord. Roverul Perseverance se află în prezent prea departe pentru a încerca să surprindă imagini ale elicopterului la ultimul său aerodrom.
„Este înduioșător faptul că Ingenuity nu doar că transportă la bord o bucată din planorul fraților Wright, dar și că acest elicopter i-a ‘călcat’ pe urme și a demonstrat că zborul este posibil pe o altă lume”, a declarat managerul de proiect al lui Ingenuity, Teddy Tzanetos, de la NASA JPL.
„Elicopterul de pe Marte nu ar fi zburat nici măcar o singură dată, cu atât mai puțin de 72 de ori, dacă nu ar fi existat pasiunea și dedicarea echipelor Ingenuity și Perseverance. Primul elicopter de pe Marte va lăsa în urmă o amprentă indelebilă asupra viitorului explorării spațiale și va inspira flote întregi de aeronave pe Marte și pe alte lumi timp de decenii de acum înainte”, a încheiat Tzanetos.
Vă recomandăm să citiți și:
Concedieri la NASA! Agenției spațiale i-a fost micșorat bugetul
Au fost descoperite jeturile magnetice ale lui Jupiter. Ce înseamnă asta pentru Sistemul Solar?
Astronomii au găsit o galaxie stranie care nu are nicio stea
Bărbatul care a contactat Stația Spațială Internațională cu o antenă făcută de el