Inteligența Artificială poate fi învățată să observe detalii care de altfel ar putea scăpa ochiului uman. Acum, o rețea neurală a identificat ceva cu totul neobișnuit într-o pictură de Rafael și a dezvăluit că de fapt opera nu aparține marelui pictor.
Elementul neobișnuit este chiar fața Sfântului Iosif, observată în stânga de sus a picturii cunoscută drept „Madonna della Rosa”.
Cercetătorii dezbat de mult timp dacă pictura a fost sau nu creată de Rafael. Deși mai multe dovezi sunt necesare pentru a stabili fără îndoială proveniența unei opere, o nouă metodă de analiză bazată pe Inteligența Artificială a arătat că unele dintre mișcările făcute cu pensula au aparținut unui alt artist.
Oamenii de știință din SUA și Regatul Unit au dezvoltat un algoritm special pe baza operelor despre care se știe cu certitudine că aparțin marelui pictor al Renașterii Italiene.
„Computerul vede mult mai profund decât ochiul uman, până la nivel microscopic”, a explicat Hassan Ugail, om de știință și matematician la Universitatea din Bradford, Regatul Unit.
În cazul de față, echipa a modificat un algoritm de la Microsoft numit ResNet50 și a adăugat o tehnică tradițională de învățare automată numită Support Vector Machine, arată ScienceAlert.
Metoda a avut în trecut o precizie de 98% atunci când a fost vorba despre identificarea picturilor de Rafael. De obicei, algoritmul este instruit să analizeze întreaga pictură, dar acum echipa l-a instruit să observe și fețele individuale.
Deși Fecioara Maria, Pruncul și Sfântul Ioan Botezătorul au fost creați de mâna lui Rafael, nu se poate spune același lucru și despre Sfântul Iosif. Cercetătorii au transmis că, în dezbaterile anterioare despre autenticitatea picturii, fața Sfântului Iosif a fost considerată mai ștearsă și nu la fel de bine executată, în comparație cu celelalte personaje.
„Atunci când am testat della Rosa cu totul, rezultatele nu au fost concludente. Însă, atunci când am testat părțile individuale, fața lui Iosif s-a dovedit a nu fi opera lui Rafael”, a spus Ugail.
Giulio Romano, unul dintre discipolii lui Rafael, ar fi fost responsabil pentru a patra față, dar asta nu este cert. Acesta este doar un alt exemplu în care tehnologia modernă dezvăluie secretele picturilor clasice.
„Madonna della Rosa” a fost pictată pe pânză între 1518 și 1520, cred experții. Abia la mijlocul anilor 1800, criticii de artă au început să suspecteze că Rafael nu ar fi pictat întreaga operă.
Noul studiu a fost publicat în Heritage Science.
Google a lansat o nouă Inteligență Artificială care „gândește” mai bine decât ChatGPT
OpenAI refuză să comenteze despre Q star, următoarea generație de Inteligență Artificială
Roboții controlați de Inteligență Artificială care ucid oameni, tot mai aproape de realitate
A fost creată Inteligența Artificială care identifică viața extraterestră cu o precizie de 90%