Telescopul Extrem de Mare al ESO, tot mai aproape de finalizare
Eforturile de construire a Telescopului Extrem de Mare (ELT) al Observatorului European de Sud (ESO) au înregistrat un pas important odată cu livrarea primelor 18 segmente ale oglinzii principale a telescopului (M1).
Odată ajunse în Chile, segmentele vor fi transportate la Instalația Tehnică ELT, de la Observatorul Paranal al ESO din deșertul Atacama, acolo unde vor fi învelite în pregătire pentru instalarea ulterioară la bordul structurii principale a telescopului.
Oglinda principală nu poate fi făcută dintr-o singură bucată, astfel că va fi alcătuită din 798 de segmente individuale aranjate într-un model hexagonal, cu alte 133 de segmente produse pentru a ajuta la acoperire. Cu un diametru de peste 39 de metri, M1 va fi cea mai mare oglindă de telescop din lume.
Cea mai mare oglindă de telescop din lume, lustruită cu fascicule ionice
Ultima etapă din procesul de producție pentru segmentele M1, anume lustruirea, a fost efectuată de producătorul de sisteme optice de renume mondial Safran Reosc din apropiere de Poitiers, Franța, la o clădire complet reamenajată pentru această sarcină delicată. Astfel, Safran Reosc a dezvoltat un nou mod de automatizare și tehnici de măsurare pentru a se asigura că totul s-a ridicat la cele mai înalte standarde necesare pentru Telescopul Extrem de Mare al ESO.
Neregulile de la suprafață măsoară mai puțin de 10 nanometri (adică mai puțin de o miime din lățimea unui fir de păr uman). Pentru a ajunge la acest nivel de performanță, compania a folosit o tehnică bazată pe fascicule ionice prin care neregulile sunt îndepărtate de la suprafața oglinzii atom cu atom.
Deși până acum au fost livrate doar 18 segmente, mai multe sunt așteptate în curând. În data de 1 noiembrie 2023, al 100-lea segment a ieșit de pe linia de producție și a intrat în faza de inspecție, arată un comunicat ESO remis DESCOPERĂ.ro.
Cele mai importante provocări astronomice ale vremurilor noastre
Construirea Telescopului Extrem de Mare de la ESO a necesitat colaborarea între multiple companii din Europa și Chile, alături de echipele ESO, fapt pentru care telescopul este un proiect cu adevărat internațional.
Segmentele oglinzii au fost turnate de compania germană SCHOTT la Mainz, înainte să fie livrate la Safran Reosc în Franța pentru lustruire. Și alte companii au fost implicate în proiect, cum ar fi VDL ETG Projects BV din Belgia, care a produs sistemele de suport pentru segmente, și compania daneză DSV care a asigurat transportul segmentelor.
După ce au părăsit Franța, cele 18 segmente de oglindă sunt în drum spre deșertul Atacama, acolo unde Telescopul Extrem de Mare al ESO va înfrunta cele mai importante provocări astronomice ale vremurilor noastre și va aduce descoperiri fără precedent odată ce va fi pus în funcțiune, cândva în acest deceniu.
Vă mai recomandăm să citiți și:
Telescopul Webb a reușit să surprindă o fotografie de înaltă rezoluție cu supernova Cassiopeia A
Telescopul Spațial James Webb a găsit „structuri neexplicate” în inima galaxiei noastre
Două dintre cele mai îndepărtate galaxii observate vreodată, descoperite cu Telescopul Webb