Un test de succes pentru racheta propulsată cu bălegar de vacă (de fapt, biometan lichid, LBM, obținut din dejecțiile bovinelor) a fost efectuat de start-upul spațial japonez Interstellar Technologies Inc (IST).
Compania a realizat o serie de „Teste de Aprindere Statică” pentru racheta propulsată cu bălegar de vacă a vehiculului de lansare ZERO la Launch Complex-0 din Hokkaido Spaceport, în Taiki, Hokkaido. În timpul experimentului, motorul a generat o flacără orizontală albastru-portocalie timp de aproximativ 10 secunde.
Conform comunicatului oficial, biometanul a fost obținut din gunoiul de vacă colectat de la fermele locale de lactate, evidențiind beneficiile sale potențiale drept combustibil pentru rachete prietenos cu mediul. Acest combustibil pentru rachete eco-friendly a fost dezvoltat în parteneriat cu compania japoneză Air Water.
Grupul Air Water a implementat un lanț de aprovizionare circular regional în zona Tokachi din Hokkaido, unde biogazul provenit din dejecțiile de la animale este transformat în LBM. Efortul cooperativ include implicarea fermierilor locali care folosesc echipamente pe ferme pentru a transforma gunoiul bovinelor în biogaz. Air Water achiziționează apoi acest biogaz și îl procesează în combustibil pentru rachete, relatează Interesting Engineering.
În plus față de biometanul lichid, Zero utilizează metan lichid ca propulsant, oferind diverse avantaje. Costul redus, performanța combustibilului, disponibilitatea și impactul asupra mediului sunt doar câteva dintre acestea.
Metanul lichid a devenit o alegere preferată pentru multe companii spațiale, inclusiv SpaceX, pentru racheta lor Starship. Cu un design în două etape, racheta include un injector pintle, care reduce numărul de componente și îmbunătățește eficiența combustiei.
„Numărul componentelor a fost redus la a zecea parte față de motoarele convenționale, reducând fundamental costurile de fabricație ale unui motor de rachetă, estimate a constitui jumătate din cheltuielile totale”, se menționează în comunicatul de presă.
Injectorul pintle livrează propulsanții (combustibil lichid și oxidant) într-o cameră de ardere a motorului de rachetă într-un mod controlat. Această tehnică este folosită și în motoarele SpaceX.
Pentru a obține o performanță excelentă a combustiei, camera de ardere a ZERO a fost subiectul eforturilor de cercetare și dezvoltare în colaborare cu Universitatea din Tokyo și JAXA. Testele reușite reprezintă un pas important către folosirea efectivă a acestei rachete pentru vehicule de lansare ale sateliților mici până în 2025.
IST intenționează să utilizeze combustibilul pentru a lansa sateliți pe orbita joasă a Pământului. ZERO își propune să satisfacă cererea tot mai mare pentru serviciile de lansare a sateliților mici la nivel global, în special în regiunile Asia și Oceania, conform companiei.
„Serviciul de transport spațial ZERO se remarcă prin prețuri competitive, sub 800 de milioane de yeni japonezi per lansare (în producția de masă), posibile prin intermediul unui proces integrat de dezvoltare și fabricație”, se menționează în comunicat.
Dejectiile bovinelor ar putea contribui semnificativ la neutralitatea carbonului. Bovinele emit cantități semnificative de metan, un gaz cu efect de seră puternic care contribuie la încălzirea globală. Eforturile comune ale IST și Air Water vizează asigurarea faptului că majoritatea combustibilului pentru rachete este sustenabil, contribuind astfel tangibil la reducerea schimbărilor climatice.
Test de cultură generală. Care e cea mai rece planetă din Sistemul Solar?
Telescopul Webb a reușit să surprindă o fotografie de înaltă rezoluție cu supernova Cassiopeia A
Test de cultură generală. Ce formă are Luna?
Cea mai veche gaura neagră observată vreodată, „o bestie cosmică” de la începuturile Universului