Aerul poluat de pe autostrăzi crește tensiunea arterială
De peste un secol, orașele americane au fost traversate și segmentate de artere rutiere cu trafic intens. Autostrăzile interstatale și arterele largi sunt acum o caracteristică definitorie a majorității zonelor metropolitane, iar fluxul constant de mașini emite poluare în cartierele învecinate. Noi cercetări arată că respirarea aerului de pe autostradă crește tensiunea arterială.
Cercetătorii abia au început să înțeleagă riscurile pentru sănătate generate de această poluare. Expunerea pe termen lung la poluarea legată de trafic, care implică o combinație complexă de gaze de eșapament, de uzură a frânelor și a pneurilor și praf de pe drum, a fost asociată cu creșterea ratei bolilor cardiovasculare, a astmului, a cancerului pulmonar și a deceselor.
Un nou studiu de la Universitatea Washington (SUA) sugerează că aceste riscuri pentru sănătate se manifestă și pentru respirarea aerului de pe autostradă.
Respirarea aerului de pe autostradă este periculoasă pentru sănătate
Un studiu publicat în Annals of Internal Medicine a descoperit că aerul nefiltrat din traficul de vârf a crescut semnificativ tensiunea arterială a pasagerilor, atât în timpul călătoriei cu mașina, cât și până la 24 de ore mai târziu.
„Corpul uman are un set complex de sisteme pentru a încerca să mențină constantă presiunea sângelui către creier. Este un sistem foarte complex, dar se pare că undeva, într-unul dintre aceste mecanisme, poluarea aerului legată de trafic interferează cu presiunea sângelui”, a declarat Joel Kaufman, medic și profesor la Universitatea Washington, care a condus studiul.
Un experiment anterior realizat de laboratorul lui Kaufman a constatat că expunerea la gazele diesel de eșapament a crescut tensiunea arterială într-un mediu controlat. Studiul asupra traficului rutier a fost conceput pentru a testa această constatare într-un mediu real, izolând efectele poluării aerului legate de trafic.
Cercetătorii au condus participanți sănătoși cu vârste cuprinse între 22 și 45 de ani prin traficul de vârf din Seattle, monitorizându-le tensiunea arterială. În două dintre călătorii, aerului nefiltrat de pe drum i-a fost permis să intre în mașină, reflectând modul în care conducem mulți dintre noi. În a treia, mașina a fost echipată cu filtre HEPA de înaltă calitate, care au blocat 86% din poluarea cu particule. Participanților nu li s-a comunicat dacă se aflau într-o călătorie cu aer curat sau într-o călătorie cu aer de pe șosea.
Respirarea aerului de pe autostradă nefiltrat a dus la creșteri nete ale tensiunii arteriale de peste 4,50 mm Hg (milimetri coloană de mercur) în comparație cu călătoriile cu aer filtrat. Creșterea s-a produs rapid, atingând un vârf după circa o oră de la începutul călătoriei și menținându-se constantă cel puțin 24 de ore. Cercetătorii nu au testat după cele 24 de ore.
Cu ce problemele de sănătate este asociată poluarea legată de trafic?
Creșterea este comparabilă cu efectul unei diete bogate în sodiu, notează EurekAlert.
„Știm că creșterile modeste ale tensiunii arteriale, ca aceasta, la nivelul populației, sunt asociate cu o creștere semnificativă a bolilor cardiovasculare. Există o înțelegere tot mai mare că poluarea aerului contribuie la problemele cardiace. Ideea că poluarea rutieră a aerului la niveluri relativ scăzute poate afecta atât de mult tensiunea arterială este o piesă importantă a puzzle-ului pe care încercăm să-l rezolvăm”, a spus Kaufman.
Concluziile ridică, de asemenea, întrebări cu privire la particulele ultrafine, un poluant nereglementat și puțin înțeles care a devenit o sursă de îngrijorare tot mai mare printre experții în sănătate publică. Particulele ultrafine au un diametru mai mic de 100 de nanometri, mult prea mici pentru a fi văzute. Poluarea aerului legată de trafic conține concentrații ridicate de particule ultrafine. În studiu, aerul nefiltrat conținea niveluri ridicate de particule ultrafine, deși nivelul general de poluare, măsurat prin concentrația de particule fine (PM 2.5), era relativ scăzut, echivalent cu un AQI (Indice de Calitate a Aerului) de 36.
„Particulele ultrafine sunt poluantul care a fost filtrat cel mai eficient în experimentul nostru; cu alte cuvinte, acolo unde nivelurile sunt extrem de ridicate pe șosea și scăzute în mediul filtrat. Deci, sugestia este că particulele ultrafine pot fi deosebit de importante pentru tensiunea arterială. Pentru a dovedi asta în mod efectiv, este necesară o cercetare suplimentară, dar acest studiu furnizează o indicație foarte puternică despre ce se întâmplă”, a spus Kaufman.
Studiul despre respirarea aerului de pe autostradă a folosit standardul de aur
Poluarea aerului legată de trafic este principala cauză a variației calității aerului de la o comunitate la alta în majoritatea zonelor metropolitane din SUA.
„Acest studiu este interesant pentru că folosește designul de aur pentru studiile de laborator și îl aplică într-un mediu rutier, răspunzând unei întrebări importante despre efectele asupra sănătății ale expunerilor în lumea reală. Studiile asupra acestui subiect au adesea dificultăți în a separa efectele poluării de celelalte expuneri de pe șosea, cum ar fi stresul și zgomotul, dar cu abordarea noastră, singura diferență dintre zilele de conducere a fost concentrația de poluare a aerului”, a spus Michael Young, fost cercetător postdoctoral la Universitatea Washington în Departamentul de Științe ale Sănătății și Mediului Ocupațional și autor principal al noului studiu.
„Descoperirile sunt valoroase deoarece pot reproduce situații pe care milioane de oameni le experimentează în fiecare zi”, a încheiat el.
Vă recomandăm să citiți și:
Un studiu descoperă un dezavantaj surprinzător al exercițiilor fizice
Dispozitivul care poate menține creierul viu fără corp
Creierul copiilor este modelat de timpul petrecut pe dispozitive digitale, arată studiile
Un studiu arată că magicienii sunt mai puțin predispuși la tulburări mintale