Home » Știință » Test de cultură generală. Pot avioanele să zboare cu spatele?

Test de cultură generală. Pot avioanele să zboare cu spatele?

Publicat: 05.09.2023

A văzut cineva vreodată un avion zburând în marșarier? Pot avioanele să zboare cu spatele? Iată răspunsul!

Pot avioanele să zboare cu spatele? Deși toate aeronavele comerciale de pasageri pot, teoretic, să meargă cu spatele la sol utilizând propulsia inversă, practic vorbind, doar un număr foarte limitat de aeronave mici de navetă efectuează marșarier la sol.

Acestea fac acest lucru atunci când părăsesc poarta pentru a se „împinge înapoi”, în loc să fie nevoite să se bazeze pe un remorcher pentru a face acest lucru. Acest lucru economisește timp și scade dependența față de serviciile terestre, care ar putea să nu fie întotdeauna disponibile în aeroporturile mai mici. Avioanele care pot merge cu spatele sunt toate avioane cu elice, niciun avion cu reacție, de pasageri, nu poate efectua manevre de marșarier.

Pot avioanele să meargă cu spatele? Dar să zboare cu spatele?

Niciun avion comercial de pasageri nu poate zbura cu spatele, iar piloții nu pot activa în mod intenționat propulsia inversă în zbor în nicio aeronavă modernă de pasageri. Propulsia inversă este „blocată” până când aeronava ajunge cu roțile pe sol, potrivit FlightDeckFriend.

Un număr mic de aeronave militare sunt capabile să-și modifice direcția propulsorului, fapt ce le permite fie să planeze, fie să efectueze manevre de marșarier în timp ce zboară. Printre avioanele militare care pot zbura cu spatele se numără Lockheed Martin F-35 Lightning II și Harrier Jump Jet.

Unele avioane de transport militare pot folosi și ele propulsia inversă în zbor, dar aceasta servește doar la creșterea ratei de coborâre. Acestea fac acest lucru dacă trebuie să facă o apropiere tactică în care aeronava trebuie să rămână foarte sus înainte de a coborî rapid spre pistă pentru a evita focul inamic. Dar în ciuda propulsiei inverse, aeronava se mișcă înainte.

De ce avioanele de pasageri nu pot zbura cu spatele?

Pentru ca un avion să continue să zboare, aripa acestuia trebuie să aibă aer care curge peste ea. Pentru ca acest lucru să se întâmple, avionul trebuie să zboare cu cel puțin o anumită viteză. Dacă zboară prea încet, nu curge suficient aer peste aripă și acest lucru va cauza o oprire. Prin urmare, avionul trebuie să se deplaseze întotdeauna înainte pentru a continua să zboare.

Un număr foarte mic de aeronave militare își pot manevra motoarele pentru a direcționa propulsia în jos, în loc de către spate. La aceste avioane, propulsia este atât de puternică încât poate susține greutatea aeronavei fără ca aerul să curgă peste aripă, ceea ce îi permite să plutească sau zboare cu spatele (foarte încet).

De ce nu pot avioanele să meargă cu spatele atunci când se află la sol?

Aeronavele mari de pasageri care efectuează mersul înapoi prin propulsie proprie la sol ar reprezenta un pericol din mai multe motive. Printre acestea se numără:

  • Lipsa vizibilității. Avioanele comerciale pot fi foarte mari și ocupă mult spațiu. Propulsia avionului cu spatele de la poartă este o manevră care necesită o mare pricepere, având în vedere că adesea există o mulțime de alte avioane și echipamente în imediata apropiere. Este nevoie ca mai mulți oameni să supravegheze și să se asigure că zona este liberă. Prin urmare, se folosește un remorcher care permite un grad ridicat de manevrabilitate și precizie, lucru care nu poate fi obținut dacă este folosită propulsia inversă. Dacă piloții ar face acest lucru ei înșiși folosind propulsia inversă a motorului, nu ar putea vedea încotro se îndreaptă și aproape sigur ar ajunge să lovească ceva;
  • Este necesară o putere mare. Generarea de suficientă energie pentru marșarier necesită o cantitate considerabilă de forță. Aplicarea de putere ridicată pe sol oriunde, în afară de pistă sau în zona dedicată de verificare motorului (în scopuri de întreținere), poate provoca daune considerabile infrastructurii aeroportului, altor aeronave și oamenilor;
  • Lipsa de control și de manevrabilitate. Este foarte dificil să încerci să virezi cu o aeronavă de 300 de tone în marșarier folosind roata din față.

Vă recomandăm să citiți și:

Serviciile secrete americane au dezvăluit ce știu despre programele spațiale ale altor țări, inclusiv România

De câți oameni ar avea nevoie o bază pe Marte?

Un nou standard pentru măsurarea „nimicului” a fost stabilit de SUA

Baza de rachete abandonată în mlaștinile din Florida, un simbol al trecutului zborului spațial

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Academicienii de la Oxford au băut zeci de ani dintr-un potir făcut dintr-un craniu uman
Academicienii de la Oxford au băut zeci de ani dintr-un potir făcut dintr-un craniu uman
INTERVIU EXCLUSIV cu Adrian Buga, istoric și consilier al Casei Regale. Erorile grave care au dus la Cazul Coțofenești
INTERVIU EXCLUSIV cu Adrian Buga, istoric și consilier al Casei Regale. Erorile grave care au dus la Cazul Coțofenești
Experții sunt îngrijorați că Inteligența Artificială ne face mai proști
Experții sunt îngrijorați că Inteligența Artificială ne face mai proști
Test de cultură generală. Cum a murit Shakespeare?
Test de cultură generală. Cum a murit Shakespeare?
Astronomii au descoperit un SUPER-Pământ! Ce înseamnă asta pentru noi?
Astronomii au descoperit un SUPER-Pământ! Ce înseamnă asta pentru noi?
Pana masivă de curent în Spania, Portugalia și Franța
Pana masivă de curent în Spania, Portugalia și Franța
Un studiu pe mai multe țări arată că alimentele ultraprocesate cresc riscul de deces prematur
Un studiu pe mai multe țări arată că alimentele ultraprocesate cresc riscul de deces prematur
Tehnologia care ar putea crea 1 milion de locuri de muncă până în 2030
Tehnologia care ar putea crea 1 milion de locuri de muncă până în 2030
Astăzi se împlinesc 80 de ani de când Hitler o lua de soţie pe Eva Braun, în buncărul în care aveau să se sinucidă a doua zi
Astăzi se împlinesc 80 de ani de când Hitler o lua de soţie pe Eva Braun, în buncărul în care aveau să se sinucidă ...
Ce se întâmplă în creierul copiilor atunci când părinții țipă la ei?
Ce se întâmplă în creierul copiilor atunci când părinții țipă la ei?
Meteorologii anunță ploi în toată țara în primele zile din luna mai
Meteorologii anunță ploi în toată țara în primele zile din luna mai
Vladimir Putin a recunoscut pentru prima dată prezența soldaților nord-coreeni în războiul din Ucraina
Vladimir Putin a recunoscut pentru prima dată prezența soldaților nord-coreeni în războiul din Ucraina
Mesajul ferm lansat de noul prim-ministru al Groenlandei
Mesajul ferm lansat de noul prim-ministru al Groenlandei
Cercetătorii spun că materia întunecată ar da semnale de existență
Cercetătorii spun că materia întunecată ar da semnale de existență
Homo Martianus: Ar putea oamenii evolua într-o nouă specie pe Marte?
Homo Martianus: Ar putea oamenii evolua într-o nouă specie pe Marte?
ProMotor prezintă episodul 73 din „Podcast cu Prioritate” cu Mădălina Mihai
ProMotor prezintă episodul 73 din „Podcast cu Prioritate” cu Mădălina Mihai
Oamenii de știință au surprins imagini în adâncuri cu o creatură bizară cu „codițe”
Oamenii de știință au surprins imagini în adâncuri cu o creatură bizară cu „codițe”
Un mesaj bizar a fost descoperit pe un obelisc egiptean vechi de peste 3.000 de ani
Un mesaj bizar a fost descoperit pe un obelisc egiptean vechi de peste 3.000 de ani