Un nou tip de navă propulsată de vânt a pornit în prima sa călătorie
O nouă navă propulsată de vânt proiectată de britanici, care transportă marfă, este echipată cu pânze uriașe și rigide; aceasta tocmai a pornit în călătoria sa inaugurală.
Firma de transport maritim Cargill, care a închiriat nava, speră că tehnologia va ajuta industria să ajungă pe un curs către un viitor mai ecologic. „Pânzele” WindWings folosită de aceasă navă propulsată de vânt sunt proiectate pentru a reduce consumul de combustibil și, prin urmare, amprenta de carbon a transportului.
Se estimează că industria este responsabilă pentru aproximativ 2,1% din emisiile globale de dioxid de carbon (CO2). Călătoria inaugurală a lui Pyxis Ocean, din China în Brazilia, va oferi primul test în lumea reală pentru WindWings și o oportunitate de a evalua dacă revenirea la modul tradițional de propulsare a navelor ar putea fi calea de urmat pentru transportul mărfurilor pe mare.
Un nou tip de navă propulsată de vânt este testat chiar acum
Pliate atunci când nava este în port, „velele” sunt deschise atunci când aceasta se află în apă deschisă. Pânzele o înălțime de 37,5 metri și sunt construite din același material ca turbinele eoliene, pentru a fi mai durabile.
Proiectarea unei nave pentru a fi propulsată de vânt, mai degrabă decât de un motor, ar putea, în cele din urmă, să reducă cu 30% emisiile pentru întreaga durată de exploatare, scrie BBC.
Jan Dieleman, președintele Cargill Ocean Transportation, a declarat că industria se află într-o „călătorie spre decarbonizare”.
El a recunoscut că nu există „nicio soluție miraculoasă”, dar a spus că această tehnologie a demonstrat cât de repede se schimbă lucrurile.
„Acum cinci, șase ani, dacă ați fi întrebat oamenii din transportul maritim despre decarbonizare, ar fi spus ‘ei bine, va fi foarte dificil, nu văd ca acest lucru să se întâmple prea curând’”, a spus el.
„Cinci ani mai târziu, cred că narațiunea s-a schimbat complet și toată lumea este cu adevărat convinsă că trebuie să-și aducă contribuția; doar că toată lumea se cam chinuie să găsească modul prin care să facă asta”, a continuat Dieleman.
„De aceea ne-am asumat rolul de unul dintre cei mai mari jucători pentru a suporta o parte din riscuri, pentru a încerca lucruri și pentru a duce industria mai departe”, continuă președintele Cargill.
De unde a pornit noua tehnologie?
Pyxis Ocean va avea nevoie de aproximativ șase săptămâni pentru a ajunge la destinație, dar tehnologia pe care o folosește își are originile în ceva mult mai rapid. Tehnologia a fost dezvoltată de firma britanică BAR Technologies, care a pornit de la echipa lui Sir Ben Ainslie de la Cupa Americii 2017, o competiție numită uneori „Formula 1 a mărilor”.
„Acesta este unul dintre cele mai lente proiecte pe care le-am realizat, dar fără îndoială cu cel mai mare impact asupra planetei”, a declarat conducătorul proiectului, John Cooper, care a lucrat pentru echipa de Formula 1 a McLaren.
El crede că această călătorie va fi un punct de cotitură pentru industria maritimă. „Prevăd că, până în 2025, jumătate din navele noi vor fi comandate cu propulsie eoliană”, a spus el.
„Motivul pentru care sunt atât de încrezător sunt economiile noastre: o tonă și jumătate de combustibil pe zi. O navă cu patru vele înseamnă șase tone de combustibil economisite, adică 20 de tone de CO2 economisite pe zi. Numerele sunt uriașe”, a continuat Cooper.
Inovația pentru această navă propulsată de vânt a venit din Marea Britanie, dar velele în sine sunt fabricate în China. Cooper spune că lipsa sprijinului guvernamental în reducerea costului oțelului importat împiedică compania să le producă în Regat. „Este păcat, mi-ar plăcea să construiesc în Marea Britanie”, a spus el pentru BBC.
O navă propulsată de vânt care va reduce consumul de combustibil și, implicit, poluarea
Experții spun că energia eoliană este o zonă promițătoare de explorat, deoarece industria navală încearcă să reducă din cele aproximativ 837 de milioane de tone de CO2 pe care le produce în fiecare an. În iulie, industria a fost de acord să reducă gazele cu efect de seră la zero net „până sau în jurul anului 2050”, un angajament despre care criticii au spus că este nerealist.
„Puterea eoliană poate schimba totul”, spune dr. Simon Bullock, cercetător în transport maritim la Centrul Tyndall, de la Universitatea din Manchester. El a spus că va fi nevoie de timp pentru a apărea noi combustibili mai curați, „deci trebuie să mizăm totul pe măsuri operaționale pe navele existente, cum ar fi modernizarea navelor cu pânze, zmeie și rotoare”.
„În cele din urmă, avem nevoie de combustibili cu zero carbon pe toate navele, dar, între timp, este imperativ să facem fiecare călătorie cât mai eficientă. Vitezele mai mici sunt, de asemenea, o parte critică a soluției”, a spus el pentru BBC.
Stephen Gordon, director general la firma de date maritime Clarksons Research, a fost de acord că tehnologiile legate de vânt „capătă o oarecare portanță”. „Numărul de nave care utilizează această tehnologie s-a dublat în ultimele 12 luni”, a explicat el.
„Dar asta nu înseamnă foarte mult, totuși. În flota internațională de transport maritim și în cartea de comenzi de construcții noi de peste 110.000 de nave, avem înregistrări pentru mai puțin de 100 care au tehnologie asistată de vânt astăzi”, a adăugat Gordon.
Chiar dacă acest număr crește într-un mod impresionant, tehnologia eoliană poate să nu fie potrivită pentru toate navele, de exemplu, în cazul în care pânzele interferează cu descărcarea containerelor.
Nu există o soluție universală
„Industria de transport maritim încă nu are o cale clară de decarbonizare și, având în vedere amploarea provocării și diversitatea flotei maritime mondiale, este puțin probabil să existe o soluție unică pentru industrie pe termen scurt sau mediu”, a prezis Gordon.
John Cooper, de la BAR Technologies, este totuși mai optimist, spunând că viitorul pentru o navă propulsată de vânt este „foarte roz”. De asemenea, recunoaște că are o anumită satisfacție în ideea ca industria să revină la origini.
„Inginerii urăsc asta, dar eu spun mereu că ne întoarcem în viitor. Inventarea marilor motoare cu ardere a distrus rutele comerciale și rutele de navigație și acum vom încerca să inversăm această tendință, măcar puțin”, a spus el.
Vă recomandăm să citiți și:
Cercetătorii au reușit „să prindă” lumină într-un magnet
Cercetătorii creează bacterii ce pot detecta ADN-ul tumorilor
Sfere neuronale minuscule vor fi cultivate pe Stația Spațială Internațională
Prima reacție de superchimie cuantică realizată în laborator