Termoviziunea ajutată de AI ar putea îmbunătăți condusul pe timp de noapte
Cercetătorii de la Universitatea Purdue și de la Laboratorul Național Los Alamos (ambele din SUA) și-au unit forțele pentru a proiecta ceea ce ei numesc „detecție și determinare asistate de căldură”, sau HADAR, care constă într-un sistem complet nou de imagistică a semnăturilor de căldură cu camere bazate pe interpretări ale Inteligenței Artificiale (AI). Termoviziunea ajutată de AI le-ar putea permite în curând vehiculelor și roboților să vadă noaptea.
Cu toții am văzut filme în care agenții folosesc imagini termice pentru a vedea împrejurimile lor în întuneric, dar, în realitate, această tehnologie este departe de a fi practică, deoarece particulele de radiație termică se împrăștie în mediile lor apropiate. Asta înseamnă că încercarea de a le vedea devine un proces complicat, tulbure și neclar.
Pentru a rezolva această problemă, oamenii de știință au folosit algoritmi de învățare automată pentru a obține proprietățile fizice ale obiectelor și ale împrejurimilor din informațiile capturate de camerele comerciale cu infraroșu.
Cât de precisă este termoviziunea ajutată de AI?
Alimentat de inteligența artificială, HADAR este capabil să sorteze dezordinea optică pentru a detecta în mod eficient temperatura, compoziția materialului și tiparele de radiație termică, chiar și în medii aglomerate de obstacole vizuale, cum ar fi ceața, fumul și întunericul. Rezultatul final sunt imagini incredibil de detaliate, clare, chiar și în întuneric profund, scrie Interesting Engineering.
„Modalitățile active precum sonarul, radarul și LiDAR trimit semnale și detectează reflexia pentru a deduce prezența/absența unui obiect și distanța la care se află acesta. Acest lucru oferă informații suplimentare despre loc, în plus față de ceea ce vede camera, mai ales atunci când iluminarea ambientală este slabă”, a declarat Zubin Jacob, profesor de inginerie electrică și informatică la Purdue și coautor al articolului.
„Termoviziunea ajutată de AI este fundamental diferită, folosește radiația infraroșie invizibilă pentru a reconstrui o imagine pe timp de noapte cu o claritate precum cea din timpul zilei”, a spus el.
În viitor, am putea conduce noaptea la fel ca ziua
Acum, cercetătorii speră că noua lor tehnologie ar putea fi folosită la vehicule autonome, roboți autonomi și chiar la scanări de securitate în întuneric și în alte circumstanțe în care este greu de văzut. Ne-am putea imagina roboți echipați cu HADAR care intră în casele care ard pentru a găsi supraviețuitori.
Deocamdată, HADAR rămâne prea scump pentru a fi utilizat în aplicații de zi cu zi. Cu toate acestea, cercetătorii lucrează la reducerea prețului acestuia. Acest lucru nu i-a împiedicat să prezinte numeroasele beneficii ale tehnologiei și să se bucure de eficiența acesteia.
„Ca să fiu sincer, îmi este frică de întuneric. Cui nu-i este? Este grozav de știut că fotonii termici transportă informații vibrante în timpul nopții, similar cu ziua. Într-o zi, mașinile vor folosi HADAR, care este atât de precis încât noaptea pare zi”, a încheiat Jacob.
Vă recomandăm să citiți și:
Revoluție în inginerie! Cercetătorii au descoperit că metalele „se pot vindeca” singure
Au fost creați copacii modificați genetic pentru lemn mai sustenabil
A început construcția celui mai mare motor de rachetă cu fuziune nucleară