Zborurile pot fi stresante, unul dintre motive fiind acela că trebuie să scoateți laptopul la aeroport. De ce a fost introdusă această regulă?
De ce trebuie să scoateți laptopul la aeroport și ce legătură are acest lucru cu securitatea?
Securitatea aeroporturilor s-a schimbat dramatic după atacurile teroriste din SUA din 11 septembrie 2001. Înainte de 9/11, puteați trece de securitate cu un bagaj de mână plin cu tot ce ați putea avea nevoie pentru vacanță, inclusiv cu un cuțit cu lama de 10 centimetri. Așa și-au adus armele la bord atacatorii din 11 septembrie.
După 11 septembrie, procesele de screening din întreaga lume s-au schimbat peste noapte. În SUA, contractanții privați de securitate plătiți cu un salariu minim au fost înlocuiți cu un program federalizat cu personal de securitate înalt calificat. Tot ceea ce putea fi considerat a fi armă a fost confiscat.
În întreaga lume, călătorilor li s-a cerut brusc să-și scoată pantofii, curelele și îmbrăcămintea exterioară și să-și scoată telefoanele, laptopurile, lichidele și orice altceva care putea fi folosit ca parte a unui dispozitiv exploziv improvizat, explică Science Alert.
Acest lucru a durat mai mulți ani. În cele din urmă, au fost dezvoltate metode de screening mai avansate pentru a identifica în mod eficient anumite amenințări. Astăzi, unele țări nu vă cer să vă scoateți pantofii atunci când treceți pe la securitate. Dar de ce încă este nevoie să vă scoateți laptopul?
Aparatul prin care trec bagajele și dispozitivele dvs. este un aparat cu raze X. Motivul principal pentru care trebuie să scoateți laptopul din geantă este că bateria și alte componente mecanice sunt prea dense pentru ca razele X să le pătrundă eficient, mai ales dacă sistemul de scanare este vechi. Același lucru este valabil și pentru cablurile de alimentare și alte dispozitive, cum ar fi tablete și aparate foto.
Dacă aveți aceste articole în geantă, oficialii de securitate nu pot folosi scanarea pentru a determina dacă există un risc. Ei vor trebui să marcheze geanta pentru o căutare fizică, ceea ce încetinește totul. Este mai ușor dacă toate dispozitivele sunt scoase de la bun început.
Un laptop în interiorul unei genți poate ascunde și alte obiecte de la vedere, obiecte care pot fi periculoase. Scanarea separată dezvăluie componentele sale interne pe ecran. În unele cazuri, vi se poate cere să îl porniți pentru a dovedi că este un computer care funcționează.
Cu o tehnologie mai nouă de scanare, oficialii de securitate pot vizualiza geanta din mai multe unghiuri pentru a discerne dacă ceva este acoperit sau făcut să semene cu altceva. De exemplu, oamenii au încercat să amestece părți ale armelor cu alte componente în efortul de a trece de controlul bagajelor înregistrate.
Unele aeroporturi au îmbunătățit scanarea 3D, care le permite călătorilor să-și treacă bagajele prin securitate fără a fi nevoiți să-și scoată laptopurile. Dacă nu vi se cere să scoateți laptopul la aeroport, probabil că se folosește unul dintre aceste sisteme mai scumpe.
Cu toate acestea, progresul tehnologiei nu va elimina decalajul cauzat de verificările aeroportuare. În cele din urmă, motivul pentru care acestea reprezintă un punct de sufocare major este viteza cu care personalul scanează imaginile (care dictează viteza benzii transportoare).
Dacă nu găsim o modalitate de a automatiza întregul proces și de a-l rula cu o supraveghere umană minimă, vă puteți aștepta la întârzieri.
Dar bagajele nu sunt singurul lucru care este scanat la securitatea aeroportului. Și oamenii sunt scanați.
Rama înaltă prin care treceți este un detector de metale. Scopul său este de a descoperi orice arme sau alte obiecte ilegale care pot fi ascunse sub haine. Detectoarele de metale din aeroport folosesc radiații neionizante, ceea ce înseamnă că nu emit raze X.
Scanerele corporale mai mari, pe de altă parte, sunt un tip de aparat cu raze X. Acestea pot fi active sau pasive sau o combinație a acestora.
Scanerele pasive detectează pur și simplu radiația naturală emisă de corp și de obiectele care ar putea fi ascunse. Scanerele active emit radiații cu energie scăzută pentru a crea o scanare a corpului care poate fi apoi analizată.
Tipul de aparat prin care treceți va depinde de locul în care vă aflați în lume. De exemplu, un tip de scaner corporal activ care emite raze X în ceea ce se numește „tehnologie de retroîmprăștiere” este utilizat la scară largă în SUA, dar este interzis în Australia și Uniunea Europeană, unde poate fi utilizată doar tehnologia neionizantă.
Un alt tip de scaner emite unde milimetrice de energie mai mică, în loc de raze X, pentru a scana pasagerii. Frecvențele undelor milimetrice sunt considerate a fi radiații neionizante.
Inteligența Artificială (AI) pare să fie peste tot în jurul nostru în ultima vreme, iar aeroporturile nu fac excepție. Progresele în sistemele AI vor transforma viitorul securității aeroportuare.
Deocamdată, recenzenții umani trebuie să identifice potențialele amenințări în imaginile scanate. Cu toate acestea, ce se va întâmpla dacă un AI avansat va fi antrenat să facă acest lucru folosind o bază de date de imagini? Ar face acest lucru în mult mai puțin timp.
Unele aeroporturi folosesc deja scanere avansate de tomografie computerizată (CT) pentru a produce imagini 3D de înaltă definiție. În viitor, această tehnologie ar putea fi îmbunătățită cu AI pentru a detecta amenințările într-un ritm mult mai rapid.
Ipotetic, scanările CT ar putea fi folosite atât pentru oameni, cât și pentru bagajele acestora. Dar le-ar putea permite acest lucru călătorilor să treacă printr-un scaner corporal în timp ce își poartă bagajele? Este posibil, la un moment dat.
Dar până atunci, trebuie să vă asigurați că ajungeți la timp la aeroport și că sunteți pregătiți să vă scoateți laptopurile.
Roboții AI cred că pot conduce lumea mai bine decât oamenii
Inteligența Artificială ar fi găsit cea mai puternică moleculă anti-îmbătrânire
Dușmanul invizibil al Inteligenței Artificiale ne împiedică să studiem ADN-ul
Un medicament descoperit și creat de Inteligența Artificială, testat în premieră pe oameni