Copiii iau note mai mari la matematică atunci când muzica face parte din lecție, a arătat o analiză a aproape 50 de ani de cercetare pe această temă.
Muzica poate face matematica mai plăcută, îi poate menține pe elevi implicați și poate ajuta la atenuarea fricii sau anxietății pe care o au aceștia față de materie. Motivația poate crește, iar elevii ar putea aprecia mai mult matematica, detaliază un studiu din revista Educational Studies.
Tehnicile de integrare a muzicii în lecțiile de matematică variază de la a bate din palme și până la piese cu ritmuri diferite atunci când cei mici învață numere și fracții sau la utilizarea matematicii pentru a proiecta instrumente muzicale.
Cercetările anterioare au arătat că elevii care sunt mai buni la muzică iau note mai mari la matematică. Dar nu se știa exact dacă însăși muzica este cea care le îmbunătățește performanța la calcule.
Pentru a afla mai multe, cercetătoarea de origine turcă dr. Ayça Akın, de la Departamentul de Inginerie Software al Universității Antalya Belek, a căutat în bazele de date academice cercetări pe această temă publicate între 1975 și 2022.
Ea a combinat apoi rezultatele a 55 de studii din întreaga lume, care au implicat aproape 78.000 de tineri de la elevi de grădiniță până la studenți, pentru a găsi un răspuns.
În meta-analiză au fost incluse trei tipuri de intervenții muzicale: intervenții muzicale standardizate (lecții tipice de muzică, în care copiii cântă, ascultă și compun muzică), intervenții muzicale instrumentale (lecții în care copiii învață să cânte la instrumente individual sau ca parte a unei trupe) și intervenții integrate muzică-matematică, în care muzica este integrată în lecțiile de matematică.
Elevii au susținut teste de matematică înainte și după ce au participat la intervenție, iar modificarea punctajelor lor a fost comparată cu cea a tinerilor care nu au participat la vreo intervenție.
Utilizarea muzicii, fie în lecții separate, fie ca parte a orelor de matematică, a fost asociată cu note mai mari la matematică în timp, subliniază Phys.org.
Lecțiile integrate au avut cel mai mare efect, aproximativ 73% dintre studenții care au avut parte de lecții integrate descurcându-se semnificativ mai bine decât tinerii care nu au avut niciun fel de intervenție muzicală.
Aproximativ 69% dintre elevii care au învățat să cânte la instrumente și 58% dintre elevii care au avut lecții normale de muzică au avut parte de îmbunătățiri mai mari față de elevii fără intervenție muzicală.
Rezultatele indică, de asemenea, că muzica ajută mai mult la învățarea aritmeticii decât a altor tipuri de matematică și are un impact mai mare asupra elevilor mai tineri și a celor care învață concepte matematice de bază.
Dr. Akin, care a efectuat cercetarea în timp ce se afla la Ministerul Național al Educației din Turcia și la Universitatea Antalya Belek, subliniază că matematica și muzica au multe în comun, cum ar fi utilizarea simetriei simbolurilor. Ambele subiecte necesită, de asemenea, gândire abstractă și raționament cantitativ.
Aritmetica se poate preta deosebit de bine pentru a fi predată prin muzică, deoarece conceptele de bază, cum ar fi fracțiile și rapoartele, sunt, de asemenea, fundamentale pentru muzică. De exemplu, notele muzicale de diferite lungimi pot fi reprezentate ca fracții și adunate împreună pentru a crea mai multe măsuri muzicale.
Lecțiile integrate pot fi deosebit de eficiente deoarece le permit elevilor să construiască conexiuni între matematică și muzică și oferă oportunități suplimentare de a explora, interpreta și înțelege matematica.
În plus, dacă acestea sunt mai plăcute decât lecțiile tradiționale de matematică, ar putea fi atenuată anxietatea pe care o simt elevii față de această materie.
Limitările analizei includ numărul relativ mic de studii disponibile. Acest lucru a însemnat că nu a fost posibil să se analizeze efectul asupra rezultatelor al unor factori precum sexul, statutul socio-economic și durata instruirii muzicale.
Dr. Akin concluzionează că, în timp ce instruirea muzicală în general are un efect mic până la moderat asupra rezultatelor la matematică, lecțiile integrate au un impact mare.
„Încurajarea profesorilor de matematică și de muzică să-și planifice lecțiile împreună ar putea ajuta la atenuarea anxietății elevilor față de matematică, sporind în același timp performanța”, a declarat ea.
Creierul fiecărui om are „o amprentă a durerii”, arată, în premieră, un studiu
Obezitatea reduce capacitatea creierului de a elibera dopamină, arată un studiu
Psihedelicele și anestezicele provoacă reacții chimice neașteptate în creier
Test de cultură generală. De ce nu există un leac pentru cancer?