Știința din spatele fenomenului de déjà vu: Ce este și ce poate însemna de fapt?
Mergi undeva unde nu ai mai fost până acum și, deodată, ai impresia că te-ai plimbat deja pe același drum. În astfel de cazuri apare fenomenul de déjà vu. Dar ce este, de fapt, déjà vu și de ce apare această senzație ciudată?
Déjà vu este o expresie franțuzească care înseamnă „deja văzut”, care a fost folosită pentru prima dată în 1876 de către filosoful francez Émile Boirac, într-o scrisoare adresată editorului său și, mai târziu, în cartea sa intitulată „Psihologia viitorului”.
Déjà vu este sentimentul că ceva ce o persoană experimentează în prezent s-a întâmplat deja în trecut. Experții fac referire la acest fenomen ca la o iluzie a memoriei, care implică familiaritatea și stranietatea, potrivit cărții „Psychology of Learning and Motivation” (Elsevier, 2010).
Legătura dintre déjà vu și memorie
Iluzia dă impresia unei persoane că o experiență îi este familiară și faptul că știe că acest sentiment de familiaritate este inexact. Se estimează că două treimi dintre oameni raportează că au avut experiențe de déjà vu, se arată în carte, iar frecvența episoadelor raportate scade odată cu vârsta.
„Un mecanism posibil este teoria bazată pe memorie, care se concentrează pe rolul familiarității și al recunoașterii în déjà vu. Déjà vu apare atunci când o situație actuală seamănă puternic cu o experiență întâlnită anterior, dar uitată. Noua situație poate avea asemănări cu un eveniment din trecut, ceea ce duce la un sentiment de familiaritate, fără a fi însoțită de o amintire a detaliilor specifice”, a declarat dr. Ooha Susmita, neuropsihiatru intern la Allo Health, conform Live Science.
Ea a adăugat că déjà vu-ul poate rezulta din încercarea creierului nostru de a da sens acestor similitudini percepute și de a crea un sentiment de recunoaștere, chiar dacă nu ne putem aminti în mod conștient experiența originală.
Sentimentul de déjà vu ar putea apărea printr-o asociere cu trecutul
Într-un studiu publicat în 2012 în revista Consciousness and Cognition, Anne Cleary, profesor de psihologie cognitivă la Universitatea de Stat din Colorado, SUA, și echipa sa au folosit realitatea virtuală (VR) ca să investigheze ipoteza conform căreia oamenii pot avea senzația de déjà vu atunci când întâlnesc locuri similare cu cele experimentate în trecut, cu condiția să nu-și amintească acea experiență trecută. Aceasta se numește „ipoteza familiarității Gestalt”, construită pe baza aranjamentului elementelor dintr-un mediu.
În experimentul lor, Cleary și echipa sa au încercat să declanșeze senzația de déjà vu în rândul participanților, punându-i să navigheze prin diferite scene cu căști VR. Echipa a constatat că oamenii au fost mai predispuși să raporteze sentimente de déjà vu atunci când s-au aflat în decoruri cu un design similar cu scene pe care le-au văzut în trecut, dar pe care nu și le aminteau în mod specific.
Déjà vu, o experiență comună
În 2016, Akira O’Connor, lector la Facultatea de Psihologie și Neuroștiințe de la Universitatea St. Andrews din Scoția, a prezentat o cercetare care sugerează că déjà vu este cauzat de creierul care corectează erorile de memorie.
Nu există o teorie științifică unanim acceptată care să explice mecanismul din spatele déjà vu-ului. Sunt necesare mai multe cercetări pentru a explica această senzație misterioasă, a declarat Susmita.
„Este important de reținut că déjà vu este o experiență comună și nu este considerat a fi un semn al vreunei afecțiuni medicale sau psihologice”, a spus Susmita.
Vă mai recomandăm și:
De ce este imposibil să eliminăm în totalitate fenomenul de burnout?
Consumul frecvent de alimente prăjite, asociat cu anxietate și depresie
Sunetele preferate de creier. Ce au descoperit oamenii de știință?