Încă din primii ani de școală acceptăm, în general, ideea că unii oameni învață mai repede decât alții. Potrivit unui nou studiu, se pare că, dacă avem aceleași oportunități, învățăm în ritmuri foarte asemănătoare.
Cercetătorii au analizat 1,3 milioane de interacțiuni cu elevii într-o varietate de instrumente software de învățare, folosite de peste 6.900 de cursanți – de la elevi de școală primară la studenți.
Noul studiu a fost publicat în revista PNAS.
Punctul de plecare al cursanților și posibilitatea de a pune în practică ceea ce au asimilat au fost aspectele cu cea mai mare influență asupra performanțelor academice mai degrabă decât orice ritm de învățare, arată noul studiu.
„Datele au arătat că diferențele de performanță provin din diferențele în ceea ce privește oportunitățile de învățare și că un acces mai bun la astfel de oportunități poate ajuta la eliminarea acestor diferențe”, a declarat Ken Koedinger, psiholog cognitivist la Universitatea Carnegie Mellon din Pennsylvania, SUA, conform Science Alert.
În medie, elevii au avut nevoie de șapte oportunități pentru a învăța ceva, deși acest lucru a variat între indivizi. Noul studiu a arătat că ceastă variație se datorează mai degrabă situației de la care porneau elevii decât capacității lor de a învăța mai repede.
„Am văzut cu toții cazuri în care cineva ajunge la un rezultat al învățării mai repede decât un coleg. Un elev obține nota 10 la matematică, iar altul o notă de 7. Dar ceea ce nu urmărim de obicei este de unde au început. Rezultatele noastre nu contrazic ideea că oamenii ajung în locuri diferite, dar faptul de a lua în considerare de unde pornesc elevii ne poate spune multe despre unde vor ajunge”, a spus Keodinger.
Echipa sugerează că ai noștri creieri pot lua diferite „rute mentale” ca să învețe ceva, ceea ce înseamnă că ratele noastre de învățare nu sunt prea diferite. Cu toții putem să ajungem în același punct în maniera în care ceea ce învățăm se potrivește cel mai bine cu experiențele și cunoștințele noastre.
Studii anterioare au evidențiat diferite tipuri de activitate mintală atunci când sunt învățate aceleași informații, sugerând o abordare personalizată.
Sunt mulți factori în joc atunci când vine vorba de învățare, inclusiv modul în care ne adaptăm la propriile greșeli, dar cercetătorii din spatele studiului vor să sublinieze că suntem cu toții capabili să învățăm.
„Indiferent cine ești, poți să o faci. S-ar putea să fi avut mai puține oportunități anterioare în viața ta, așa că s-ar putea să fie mai greu la început decât pentru alte persoane, dar vei face la fel de multe progrese ca oricine altcineva, atâta timp cât te ții de treabă”, a spus cercetătorul în domeniul sistemelor Paulo Carvalho de la Universitatea Carnegie Mellon.
Scorțișoara, ingredientul-minune cu beneficii pentru memorie și învățare
Un semnal nemaiîntâlnit până acum a fost detectat în creierul uman
Pierderea concentrării poate stimula, de fapt, învățarea, arată un nou studiu
Tot mai multe dovezi arată că LSD îmbunătățește învățarea și memoria