Pentru unii, nimic nu este la fel de plăcut ca mirosul de mașină nouă, însă cercetările arată că acesta poate afecta sănătatea.
Mirosul de mașină nouă, un amestec de vapori volatili produs de suprafețele și tapițeria proaspăt lucrate, ar putea părea plăcut, dar cu expunerea prelungită la temperaturi mai ridicate provoacă daune pentru cei care petrec mult timp într-un vehicul nou.
Cercetătorii chinezi și americani au descoperit că nivelurile unui număr de substanțe chimice care cauzează cancer au depășit limitele de siguranță în interiorul unei mașini noi parcate afară timp de 12 zile.
Formaldehida, un compus găsit în dezinfectanți, germicide și sobe pe gaz, a fost detectată la niveluri care au depășit standardele naționale de siguranță chineze cu 35%. Acetaldehida, un potențial cancerigen de clasa II, a fost găsită în concentrații care au depăși limitele de siguranță cu 61%.
Benzenul, un cancerigen găsit în vopsele, benzină și țigări, a atins, de asemenea, niveluri nesigure pentru șoferii care petrec multe ore în mașini, dar nu și pentru pasagerii lor, notează Science Alert.
În total, Riscul Incremental de Cancer pe Parcursul Vieții (ILCR) cauzat de compușii organici volatili multipli detectați în interiorul unei mașini noi folosite în studiu a fost suficient de mare pentru a implica un „risc ridicat pentru sănătatea șoferilor”.
„În general, un ILCR de 10-6 sau mai puțin este considerat sigur, între 10-6 și 10-4 indică un risc potențial, iar mai mare de 10-4 indică un risc potențial ridicat pentru sănătate”, explică cercetătorii.
Experimentul de teren al cercetătorilor a indicat că nivelurile de substanțe cancerigene cunoscute și probabile s-au schimbat în interiorul unei mașini sigilate, vremea variind de la însorit la înnorat.
Studiul a estimat expunerea șoferilor de taxi și a pasagerilor (care petrec de obicei 11 ore și, respectiv, 1,5 ore într-o mașină în fiecare zi) la compuși volatili (sau în aer) care pot fi absorbiți prin piele sau ingerați, deși sunt în mare parte inhalați.
SUV-ul de dimensiuni medii folosit în experiment a fost echipat cu plastic, imitație de piele, pânză țesută și pâslă. Când aceste materiale sunt proaspăt ieșite de pe linia de producție, ele eliberează o varietate de compuși organici volatili în aer, un proces cunoscut sub numele de emanație de gaze.
Cercetătorii au prelevat mostre de aer din mașină și au folosit cromatografie gazoasă-spectroscopie de masă pentru a determina concentrațiile a 20 de substanțe chimice în momente diferite.
Pe măsură ce mașina s-a încălzit în timpul zilei, temperatura sa interioară a fluctuat puternic de la 21 °C la 63 °C.
Concentrațiile de substanțe chimice volatile au avut, de asemenea, un model ciclic, care a fost determinat de temperatura suprafeței (mai degrabă decât de temperatura aerului) din interiorul mașinii.
Cercetările anterioare din California au arătat că chiar și doar 20 de minute de condus într-o mașină nouă pot expune oamenii la cantități nesigure de benzen și formaldehidă, riscurile pentru sănătate crescând pentru cei cu o navetă mai lungă.
Deși rezultatele merită cu siguranță atenție, expunerea la mirosul unei mașini noi poate fi limitată cu câteva măsuri de bun simț. Alternativ, puteți opta pentru o mașină la mâna a doua sau pentru transportul alternativ. Dacă alegeți totuși o mașină nouă, nu uitați ca, atunci când este posibil, să o lăsați în parcare și să mergeți pe jos în aer liber.
Această lucrare a fost publicată în Cell Reports Physical Science.
De ce este Finlanda cea mai fericită țară din lume pentru al șaselea an la rând?
De ce unii oameni întârzie mereu?
Frigul este benefic pentru îmbătrânirea sănătoasă, arată un studiu
ChatGPT ar putea ajuta pacienții cu ciroză și cancer hepatic