Filtrele de aer cu cărbune, ieftine, pot reduce dioxidul de azot (NO2) din interiorul vehiculelor cu până la 90%, în comparație cu nivelurile de afară.
Cercetările prezentate într-un raport al WM Air, West Midlands Air Quality Improvement Programme al Universității din Birmingham (Anglia), arată că filtrele de aer cu cărbune, care costă între 10 și 20 de lire sterline, pot elimina eficient NO2 din aerul din cabinele vehiculelor.
NO2 este un poluant comun al aerului care poate agrava boli precum astmul și poate crește riscul de infecții respiratorii. Emisiile din trafic sunt o sursă dominantă de NO2, astfel încât șoferii sunt expuși pe măsură ce aerul intră în cabinele vehiculelor din exterior prin ferestrele deschise și sistemele de ventilație.
Deși sistemele de ventilație filtrează aerul, acest lucru se face de obicei printr-un filtru de polen. Acesta împiedică pătrunderea particulelor mici și a polenului în interiorul vehiculului, dar are un efect redus asupra gazelor precum NO2. Filtrele cu cărbune activ, în schimb, elimină NO2 printr-un proces numit adsorbție, în care NO2 reacționează cu cărbunele pentru a se lipi de suprafața filtrului, explică Tech Xplore.
Ca și în cazul filtrului de polen, eficiența filtrului de carbon scade în timp, ceea ce înseamnă că trebuie înlocuit regulat.
„Descoperirile noastre arată în mod clar că există beneficii în a trece la filtre de aer cu cărbune activ, reducând expunerea la NO2 și riscul de efecte adverse asociate asupra sănătății. Aceste filtre sunt simple, eficiente și ieftine și ar trebui luate în considerare, în special pentru persoanele care petrec perioade lungi de timp în vehicule, cum ar fi șoferii profesioniști”, a spus dr. Vasileios Matthaios.
O lucrare de cercetare care subliniază concluziile este publicată în Science of the Total Environment. În acest studiu, cercetătorii au testat NO2 în 10 vehicule diferite, variind ca dimensiune și tip (pe benzină, diesel, hibrid și electrice). Măsurătorile calității aerului din interiorul vehiculelor au fost efectuate cu o gamă largă de condiții de ventilație (AC pornit sau oprit și ferestrele închise sau parțial deschise).
Fiecare vehicul a fost testat de trei ori, mai întâi cu filtrul de aer original, apoi cu un filtru de polen și, în cele din urmă, cu filtrul de cărbune activ.
Cercetătorii au descoperit că, per total, concentrațiile de NO2 în vehicul au fost în medie de 1,6 ori mai mici atunci când geamurile erau închise și sistemul de ventilație recircula aerul, în comparație cu nivelurile când geamurile erau deschise. Când s-au montat noi filtre standard de polen, concentrațiile de NO2 au rămas aproape neschimbate între cazul cu ferestrele închise și aer proaspăt care intra prin sistemul de ventilație față de cel cu ferestrele deschise.
Cu toate acestea, cu filtrele de aer cu cărbune activ, nivelurile de NO2 în vehicule au fost în medie de 14,3 ori mai scăzute cu geamurile închise și aer recirculat. Chiar și cu aer proaspăt care intră prin sistemul de ventilație, nivelurile de NO2 au fost de 6,6 ori mai mici decât nivelurile cu ferestrele deschise. Menținerea unei ventilații adecvate este, de asemenea, importantă pentru a preveni somnolența.
„Aceste rezultate arată o modalitate destul de simplă de a îmbunătăți calitatea aerului în interiorul vehiculelor, deși, deoarece principala sursă de NO2 din orașele noastre sunt vehiculele diesel, reducerea emisiilor din trafic va aduce cele mai mari beneficii pentru calitatea aerului în rândul populației generale”, a spus profesorul William Bloss, coautor al lucrării.
China pretinde că a creat tehnologia supersonică de două ori mai puternică decât până acum
Superaliajul care reduce emisiile de carbon ale centralelor electrice
Prețurile mari ale medicamentelor nu sunt justificate de cheltuielile de cercetare, spun experții
O stație spațială exclusiv privată este în curs de construire în Italia