Conținutul digital ar putea modifica percepția vizuală
O mare parte din viața modernă este petrecută în fața ecranelor, ședințe pe Zoom și website-uri, smartphone-uri și jocuri video, televizoare și rețele sociale. Cum influențează conținutul digital modul în care vedem?
Profesorul de psihologie Peter Gerhardstein, de la Binghamton University, din SUA, și doctorandul Nicholas Duggan explorează fenomenul într-un nou studiu publicat în revista Perception.
Lucrarea lor studiază măsura în care conținutul digital de diferite tipuri diferă de imaginile reale ale peisajelor naturale, urbane și suburbane în ceea ce privește orientarea vizuală.
„Când ești online, experimentezi o lume diferită”, a spus Gerhardstein.
Ce este „efectul oblic” creat de conținutul digital?
Gerhardstein și Duggan studiază „efectul oblic”, în care creierul acordă mai multă atenție liniilor orizontale și verticale decât celor care vin într-un unghi oblic. Gândiți-vă la acest lucru astfel: în lumea naturală veți vedea atât fenomene orizontale, cum ar fi orizontul, cât și verticale, cel mai adesea copaci. Dar veți vedea și obiecte orientate într-o gamă largă de unghiuri, cum ar fi ramuri de copaci, dealuri înclinate și flori care se mișcă.
Într-un mediu creat de om, multe dintre acele unghiuri oblice sunt eliminate. În schimb, peisajul este dominat de obiecte orizontale și verticale precum clădiri, lămpi stradale, linii electrice și indicatoare rutiere. Mediile suburbane, cu infuzia lor de mici petice de natură, sunt undeva la mijloc, notează Medical Xpress.
Media digitale, de la apelurile video pe Zoom și site-urile web până la jocurile video, prezintă, de asemenea, efectul oblic. În lucrare, cercetătorii au folosit analiza Fourier pentru a investiga orientarea vizuală a unei game largi de peisaje digitale, de la desene animate și jocuri video la site-uri web, și au comparat rezultatele cu peisaje din viața reală din medii naturale, suburbane și urbane.
Ce conținut online are cel mai mare efect?
Ei au descoperit că jocurile video menite să imite lumea naturală fac de fapt o treabă mediocră, păstrând unghiurile oblice, deși nu în măsura în care acestea sunt găsite în natură. La celălalt capăt al spectrului se află jocurile video pixelate și site-urile de social media, care sunt compuse în principal din chenare; acestea prezintă efectul oblic până la o extremă neobservată în mediile din lumea reală, arată cercetările.
„Întrebarea este: ne schimbă acest lucru profilul general al sensibilității de orientare? Oamenii petrec atât de mult timp uitându-se la aceste medii digitale, încât ele ar putea deveni influente”, a spus Duggan.
Supraexpunerea la conținut digital poate schimba centrul de atenție acordat de creier din punct de vedere vizual, cel puțin pentru o perioadă. Într-un proiect de cercetare anterior realizat împreună cu Daniel Hipp, studenții au jucat Minecraft timp de patru ore; ulterior, sensibilitatea lor la liniile verticale și orizontale a crescut.
După cum s-a văzut la jucătorii Minecraft, efectul oblic tinde să se estompeze odată ce spectatorii interacţionează din nou cu lumea naturală şi încetează să mai joace jocul. Pe de altă parte, cercetările din Canada din anii 1970 indică faptul că indigenii care au fost crescuți în medii naturaliste au fost mai sensibili la unghiurile oblice în general decât cei care au crescut într-un mediu urban precum Toronto, a spus Gerhardstein.
„În acest moment, nu știm cu adevărat implicațiile acestui lucru”, a spus el.
Cea mai importantă este evitarea exceselor
Indicatori timpurii pot fi tinerii cu tulburare de suprasolicitare cauzată de media digitale. Hipp este acum cercetător în neuroștiință clinică în Colorado, unde studiază un grup de elevi de liceu și studenți care se confruntă cu tulburarea antemenționată.
„Vorbim despre copii care abandonau școala pentru că jucau jocuri video tot timpul. Conjectura este că acești oameni se pot supune unui mediu digital care este substanțial diferit de ceea ce experimentează în mod obișnuit alți oameni în fiecare zi”, a explicat Gerhardstein.
Cercetătorii de la Binghamton lucrează cu grupul lui Hipp și au chestionat aproximativ 1.200 de studenți cu privire la utilizarea excesivă a media digitale. Deși un articol pe această temă nu a fost încă publicat, ei au descoperit că 90% din eșantion au raportat utilizarea frecventă a jocurilor video și până la 10% își fac griji cu privire la timpul petrecut cu conținutul digital.
Ar trebui să blamăm conținutul digital?
A fost percepția lor vizuală deja modificată de jocuri? Acesta este un subiect care merită studiat în profunzime.
Schimbările perceptuale nu reflectă capacitatea de a vedea și nu sunt neapărat negative, subliniază cercetătorii. Chiar și după utilizarea digitală intensă, oamenii sunt capabili să perceapă unghiurile oblice; pur și simplu nu le acordă atât de multă atenție câtă le oferă liniilor orizontale și verticale.
„Există foarte multe beneficii pentru conținutul online în general. Cu excepția cazului în care îl folosiți în exces, bănuim cu tărie că nu există un impact real aici. Dar dacă folosiți în exces conținutul digital, ați putea modifica unele aspecte ale percepției voastre vizuale de bază”, a spus Gerhardstein.
Vă recomandăm să citiți și:
O alimentație bogată în grăsimi distruge abilitatea creierului de a regla caloriile
Test de cultură generală. Ce parte a corpului ne ajută să ne menținem echilibrul?