Cercetătorii militari chinezi susțin că au obținut un mare progres în tehnologia supersonică prin îmbunătățirea eficienței motoarelor care utilizează combustibil în stare solidă pentru zbor.
Dezvoltarea ar putea extinde gama operațională de rachete hipersonice ale Chinei, dublându-le capabilitatea de luptă, a susținut un articol din South China Morning Post (SCMP).
„O astfel de eficiență a fost considerată remarcabilă, aproape dublă față de tehnologia supersonică tradițională în condiții similare”, a menționat Ma Likun, liderul echipei de cercetare și profesor asociat la Universitatea Națională de Tehnologia Apărării din Changsha, provincia Hunan.
Tehnologia încetinește intrarea aerului proaspăt la o viteză mai mică decât a sunetului înainte de a intra în camera de ardere, permițându-i combustibilului să ardă mai bine.
Motorul prototip a fost testat într-o simulare la sol a unui zbor la o altitudine de 25 de kilometri, la o viteză Mach 6 (de șase ori viteza sunetului) și a produs o eficiență a combustibilului de 79%, care este aproape de două ori mai mare decât a unui motor convențional în aceleași circumstanțe, menționează Interesting Engineering.
Componenta principală a combustibilului pentru motorul prototip este pulberea de bor, potrivit cercetătorilor. Borul poate arde feroce atunci când intră în contact cu oxigenul.
Cercetătorii au introdus pulbere de bor în camera de ardere și, prin comutarea modului de injectare a pulberii de la o singură duză la mai multe, au produs unde de șoc suplimentare care s-au extins și au curs mai sus spre intrarea aerului, încetinind instantaneu viteza aerului proaspăt.
Acest lucru i-a permis pulberii de bor să aibă mai multă interacțiune cu moleculele de aer și să sufere reacții chimice îmbunătățite.
Acest lucru a dus la o temperatură de ardere mai mare și o forță mai mare, ceea ce i-a permis motorului să meargă mai departe și pentru mai mult timp, susțin cercetătorii.
„Un motor cu combustibil solid are numeroase avantaje, cum ar fi o structură simplă, un impuls specific volumului mare, o stabilitate mare a flăcării și potențialul de a funcționa într-o gamă largă de viteze”, a scris echipa lui Likun în lucrare.
Rachetele hipersonice pot zbura cu viteze de până la cinci ori mai mari decât viteza sunetului, iar dezvoltarea motorului cu bor le poate face mai manevrabile și mai sensibile la ținte, oferindu-le sistemelor de apărare antirachetă puțin timp să reacționeze.
Echipa de cercetare a remarcat că anumite probleme de inginerie, cum ar fi degradarea injectorului de combustibil din cauza căldurii, ar putea limita capacitatea motorului de a fi reutilizat.
Totuși, ei cred că informațiile adunate din testele la sol vor ajuta la dezvoltarea motorului pentru un zbor de testare.
Noul motor ar putea îndeplini cerințele de forță variabilă în diferite etape ale zborului datorită capacității sale de a se schimba practic la fel de flexibil ca un motor cu combustibil lichid, sporind astfel eficiența combustibilului și mobilitatea.
China sprijină, de asemenea, dezvoltarea unui număr de sisteme de propulsie hipersonice concurente, cum ar fi un motor cu detonare oblică care poate produce de 10.000 de ori mai multă energie decât arderea convențională.
Potrivit autorităților chineze, o astfel de tehnologie perturbatoare ar putea declanșa o revoluție în transportul uman și ar putea ajuta China să ajungă din urmă alte țări în ceea ce privește tehnologia tradițională a motoarelor cu reacție.
Se crede tehnologia supersonică va fi un pas cheie către obiectivul Chinei, chiar dacă primul zbor de pasageri ar putea să nu aibă loc până în 2035.
Descoperirile au fost publicate în Journal of Solid Rocket Technology, susține articolul din SCMP.
O stație spațială exclusiv privată este în curs de construire în Italia
Cercetătorii lucrează la lentilele de contact cu navigație GPS
Cele mai sigure locuri din avion nu sunt rezervate aproape niciodată de pasageri