Te-ai gândit vreodată care sunt cele mai siguri locuri din avion, atunci când ai făcut o rezervare pentru un zbor? Probabil că nu. Majoritatea oamenilor rezervă un anumit loc pentru confort sau pentru accesul ușor la toalete. Adesea, locurile din față sunt preferate de cei care își doresc să coboare mai rapid din avion, imediat după aterizare.
Oamenii rezervă rareori un zbor cu speranța de a obține unul dintre locurile din mijloc de pe ultimele rânduri. Ghici ce? Din punct de vedere statistic, acestea sunt cele mai sigure locuri din avion.
O investigație efectuată de TIME, care a analizat datele privind accidentele de avion pe o perioadă de 35 de ani a constatat că scaunele din mijloc aflate pe ultimele rânduri ale aeronavei au cea mai mică rată de mortalitate, respectiv 28%, comparativ cu 44% pentru scaunele din mijloc de lângă coridor.
Iar lucrurile par să aibă sens. Să stai lângă un rând care are ieșiri de urgență te va ajuta întotdeauna în cazuri extreme. Dar aripile unui avion stochează combustibil, astfel încât acest lucru descalifică rândurile de ieșire din mijloc ca fiind cea mai sigură opțiune de rând.
În același timp, să fii mai aproape de locurile din față înseamnă că poți fi lovit înaintea celor din spate. În ceea ce privește motivul pentru care scaunele din mijloc sunt mai sigure decât scaunele din dreptul ferestrelor, așa cum vă puteți aștepta, acestea ar putea fi o zonă tampon, oferită de faptul că există oameni atât în fața, cât și în spatele aeronavei.
Tipul de urgență va dicta, de asemenea, șansele de supraviețuire. O prăbușire în munți va reduce exponențial șansele de supraviețuire, așa cum a fost cazul unui tragic dezastru din 1979 în Noua Zeelandă. Zborul TE901 al Air New Zealand s-a prăbușit pe pantele Muntelui Erebus din Antarctica, ucigând 257 de pasageri și membri ai echipajului.
Prăbușirea în ocean scade, de asemenea, șansele de supraviețuire, așa cum s-a văzut în 2009, când a avut loc accidentul Air France Flight 447, în care au murit 228 de pasageri și membri ai echipajului, potrivit Science Alert.
Trebuie menționat faptul că piloții sunt instruiți pentru a minimiza cât mai mult riscurile în caz de urgență.
Aeronavele sunt proiectate pentru a fi cât mai robuste în situații de urgență. De fapt, principalul motiv pentru care echipajul de cabină ne reamintește să ne punem centurile de siguranță nu este riscul de prăbușire, ci din cauza „turbulențelor de aer”, care pot fi experimentate în orice moment la altitudini mari. Acest fenomen meteorologic este cel care poate provoca cele mai multe daune pasagerilor și aeronavelor.
Producătorii concep noi avioane cu mai multe materiale compozite capabile să facă față stresului din timpul zborului. În aceste modele, aripile nu sunt rigide și se pot flexa pentru a absorbi sarcini extreme și pentru a preveni defectarea structurală.
Avionul rămâne însă cel mai sigur mijloc de transport în comun de până în prezent. Conform analizei datelor de recensământ efectuate de Consiliul Național de Siguranță din SUA, șansele de a muri într-un avion sunt de aproximativ 1 la 205.552, față de 1 la 102 într-o mașină.
Ultimul Boeing 747, aeronava-simbol al zborului comercial, a ieșit de pe linia de producție
China cumpără 140 de avioane Airbus. Cât valorează tranzacția?
O specie de viespi creează probleme zborurilor cu avionul
Cea mai înaltă femeie din lume a zburat cu avionul pentru prima dată în viața sa