Ministrul Științei și Tehnologiei din India a declarat pentru Parlament în ultima săptămână a lunii decembrie 2022 că prima misiune de zbor spațial uman a Indiei a fost programată pentru ultimul sfert al anului 2024. Numit misiunea Gaganyaan, proiectul își propune să demonstreze capacitatea de zbor spațial uman prin lansarea unui echipaj de trei membri pe o orbită situată la aproape 400 de kilometri timp de trei zile, spune Organizația Indiană de Cercetare Spațială (ISRO) pe pagina sa web.
Programul spațial al Indiei este încă în fazele sale incipiente, dar a căpătat o tot mai mare atenție la nivel mondial în ultimii ani, după ce vehiculul de lansare al ISRO a lansat un număr record de 104 sateliți într-o singură călătorie, în urmă cu câțiva ani.
Mai recent, o companie privată de tehnologie spațială a testat primul motor de rachetă imprimat 3D din lume, care poate fi pregătit pentru un nou zbor în doar patru zile de la precedentul.
Următoarea fază a poveștii spațiale a țării include zborul spațial uman, care a fost anunțat în 2018 și ar fi trebuit să fie lansat în 2022, an care coincide cu cel de-al 75-lea an al independenței Indiei. Însă pandemia de COVID-19 a dus la amânarea proiectului cu doi ani, scrie Interesting Engineering.
Potrivit paginii web a ISRO, zborul spațial uman din misiunea Gaganyaan, numit „H1”, va fi propulsat de racheta LVM3, una dintre cele mai fiabile lansatoare ale agenției spațiale. Racheta a fost reconfigurată pentru a fi potrivită pentru oameni și acum este cunoscută sub numele de Human Rated LVM3 (HLVM3).
Racheta reconfigurată constă dintr-un sistem de evacuare a echipajului (CES) care este alimentat de motoare solide cu acțiune rapidă, cu viteză mare de ardere, pentru a-i permite echipajului să fie dus la o distanță sigură în caz de urgență în timpul lansării sau al ascensiunii.
Modulul Orbital constă dintr-un modul de echipaj (CM) și un modul de serviciu (SM), asemănător cu Capsula Spațială Orion, care s-a întors recent pe Pământ după o misiune în jurul Lunii.
Modulul CM este spațiul locuibil format dintr-o structură interioară metalică presurizată și o structură exterioară nepresurizată cu sistem de protecție termică (TPS) pentru reintrarea în siguranță a echipajului în atmosferă. CM va găzdui, de asemenea, sistemele necesare de susținere a vieții, avionică și sisteme de decelerare, în timp ce SM va oferi suport prin sisteme de propulsie și putere, avionică și mecanisme de desfășurare.
Testul de foc static al amplificatorului solid al HLVM3 a fost finalizat, în timp ce etapele lichid și crio au finalizat testele de calificare a motorului. A fost finalizat și testul de foc static al CES, în timp ce testele de caracterizare a propulsiei CM și SM au fost și ele finalizate.
În noiembrie 2022, ISRO a efectuat testul integrat de parașută principală (IMAT) al sistemului de decelerare al modulului echipajului, cu o masă falsă de cinci tone, eliberată de la o altitudine de peste 2,5 km, a declarat un organ de presă național. Testul a simulat o situație unică în care una dintre parașute nu s-a deschis.
Într-un răspuns scris adresat Camerei Inferioare a Parlamentului, ministrul Științei și Tehnologiei a declarat că „având în vedere importanța primordială a siguranței echipajului, sunt planificate două misiuni de testare a vehiculelor înainte de misiunea ‘H1’ pentru a demonstra performanța sistemului CES și a sistemului de decelerare bazat pe parașute pentru diferite condiții de zbor”.
Zborurile fără echipaj G1 și G2 din misiunea Gaganyaan sunt programate să se desfășoare în Q4 2023 și Q2 2024, zborul H1 fiind programat pentru Q4 2024. Echipajul de trei membri a fost selectat din Forțele Aeriene Indiene și în prezent urmează o pregătire specifică misiunii în orașul Bengaluru din India, a scris un alt cotidian important.
Artă rupestră din sudul Australiei, distrusă de vandali
Mașina electrică Dacia Spring a atins un prag important de vânzări
Bill Gates a renunțat la acțiunile pe care le deținea la Fondul Proprietatea