S-a presupus adesea și s-a predat în școlile din țările occidentale că ordonarea „corectă” a numerelor este de la stânga la dreapta (1, 2, 3, 4…) și nu de la dreapta la stânga (10, 9, 8, 7…). Ordonarea numerelor de-a lungul unei dimensiuni orizontale este cunoscută sub numele de „linie numerică mentală” și descrie un mod important în care reprezentăm numerele și cantitatea în spațiu. Totuși creierul nostru preferă număratul de jos în sus.
Studiile arată că oamenii preferă să poziționeze numerele mai mari în dreapta și numerele mai mici în stânga. Oamenii sunt de obicei mai rapizi și mai preciși la compararea numerelor atunci când cele mai mari sunt în dreapta și cele mai mici sunt în stânga, iar persoanele cu leziuni cerebrale care le perturbă procesarea spațială prezintă, de asemenea, perturbări similare în procesarea numerelor.
Dar până acum au existat puține cercetări care au testat dacă dimensiunea orizontală este cea mai importantă pe care o asociem cu numere. De fapt, într-o nouă cercetare s-a descoperit că oamenii procesează de fapt numerele mai rapid atunci când acestea sunt afișate vertical, cele mai mici în partea de jos și cele mai mari în partea de sus. Așadar, creierul nostru preferă număratul de jos în sus.
Cercetarea a fost publicată în PLOS ONE.
Asocierile dintre numere și spațiu sunt influențate de limbă și cultură, dar aceste legături nu sunt unice în cadrul oamenilor.
Testele efectuate pe pui de trei zile arată că ei tind să caute numere mai mici spre stânga și numere mai mari spre dreapta. Porumbeii și gaițele albastre par să aibă o linie numerică mentală de la stânga la dreapta sau de la dreapta la stânga, în funcție de individ.
Aceste descoperiri sugerează că asocierile dintre spațiu și numere pot exista atât în creierul oamenilor, cât și în al altor animale.
Cu toate acestea, în timp ce multe studii au examinat liniile numerice mentale orizontale de la stânga la dreapta și de la dreapta la stânga, puține au explorat dacă linia noastră numerică mentală dominantă este neapărat orizontală, scrie Medical Xpress.
Pentru a testa cât de repede pot procesa oamenii numerele în diferite aranjamente, cercetătorii au realizat un experiment în care oamenilor li s-au arătat perechi de numere de la 1 la 9 pe un monitor și au folosit un joystick pentru a indica unde se află numărul mai mare.
Dacă „6” și „8” ar fi afișate pe ecran, de exemplu, răspunsul corect ar fi „8”. Un participant ar indica acest lucru deplasând joystickul spre 8 cât mai repede posibil.
Pentru a măsura timpii de răspuns ai participanților cât mai precis posibil, au fost folosite monitoare cu reîmprospătare rapidă de 120 de hertzi și joystickuri de înaltă performanță, fără lag.
Atunci când numerele au fost separate atât pe verticală, cât și pe orizontală, s-a constatat că doar aranjarea verticală a afectat timpul de răspuns. Acest lucru sugerează că, având în vedere posibilitatea de a utiliza o reprezentare mentală orizontală sau verticală a numerelor în spațiu, participanții au folosit doar număratul de jos în sus.
Atunci când numărul mai mare era deasupra celui mai mic, oamenii au răspuns mult mai repede decât în orice alt aranjament de numere.
Acest lucru sugerează că linia noastră numerică mentală merge de fapt de jos (numere mici) în sus (numere mari).
Cifrele afectează aproape fiecare parte a vieții noastre (și siguranța noastră). Farmaciştii trebuie să măsoare corect dozele de medicamente, inginerii trebuie să determine tensiunile asupra clădirilor şi structurilor, piloţii trebuie să cunoască viteza şi altitudinea, iar noi toţi trebuie să ştim ce buton să apăsăm în lift.
Modul în care învățăm să folosim numerele și modul în care designerii aleg să ne afișeze informații numerice pot avea implicații importante asupra modului în care luăm decizii rapide și precise. De fapt, în unele medii de luare a deciziilor critice în timp, cum ar fi cabinele de pilotaj ale avioanelor și sediile burselor, numerele sunt adesea afișate vertical.
Aceste descoperiri și un alt studiu recent pot avea implicații pentru designerii care doresc să-i ajute pe utilizatori să înțeleagă și să utilizeze rapid informațiile numerice. Dispozitivele moderne permit opțiuni foarte inovatoare de afișare a numerelor, care i-ar putea ajuta pe oameni să folosească tehnologia mai eficient și mai sigur.
Există, de asemenea, implicații pentru educație, sugerând că ar trebui să-i învățăm pe copii atât număratul de jos în sus, precum și pe cel deja utilizat, de la stânga la dreapta. De jos în sus pare să fie modul în care creierul nostru este conectat pentru a fi cel mai eficient în utilizarea numerelor, iar asta ne-ar putea ajuta să înțelegem mai ușor cum funcționează numerele.
Vă recomandăm să citiți și:
Cum să citești cu 35% mai rapid? Trucul simplu descoperit recent de cercetători
Sfaturile unui neurolog pentru prevenirea Alzheimer: Nu mai bea, citește și ai grijă de auzul tău
Ajutorul oferit la teme nu-i ajută pe copii atât de mult cât cred unii părinți
De ce gânditul ne obosește? Oamenii de știință au aflat răspunsul