Un nou tip de baterie low-cost, dezvoltat de cercetători
Pe măsură ce lumea se bazează tot mai mult pe energia eoliană și cea solară, nevoia crește rapid pentru sisteme de rezervă economice, la scară largă, pentru a furniza energie atunci când soarele apune și când vântul nu bate. Bateriile litiu-ion din ziua de azi sunt încă prea scumpe pentru majoritatea acestor aplicații.
Acum, cercetătorii de la MIT și din alte părți au dezvoltat un nou tip de baterie, realizată în întregime din materiale abundente și ieftine, care ar putea ajuta la rezolvarea acestei probleme.
Noua baterie folosește aluminiu și sulf pentru electrozi, cu un electrolit cu săruri topite între acestea, conform lucrării publicate în Nature a profesorului Donald Sadoway, împreună cu alți 15 cercetători de la MIT dar și din China, Canada și SUA.
O baterie bazată pe materiale ieftine și abundente
„Am vrut să inventez ceva care să fie mai bun, mult mai bun decât bateriile litiu-ion, a explicat Sadoway, conform EurekAlert.
Pe lângă faptul că sunt scumpe, bateriile litiu-ion conțin un electrolit inflamabil, ceea ce le face mai puțin ideale pentru transport. Deci, Sadoway a început să studieze tabelul periodic, căutând metale ieftine, abundente pe Pământ, care ar putea fi capabile să înlocuiască litiul. Metalul dominant comercial, fierul, nu are proprietățile electrochimice potrivite pentru o baterie eficientă, spune el. Dar al doilea cel mai abundent metal de pe piață (și cel mai abundent metal de pe Pământ) este aluminiul.
Bateria, suficientă pentru alimentarea unei locuințe
Cel mai ieftin dintre toate nemetale este sulful, astfel încât acesta a devenit al doilea material pentru electrod. În ceea ce privește electrolitul, „nu urma să folosim lichidele organice volatile, inflamabile”, care uneori au condus la incendii periculoase, spune Sadoway. Acesta a testat cu niște încercat niște polimeri, dar a ajuns să ia în considerare o varietate de săruri topite care au puncte de topire relativ scăzute – aproape de punctul de fierbere al apei. „Odată ce ajungi la aproape temperatura corpului, devine practic să faci baterii care nu necesită măsuri speciale de izolare și anticoroziune’’, spune el.
Această baterie, spune el, ar fi ideală pentru instalații de dimensiunea necesară pentru alimentarea unei singure locuințe dar ar fi practice și pentru utilizări precum stațiile de încărcare a vehiculelor electrice.