Pentru mulți părinți, ajutorul oferit la teme merge mână în mână cu asigurarea faptului că copiii își mănâncă legumele și merg la culcare la timp. Este ceea ce faci pentru a-ți ajuta copiii să aibă cel mai bun început în viață.
Dar printre toate beneficiile posibile pe care le-ar putea oferi acest timp petrecut împreună probabil nu se află și un impuls adus notelor.
Din două seturi naționale de date, care acoperă elevii din școlile primare publice și private, cercetătorii din SUA nu au găsit nicio asociere semnificativă între ajutorul oferit la teme de către părinți și realizările copilului la matematică sau citit.
Indiferent cât de inteligent este adultul sau copilul sau care este statutul lor socioeconomic, timpul petrecut împreună rezolvând probleme de matematică este puțin probabil să aibă un impact semnificativ asupra rezultatelor academice ale unui elev.
„Ca atare, descoperirile noastre pun sub semnul întrebării zeci de ani de încurajare a ajutorului oferit de părinți în realizarea și controlarea temelor pentru acasă”, scriu autorii, potrivit Science Alert.
Întrebarea cu privire la cât de mult ajutor ar trebui să ofere un părinte la teme este una pe care academicienii au mai dezbătut-o în trecut. Atitudinea corectă i-ar putea „infecta” pe copii cu dragostea de a învăța. Prea multă implicare ar putea fi mai mult o piedică decât un ajutor pentru rezultatele testelor.
S-ar putea ca nici părinților să nu le placă întotdeauna această activitate. Cercetările sugerează că părinții pot percepe temele ca pe un efort stresant, iar asta poate crea tensiune și presiune acasă.
Uneori, dacă există o criză de timp, părinții pur și simplu le oferă răspunsurile copiilor lor.
Cele mai multe dintre aceste studii s-au concentrat pe copiii de școală gimnazială și liceală, dar copiii din școala elementară se află într-un stadiu deosebit de important de dezvoltare, unde temele ar putea avea un impact mult mai mare, fie negativ, fie pozitiv.
Prin urmare, cercetătorii au încercat să stabilească modul în care copiii mai mici, între clasele 1 și 5, gestionează ajutorul primit de la părinți pentru realizarea temelor.
Pentru a face acest lucru, autorii au folosit seturi de date naționale din 1997 până în 1998 și din 2011. Spre deosebire de studiile anterioare, ei au luat în considerare și variabile precum statutul socioeconomic și educația parentală atunci când au analizat rezultatele.
Chiar și luând în considerare nivelul și intensitatea avute de ajutorul oferit la teme, echipa nu a găsit niciun efect.
Autorii studiului nu pot fi siguri de ce se întâmplă asta, dar au câteva explicații.
S-ar putea, de exemplu, ca stresul de acasă să nu fie propice pentru învățare. Sau poate pentru că părinții fac cea mai mare parte a muncii, în loc să-și învețe copiii cum să gândească singuri.
Părinții nu sunt pregătiți ca profesorii pentru a oferi cunoștințe de citit și matematică generației următoare.
„Copiii nu ajung să experimenteze senzația de efort”, explică cercetătoarea în politică educațională Katerina Bodovski, de la Universitatea de Stat din Pennsylvania, SUA.
„Școala elementară se referă la înmulțirea cunoștințelor, dar cu atât mai mult la abilitățile și obiceiurile unui copil”, spune ea.
În plus, așteptările mari îl pot împiedica pe copil să învețe. Dacă copilul simte că părintele îi suflă în ceafă, asta ar putea adăuga o presiune inutilă întregii situații. Între timp, un profesor care este ocupat cu alți copii este mai puțin probabil să intimideze.
Acest lucru nu înseamnă neapărat că ajutorul oferit la teme nu are deloc beneficii, deoarece studiul nu a făcut diferența între tipurile de ajutor și a analizat doar impactul pe care acesta îl are asupra performanței academice. De exemplu, în unele cazuri, părinții ar putea petrece mai mult timp cu copiii lor, ceea ce poate fi benefic pentru lucruri din afara mediului academic, cum ar fi sănătatea lor mintală.
Rapoartele din perspectiva copiilor au sugerat că sprijinul și încrederea părinților sunt asociate cu rezultate mai mari, așa că echipa subliniază că este nevoie de a face distincția între diferitele tipuri de ajutor pentru teme.
Autorii recunosc că, deși rezultatele lor sugerează că ajutorul cu temele nu se traduce în note mai bune, ei nu au examinat învățarea în timpul pandemiei de COVID-19.
Responsabilitatea de a preda în 2020 a devenit brusc un echilibru ciudat între profesor și părinte, iar ajutorul primit acasă a fost probabil un factor cheie pentru succesul învățării la distanță.
„COVID a făcut din potențiala implicare a părinților în școală o situație impusă de școală acasă”, spune Bodovski.
„Acest lucru este foarte diferit de ajutorul dat de părinți atunci când copilul lor merge la școală în mod normal”, a continuat cercetătoarea.
Cu toate acestea, autorii le sugerează educatorilor și factorilor de decizie să-și regândească sugestiile de teme pentru viitor. Cererea de ajutor din partea părinților ar putea să nu fie cea mai bună modalitate de a-i preda următoarei generații.
Studiul a fost publicat în Journal of Research in Childhood Education.
Vă recomandăm să citiți și:
Cât de adevărate sunt datele de expirare de pe ambalajele alimentelor?
Cât cântărește sufletul? Au reușit cercetătorii să dezlege misterul?
Coloniile de furnici se comportă similar cu o rețea neuronală
Un robot a rupt degetul unui copil, în timpul unui campionat de șah. „Asta nu este bine”