Profesorul de fizică John Eric Goff, de la Universitatea din Lynchburg, SUA, explică de câte calorii are nevoie un ciclist pentru a termina Turul Franței.
Imaginează-ți că începi să pedalezi de la începutul Etapei 17 a Turului Franței din acest an. În primul rând, vei merge cu bicicleta peste 100 de kilometri, cu o creștere treptată a altitudinii de mai mult de 400 de metri. Dar încă nu ai ajuns la partea distractivă: munții Hautes-Pyrénées. În următorii 64 de kilometri va trebui să urci trei vârfuri muntoase cu o creștere netă a altitudinii de 1,6 km.
În cea mai bună zi din viața mea, scrie profesorul pentru Popular Science, s-ar putea să nu reușesc nici măcar să termin Etapa 17.
Cu atât mai puțin, continuă el, aș putea să o fac în cele aproape 5 ore câte îi sunt necesare câștigătorului pentru a termina cursa. Iar Etapa 17 este doar una dintre cele 21 de etape care trebuie parcurse în 23 de zile pentru a termina Turul Franței.
Profesorul John Eric Goff este un fizician sportiv și a modelat Turul Franței timp de aproape două decenii folosind date de teren, precum cele despre Etapa 17, și legile fizicii. Însă acesta încă nu poate înțelege capacitățile fizice necesare pentru a termina Turul Franței, cea mai faimoasă cursă de ciclism din lume.
Doar câțiva oameni de elită sunt capabili să termine o etapă din Turul Franței într-un timp care se măsoară în ore și nu în zile. Motivul pentru care aceștia sunt capabili să facă lucruri la care noi ceilalți doar visăm este că acești sportivi pot produce cantități enorme de putere.
Puterea este rata la care bicicliștii ard energie, iar energia pe care o ard provine din alimentele pe care le consumă. Și pe parcursul Turului Franței, ciclistul câștigător va arde echivalentul a aproximativ 210 Big Macuri.
Pentru a face ca bicicleta să se miște, un ciclist din Turul Franței transferă energia din mușchii săi prin bicicletă și către roțile care se sprijină pe sol. Cu cât un ciclist poate elibera mai repede energie, cu atât puterea este mai mare. Această rată de transfer de energie este adesea măsurată în wați. Bicicliștii din Turul Franței sunt capabili să genereze cantități enorme de energie pentru perioade incredibil de lungi, în comparație cu majoritatea oamenilor.
Timp de aproximativ 20 de minute, un biciclist de agrement în formă poate produce constant între 250 și 300 de wați. Bicicliștii din Turul Franței pot produce peste 400 de wați pentru aceeași perioadă de timp. Acești profesioniști sunt capabili să atingă chiar și 1.000 de wați pentru perioade scurte de timp pe o pantă abruptă; asta înseamnă aproximativ suficientă putere pentru a alimenta un cuptor cu microunde.
Dar nu toată energia pe care un ciclist din Turul Franței o transmite bicicletei sale se transformă în înaintare. Bicicliștii se luptă cu rezistența aerului și cu pierderile cauzate de frecarea dintre roți și drum. Ei primesc ajutor de la gravitație la coborâri, dar trebuie să lupte cu gravitația în timp ce urcă.
Profesorul a încorporat în modelul său toată fizica asociată cu puterea ciclistului, precum și efectele gravitației, rezistenței aerului și frecării. Folosind toate aceste date, el estimează că un câștigător tipic al Turului Franței trebuie să producă în medie aproximativ 325 de wați de-a lungul celor aproximativ 80 de ore de cursă. Amintește-ți că majoritatea bicicliștilor de agrement ar fi fericiți dacă ar putea produce 300 de wați pentru doar 20 de minute.
Așadar, de unde obțin cicliștii energia necesară pentru a termina Turul Franței? Din mâncare, desigur.
Dar mușchii, ca orice mașinărie, nu pot converti 100% din energia alimentară direct în energie: mușchii pot fi 2% eficienți atunci când sunt folosiți pentru activități precum înotul și 40% eficienți în cazul inimii. În modelul lui Goff este folosită o eficiență medie de 20%. Cunoscând această eficiență, precum și producția de energie necesară pentru a câștiga Turul Franței, profesorul poate estima apoi de câtă hrană are nevoie ciclistul câștigător.
Cicliștii de top din Turul Franței care parcurg toate cele 21 de etape ard aproximativ 120.000 de calorii în timpul cursei sau o medie de aproape 6.000 de calorii pe etapă.
Pe unele dintre etapele montane mai dificile, cum ar fi Etapa 17 de anul acesta, concurenții vor arde aproape 8.000 de calorii. Pentru a compensa aceste pierderi uriașe de energie, cicliștii mănâncă deserturi precum rulouri de gem, batoane energetice și „jeleuri”, astfel încât să nu irosească energie mestecând.
Câștigătorul din 2021, Tadej Pogačar, cântărea doar 66 de kilograme. Bicicliștii din Turul Franței nu au multă grăsime de ars pentru a produce energie. Ei trebuie să continue să introducă energie alimentară în corpurile lor, astfel încât să poată elibera energie la ceea ce pare a fi o rată supraomenească.
Așa că anul acesta, în timp ce privești o etapă a Turului Franței, observă de câte ori mănâncă bicicliștii. Acum știi motivul pentru toate acele gustări!
Vă recomandăm să citiți și:
Genele ar putea fi „vinovate“ de poftele noastre. Cum determină ele ce alimente consumăm?
Legătura surprinzătoare dintre consumul de pește și cancerul de piele, conform unui nou studiu
Alimentația sănătoasă a devenit mai scumpă în timpul pandemiei, arată un studiu global
Cele mai bune alimente pentru a inversa efectele mortale ale poluării aerului